Wedstrijden met slecht wegdek. Een keer met je trapper de grond raken en een soort sprongetje opzij maken. Daar wordt je wiel niet beter van.
Wel of geen set reserve wielen
Je kunt het wel recht maken met de spaken, maar dan heb je een wiel waarbij op sommige spaken veel meer spanning staat dan op andere. Ik liet wel 's een wiel opnieuw spaken, met een nieuwe velg en de oude naaf. Het waren aluminium velgen van Nisi of Mavic, die waren veel slapper denk ik dan moderne velgen.MarkVeenstra schreef: ↑19 jul 2018 08:47 als ze krom zijn, maar goed genoeg als reservewielen. en nog krommer die nog goed genoeg zijn om te trainen.., zullen de wielen wel nagenoeg recht zijn gebleven lijkt me. En waarschijnlijk zijn ze dan vrij eenvoudig weer recht te trekken door de spaken na te lopen in een richtbok.
Inmiddels heb ik een beslissing genomen en nieuwe handgespaakte wielen gekocht bij Maatwielen (las hierover goed dingen en redelijk goed te doen vanuit mijn woonplaats).
Ik heb gekozen voor DT Swiss R 511 velgen met DT Swiss 350 naven.
Voor 28 spaken en achter 32 spaken.
Er zitten zwarte ronde DT Swiss competition spaken in met zwarte DT Swiss squorx messing nippels.
Tot nu toe drie ritten mee gefietst (53, 70 en 128 km) en ze bevallen heel goed.
De Campagnolo Zonda C 17 wielset wil ik nu als reserve set houden.
Aan de ene kant jammer, want het zijn hele goede wielen, eigenlijk jammer om ze in de schuur te laten hangen terwijl ik er iemand anders misschien nog heel blij mee kan maken.
Ik mag er toch vanuit gaan dat ik met de nieuwe DT Swiss wielen voorlopig vooruit kan
Dus mocht er iemand interesse hebben in de Zonda wielen kan je een PB sturen.
Zoal eerder al bericht heb ik een nieuwe lager in het achterwiel laten zetten,
sindsdien lopen de Zonda's weer helemaal lekker.
Ik heb gekozen voor DT Swiss R 511 velgen met DT Swiss 350 naven.
Voor 28 spaken en achter 32 spaken.
Er zitten zwarte ronde DT Swiss competition spaken in met zwarte DT Swiss squorx messing nippels.
Tot nu toe drie ritten mee gefietst (53, 70 en 128 km) en ze bevallen heