Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing Zero Competizione

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 06 sep 2018 22:21

Ja, vanaf dat ja naar alu wielsets gaat van 1500 g of minder dan zit je met dunne(re) velgranden, dat gewichtsverlies moet ergens van komen. Zelfde met bv Dura Ace C24 wielen, daar hoor je ook veel over uitgesleten velgranden. Ter vergelijking: mijn Zonda's hadden 15.000 km toen ik ze verkocht heb en de velgrand was nog perfect vlak, gebruikt in elk weertype, heel het jaar door. Mijn vriend fietst ongeveer evenveel maar wisselt af tussen 3 wielsets, dus na ca. 5000 km zijn zijn Zero's (vooral het achterwiel) niet meer veilig genoeg om te gebruiken. De bovenkant van de velgrand wordt zelfs naar buiten geduwd door de druk van de band. Het kan altijd zijn dat hij een slecht setje had natuurlijk.

Die nites hebben gewoon een coating, dit draagt niet bij tot de velgdikte. Zoek je echt een all-round set, ga dan voor bv een set Zonda's. Ik ben er super tevreden van en je houdt 500 euro over voor iets anders. Wil je een lichte klimset of ga je puur voor de looks, dat is je vol recht natuurlijk. Maar voor mij zijn Fulcrum Zero's zeer degelijke, kostelijke event-wielen, geen prijs/kwaliteit all-rounders.

Trouwens, een naaf die onderhoud nodig heeft is niet slecht, dat is voor mij de logica zelve. Met een bmw of volvo ga je toch ook naar de garage voor onderhoud?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 sep 2018 09:31

Ik heb de Racing Zero black labels in mijn klimfiets zitten.
Ze zien nooit slecht weer en ik kan regelmatig wisselen tussen wielsets.
Zijn nu zo'n 5jr oud, hebben nog nooit onderhoud gehad en lopen nog als een zonnetje, ong. 10000km gedraaid.
Heerlijk lichte wielset, bombproof en redelijk stijf.
Fijne allround wielset, ik zou ze zo weer kopen wanneer ze versleten zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 sep 2018 20:51

Ik ga mee met colnagofreak. Het zijn prima wielen maar een hand gespaakt setje van 6 - 8 honderd euro is stijver, lichter en goedkoper.

Prima wielen maar mijn acros met notubes 340 waren gek genoeg stijver en lichter. Schrok er zelf ook van.
Als je het mooie wielen vind gewoon doen er is niets mis mee

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2018 22:02

Die 340 velgen waren toch ook niet zo bijzonder dacht ik?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 sep 2018 08:40

Nee dat dacht ik ook, ze voelde altijd al wel goed. Maar dat werd veel geschreven. Maar toen ik vorig jaar op een setje zero nites reed in mijn eigen fiets voelde die minder stijf aan, en rolde gewoon net ff minder fijn.

Geen wereld van verschil hoor begrijp me niet verkeerd. Maar omdat de zero,s altijd zeer hoog worden aangeprezen vielen ze me dus net iets tegen

compay
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2014 10:30

compay 03 jan 2020 15:44

wil ook een nieuwe set en twijfel tussen de neutron ultra, de competizoione (voor de looks en de cult lagers) en de zero carbon (lichtste set, wellicht wat aero voordeel, de looks). Nu lees ik van alles over slijtage en bv 5000 km met een set zero's dat vind ik echt bijzonder weinig km. Als je een beetje traint en rijdt op die wielen dan ben je er met een half jaar doorheen. Ben benieuwd naar de ervaringen met de cult lagers. Vooral van degene die ze echt gebruiken, gebruikt hebben. Ook mijn vraag hoe snel slijten carbon velgen? Zou eigenlijk echt een lichte set willen en dan zijn die carbons echt een stuk lichter. De fulcrum zero carbon, vind ik veel mooier dan de bora

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 03 jan 2020 15:56

Ben zeer verbaasd over de ervaringen van wasbeer2006.
Ik heb in totaal nu vier setjes Fulcrum Zero gehad ( 4 wegens 2 in de kreukels door 2 aanrijdingen in de voorbije 4 jaar), en 2 fietsen.
Met de 2 'overlevers' steeds meer dan 15.000km, ondanks mijn gewicht (+/-85kg-) en weinig of geen omzien naar.
Ik vind ook dat ze zeer soepel en licht rijden.
Wat alu wielen voor velgremmen betreft zijn er voor mij geen betere.
Dirk

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 jan 2020 16:25

Een setje wielen (of andere gelagerde delen) koop je niet voor de lagers hoop ik. Het enige wat een lager moet doen is zo lang mogelijk vrij ronddraaien, maar dat kunnen relatief goedkopere merklagers ook (SKF, NTN, FAG etc).

Eigenlijk alles wat je aan een lager aanpast komt de prijskwaliteit en/of levensduur niet ten goede. Ceramisch is leuk maar aangezien de balletjes harder zijn dan de houders maken deze groeven. Minder weerstand is ook leuk, maar betekent in de praktijk dunnere olie die vaker bijgevuld moet worden. Conische lagers zijn ook leuk bedacht, maar hebben weinig toepassing buiten het balhoofd.

Kortom, het is allemaal marketing praat.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 17:16

WAT is er niet waar, ik lees er niks in dat niet waar is.

PS, een groefkogellager neemt laterale belastingen in 2 richtingen op en is dus BETER.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 jan 2020 17:47

Van a tot z zelfverzonnen, maar niet erg , doe ik ook wel eens.

PS, een viedzwyllager kent vrijwel geen laterale belastingen.

PS2 , CULT, USB , keramisch of hoe die zooi ook wordt genoemd, allemaal 100% irrelevant en overbodige nonsens bij fietsonderdelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2020 17:58

Ik heb zero's gehad.
Alu velgen en Cult lagers.
Waren topwielen.
Van duurzaamheid weet ik niet zoveel omdat ik redelijk snel nieuwe spullen koop.
Zo heeft diegene die van mij iets overkoopt er mogelijk ook nog jaren plezier van als hij dat wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 jan 2020 18:34

Ik doelde vooral op die angular contact bearings. Cup conus lagers van Campa/Shimano hebben zich inmiddels wel bewezen, maar door het onderhoud zou ik ze niet snel aanraden (maar ook niet laten staan).

Vrijwel niemand die ik ken laat z'n wielen (preventief) onderhouden. Allemaal gaan ze pas naar de FM als er een vreemd getik uit het wiel komt of hij niet zo soepel meer draait. Met industrielagers ben je dan zo geholpen.

Plaats reactie