Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke disc wielen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 feb 2020 17:20

Wiedse schreef: 06 feb 2020 16:24 .....
- Sapin XC spaken (+/- 200gr)
...
Bedoel je Sapim CX Ray spaken?
De J-bend of straight pull versie?

Als je duurzaam wil zou ik niet voor alu nippels gaan maar de polyax brass nippels nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 feb 2020 17:29

nippels wegen ook nog een gram of 20. dus kom je uit in je berekening op 1300gr.
Minder spaken maakt nog lichter, maar ik zou niet snel onder de 24 spaken gaan in een disc wiel vanwege de hogere aangrijp van de disc die dan weer opgevangen moeten worden door de spaken.

Uiteindelijk heb ik een zelfde soort set met TI Xhubs 28 spaaks voor in mijn gravelbike. TI heeft op een een of andere reden een slechte reputatie icm natte omstandigheden, maar mijn ervaring is dat ze geen krimp geven, niet in regen, niet door riviertjes rijden, niet op single trails. Dus prima high end allround naven, ook voor het ruigere werk.

NB Mocht je nog een iets zwaardere bouw (30gr) heb ik nog een nieuw setje TI Xhubs 28spaak liggen in de kleur blauw (past misschien goed bij je fiets)
http://www.carbon-ti.com/products/hubs/ ... sl-rear-28

Mogen weg voor 350 euro

Gebruikersavatar
marcojoore
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 07:22

Gebruikersavatar marcojoore 04 mei 2020 09:13

Weet hier iemand die de Hunt wielset hier in NL levert ?
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het zoals het gaat.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 mei 2020 09:51

Zij versturen wereldwijd

Gebruikersavatar
marcojoore
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 07:22

Gebruikersavatar marcojoore 04 mei 2020 10:33

Heb het gezien, maar voor dat bedrag wend ik me graag tot een eventuele leverancier mocht er iets mee zijn.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het zoals het gaat.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1634
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 04 mei 2020 11:10

Hunt is een post order bedrijf. Er zitten zo ver ik weet geen verdelers tussen.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 04 mei 2020 17:41

Ik snap veel maar ook veel niet.
Zeker als het op wielen aankomt. Lees met regelmaat dat men de fiets wilt upgraden met een betere wielset, heel begrijpelijk, maar als ik dan de bedragen lees wat men bereid is uit te geven voor een fabrieksset...?
Mijn advies, als je dat geld te besteden hebt, klop eens aan bij een gerenommeerde wielbouwer.
Hier word meer gekeken naar de persoon, rijstijl en gewicht.
De spaken worden 1 voor 1 op de juiste spanning gezet en je hebt een feilloze set.
Kwalitatief goede naven, spaken, spaaknippels en velgen.
Misschien zijn de spaakgaten ook nog wel in lijn met de spaken geboord etc. ;)
Kortom, ik zou toch nog eens e.e.a. her-overwegen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 mei 2020 18:32

De looks van een fabrieksset zijn wat aantrekkelijker dan een handgemaakt setje, dat geeft vaak de doorslag icm de onbekendheid van wielbouwers en gebrek aan kennis van materiaal.
Dan is het "veilig" om te kiezen voor een bekend merk ipv een wielbouwer.
Terwijl een handgespaakt setje kwalitatief vaak beter is...

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 04 mei 2020 20:23

Idd onbekend en toch liever een fabrieksnaam.
Heb zelf bijvoorbeeld een hand gebouwde set welke qua looks kan wedijveren met menig fabrieksset maar dat is natuurlijk volledig een eigen smaak zoals de keus van velen ook vaak hierop is gebaseerd.
Rij met: WR-Compositie, White Industry naven, 42 mm carbon, aero-spaken en mat zwarte decals :D het is maar een smaak ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mei 2020 07:46

Ik heb het liefst zo weinig tot geen logo's en kleuren op m'n wielen, dan wordt het allemaal veel te druk, onrustig.
Zo heb ik een 38mm carbon set met DtSwiss240 naven van Handgespaakt.nl, erg licht en bombproof.
Maar ook 2 fabriekssetjes met de logo's in zwart, lekker rustig dus en DtSwiss240 naven.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 05 mei 2020 22:15

Wat maakt Handgespaakt dan zoveel beter?

Tegenwoordig worden de high end "grotere merken" ook vaak handgespaakt. Denk aan Roval, industrie Nine, HED, FORE, 9th wave, Enve, FFWD etc. Wel even opletten wat een merk onder Handgespaakt verstaat.

Handspakers zoals Handgespaakt, stealth, wheeltec, etc. Kopen gewoon in de fabriek wat die op de plank hebben liggen. Wilt niet zeggen dat dit slecht is maar ook zeker niet uniek. Daarin heeft een merk toch zijn voordelen die kunnen een eigen velg ontwikkelen en iets unieks maken.

Ik ben wel voor handgespaakte wielen maar niet perse van een "handspaker boer".

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 mei 2020 08:32

Je kunt bij een fabrieksset niet je eigen voorkeuren inbrengen, het is wat het is mbt tot de naven, spaken en velgen.
Bij een bouwer als Handgespaakt.nl kun je een set compleet op maat laten maken, waarbij hij advies geeft en rekening houdt mbt tot gewicht van de berijder, het "comfort" wat ie in de wielen wil hebben door bv andere spaken te gebruiken en advies te geven mbt de naven en de hoogte van de velgen.
Op maat advies wat een high end merk nooit kan geven.
Het betere zit 'm dus in het maatadvies en alle variaties die zo'n handspaker kan toepassen, garantie op spaakbreuk en gelijkheid in spaakspanning, waar een fabrieksset een universeel set bouwt.

Plaats reactie