Wel of geen set reserve wielen
Vorig jaar februari nieuwe renfiets gekocht en daar horen dus ook nieuwe wielen bij.
De Campagnolo Zonda wielset staat goed aangeschreven en deze heb ik gekozen.
Ik heb denk ik een maandagmorgen achterwiel gekregen (na betaling).
Drie keer al het veertje kapot in de body, een spaak kapot en onlangs tikte/kraakte mijn fiets veel. Crank, snelspanners zadelpen en zadel zelf nagekeken, zuiver gemaakt en opnieuw ingevet.
Kraak, tik was er nog steeds.
Een spaak kapot kan overigens altijd, alhoewel dat mij in de eerste 22 jaar dat ik fietste nog nooit is overkomen. Gelukkig niets gebeurd tijdens mijn Stelvio reis onlangs.
Het bleek dus dat de lager van de body niet goed was, de cassette kon je zo op en neer bewegen.
Er moest natuurlijk door gefietst worden en van mijn fietsleverancier een "leen" wiel gebruikt,
kon ik toch fietsen, wel fijn, zeker als je ook nog eens vakantie hebt, dan kunnen er tenslotte wat extra ritjes worden gefietst. Fietsleverancier woont alleen niet in de directe omgeving.
Tijdens de 2 ritten met het leenwiel geen één keer een tik/kraak, heerlijk,
want ik werd er een beetje gek van.
Het Zonda achterwiel was dus duidelijk de oorzaak.
Aan de ene kant blij dat ik nu uiteindelijk de oorzaak weet van het tikken/kraken.
Dus mijn vertrouwen in het Zonda (maandagmorgen) achterwiel is
nu toch wel een beetje minder geworden.
Het is dus eigenlijk wel fijn als je meteen over een reserve wielset zou kunnen beschikken.
Dat hoeft geen al te dure set te zijn, wel goed.
Heb je ook geen gedoe met wiel ergens lenen en kapotte wiel
meteen laten maken, kan dan ook wat later eventueel.
ik heb natuurlijk al wat rondgeneusd en het wiel dat ik heb mogen lenen staat redelijk goed aangeschreven. Dit was een Vision Team 30 (ja ik weet het zwarte velgrand blijft niet zwart).
Beviel goed dat niet tikken/kraken.
Aan de andere kant is het jammer dat je een hoop knaken uitgeeft voor iets
dat maar ergens ligt te vallen.
Dus ik zit nu een beetje te twijfelen.
* Reserve wielset kopen (bijv. Vision Team 30, Vision Team 35 of Fulcrum racing 5).
* Reserve wielset pas kopen als er opnieuw brokken komen aan de Zonda wielen.
* Helemaal geen reserve wielset kopen en maar hopen dat de Zonda wielen goed blijven.
* Mocht er weer iets zijn, dan goede, duurdere wielen kopen en de Zonda's als reserve houden.
Wat vinden jullie er van?
Iemand misschien nog andere tips, ideeën?
De Campagnolo Zonda wielset staat goed aangeschreven en deze heb ik gekozen.
Ik heb denk ik een maandagmorgen achterwiel gekregen (na betaling).
Drie keer al het veertje kapot in de body, een spaak kapot en onlangs tikte/kraakte mijn fiets veel. Crank, snelspanners zadelpen en zadel zelf nagekeken, zuiver gemaakt en opnieuw ingevet.
Kraak, tik was er nog steeds.
Een spaak kapot kan overigens altijd, alhoewel dat mij in de eerste 22 jaar dat ik fietste nog nooit is overkomen. Gelukkig niets gebeurd tijdens mijn Stelvio reis onlangs.
Het bleek dus dat de lager van de body niet goed was, de cassette kon je zo op en neer bewegen.
Er moest natuurlijk door gefietst worden en van mijn fietsleverancier een "leen" wiel gebruikt,
kon ik toch fietsen, wel fijn, zeker als je ook nog eens vakantie hebt, dan kunnen er tenslotte wat extra ritjes worden gefietst. Fietsleverancier woont alleen niet in de directe omgeving.
Tijdens de 2 ritten met het leenwiel geen één keer een tik/kraak, heerlijk,
want ik werd er een beetje gek van.
Het Zonda achterwiel was dus duidelijk de oorzaak.
Aan de ene kant blij dat ik nu uiteindelijk de oorzaak weet van het tikken/kraken.
Dus mijn vertrouwen in het Zonda (maandagmorgen) achterwiel is
nu toch wel een beetje minder geworden.
Het is dus eigenlijk wel fijn als je meteen over een reserve wielset zou kunnen beschikken.
Dat hoeft geen al te dure set te zijn, wel goed.
Heb je ook geen gedoe met wiel ergens lenen en kapotte wiel
meteen laten maken, kan dan ook wat later eventueel.
ik heb natuurlijk al wat rondgeneusd en het wiel dat ik heb mogen lenen staat redelijk goed aangeschreven. Dit was een Vision Team 30 (ja ik weet het zwarte velgrand blijft niet zwart).
Beviel goed dat niet tikken/kraken.
Aan de andere kant is het jammer dat je een hoop knaken uitgeeft voor iets
dat maar ergens ligt te vallen.
Dus ik zit nu een beetje te twijfelen.
* Reserve wielset kopen (bijv. Vision Team 30, Vision Team 35 of Fulcrum racing 5).
* Reserve wielset pas kopen als er opnieuw brokken komen aan de Zonda wielen.
* Helemaal geen reserve wielset kopen en maar hopen dat de Zonda wielen goed blijven.
* Mocht er weer iets zijn, dan goede, duurdere wielen kopen en de Zonda's als reserve houden.
Wat vinden jullie er van?
Iemand misschien nog andere tips, ideeën?
Bikers are not alone
Een 5e optie: Huidige Zonda wielen laten maken en verkopen. Daarna een nieuwe set Zonda's kopen en meteen een reserve wielset.
Als er problemen zijn met de wielen dan is het hebben van een reserve wielset wel erg handig. Maar het meest gebruik ik ze in het voor en najaar, een wielset gebruik ik voor op de weg, de andere set heefte en trainerband n die steek ik op de Tacx. Zo kan ik door de week 's avonds op de Tacx en als ik in het weekend toch de weg op wil, dan kan ik snel het wiel wisselen ipv elke keer de band te wisselen.
Aan de ene kant mag je hopen dat als dit probleem is opgelost, er zoveel aan het wiel is veranderd dat de problemen wel klaar zijn. Maar aan de andere kant lijkt het vaak dat als je een problematisch product hebt, dat er dan toch elke keer weer iets stuk gaat. Het kost wat geld, maar ik zou denk ik toch de slechte weilset verkopen en een nieuwe terugkopen.
Als er problemen zijn met de wielen dan is het hebben van een reserve wielset wel erg handig. Maar het meest gebruik ik ze in het voor en najaar, een wielset gebruik ik voor op de weg, de andere set heefte en trainerband n die steek ik op de Tacx. Zo kan ik door de week 's avonds op de Tacx en als ik in het weekend toch de weg op wil, dan kan ik snel het wiel wisselen ipv elke keer de band te wisselen.
Aan de ene kant mag je hopen dat als dit probleem is opgelost, er zoveel aan het wiel is veranderd dat de problemen wel klaar zijn. Maar aan de andere kant lijkt het vaak dat als je een problematisch product hebt, dat er dan toch elke keer weer iets stuk gaat. Het kost wat geld, maar ik zou denk ik toch de slechte weilset verkopen en een nieuwe terugkopen.
Ik zou niet kunnen leven zonder wat extra wielsets, hoewel dat niet wil zeggen dat ik problemen met mijn zelfbouwwieltjes heb,
Naar aanleiding van de beschreven problemen denk ik dat de TS een "harde"rijder is, iemand die een aanslag op z'n materiaal pleegt en dus behoeft heeft aan een solide wielset naast de kennelijk voor hem wat fragiele Zonda's (die toch niet bekend staan als fragiel in het algemeen)
Een handgebouwd setje met een betrouwbaar naafje en DT Swiss R460 32/24 bijvoorbeeld.
Naar aanleiding van de beschreven problemen denk ik dat de TS een "harde"rijder is, iemand die een aanslag op z'n materiaal pleegt en dus behoeft heeft aan een solide wielset naast de kennelijk voor hem wat fragiele Zonda's (die toch niet bekend staan als fragiel in het algemeen)
Een handgebouwd setje met een betrouwbaar naafje en DT Swiss R460 32/24 bijvoorbeeld.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6058
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Je kunt dan dat gemaakte setje toch als reserve weg zetten? Waarom zou je ze verkopen en een nieuwe set zonda's daarvoor gebruiken?
1 setje reserve wielen is wel fijn. Afhankelijk van je budget zou ik er een setje mooie/sterke wielen bij kopen en gebruiken, de Zonda's als reserve wegzetten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als voor fietsen geldt n+1, dan voor wielen toch zeker n+2
Ik zou er niet tegen kunnen om door incidentele schade een tijd niet te kunnen fietsen; ik heb dan ook meer wielsets dan fietsen
Daarbij ga ik mijn meest luxe setjes niet gebruiken in de winter, waar vuil en nattigheid potentieel mijn lagers slopen en mijn velgranden uitslijten.
@TS: ik zou idd het setje zonda's laten fixen en houden als reserve/slechter weer en een mooi (handgespaakt) setje uitzoeken voor dagelijks gebruik.
@"harde rijder": Campa setjes staan goed bekend en ik heb er meerdere gehad, maar ik hoef geen nieuwe meer. Als er namelijk eens een spaak knapt, dan is het wiel instantaan krom en echt goed krijg je het nooit meer.
Ik zou er niet tegen kunnen om door incidentele schade een tijd niet te kunnen fietsen; ik heb dan ook meer wielsets dan fietsen
Daarbij ga ik mijn meest luxe setjes niet gebruiken in de winter, waar vuil en nattigheid potentieel mijn lagers slopen en mijn velgranden uitslijten.
@TS: ik zou idd het setje zonda's laten fixen en houden als reserve/slechter weer en een mooi (handgespaakt) setje uitzoeken voor dagelijks gebruik.
@"harde rijder": Campa setjes staan goed bekend en ik heb er meerdere gehad, maar ik hoef geen nieuwe meer. Als er namelijk eens een spaak knapt, dan is het wiel instantaan krom en echt goed krijg je het nooit meer.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 jul 2017 18:05
Over kraken gesproken: dat had ik ook met mijn Fulcrum Racing 3's (=Zonda). Alles gecheckt, bleek uiteindelijk de snelspanner achter te zijn. Schoonmaken en invetten had geen zin, een goedkope, andere snelspanner er in steken wel.
Maar 1 set?...
Dat red ik bij langena niet.
1x winter
1x België / slecht wegdek ( daar heb ik dus de Vision voor, top wielen voor het geld)
1x zomer laag
1x zomer hoog
Is echt wel het minimum wat je hoort te hebben hangen in de schuur.
Uiteindelijk ben je misschien wel goedkoper uit....
Wat duur (goed) is slijt bijna niet, wat echt te lijden heeft is goedkoop te vervangen.
Dat red ik bij langena niet.
1x winter
1x België / slecht wegdek ( daar heb ik dus de Vision voor, top wielen voor het geld)
1x zomer laag
1x zomer hoog
Is echt wel het minimum wat je hoort te hebben hangen in de schuur.
Uiteindelijk ben je misschien wel goedkoper uit....
Wat duur (goed) is slijt bijna niet, wat echt te lijden heeft is goedkoop te vervangen.
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Reserve wielen, reserve fiets is nog beter, ik heb de meeste van mijn fietsen nog, de nieuwste van dit jaar, de oudste 1979. In Nederland kan ik met stalen 2X5 versnelling fiets al mijn clubritten meerijden. De nieuwe rijdt alleen nog lekkerder.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
haha, mooi!mao schreef: ↑12 jul 2018 19:43 Maar 1 set?...
Dat red ik bij langena niet.
1x winter
1x België / slecht wegdek ( daar heb ik dus de Vision voor, top wielen voor het geld)
1x zomer laag
1x zomer hoog
Is echt wel het minimum wat je hoort te hebben hangen in de schuur.
Uiteindelijk ben je misschien wel goedkoper uit....
Wat duur (goed) is slijt bijna niet, wat echt te lijden heeft is goedkoop te vervangen.
Ik snap alleen het belgie setje niet, dat is bij mij gewoon zomer laag of hoog, met hooguit andere banden.
Je koopt bijna altijd wel een extra setje in een fietsen leven, dus een extra setje meteen kopen kost geen geld en je kunt het meteen goed inzetten.
Ik heb zelf 3 wielsets op 2 fietsen.
In de zomer zijn beide fietsen uitgerust met carbon wielen. Bora's op m'n Chinees en 38 mm Chinees carbon op m'n Time.
M'n derde wielset is een Fulcrum 5 LG wielset. In de zomer doet dit setje dienst als reserveset. Ga ik bijvoorbeeld naar de Eifel of naar een cyclo dan gooi ik dit setje in de auto.
In de winter zet ik dit setje in mijn Chinees en rijd ik er de winter mee door.
In de zomer zijn beide fietsen uitgerust met carbon wielen. Bora's op m'n Chinees en 38 mm Chinees carbon op m'n Time.
M'n derde wielset is een Fulcrum 5 LG wielset. In de zomer doet dit setje dienst als reserveset. Ga ik bijvoorbeeld naar de Eifel of naar een cyclo dan gooi ik dit setje in de auto.
In de winter zet ik dit setje in mijn Chinees en rijd ik er de winter mee door.
Als ik het goed begriep heb je dus maar één extra wielset voor twee fietsen.!?havana schreef: ↑14 jul 2018 09:51 Ik heb zelf 3 wielsets op 2 fietsen.
In de zomer zijn beide fietsen uitgerust met carbon wielen. Bora's op m'n Chinees en 38 mm Chinees carbon op m'n Time.
M'n derde wielset is een Fulcrum 5 LG wielset. In de zomer doet dit setje dienst als reserveset. Ga ik bijvoorbeeld naar de Eifel of naar een cyclo dan gooi ik dit setje in de auto.
In de winter zet ik dit setje in mijn Chinees en rijd ik er de winter mee door.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless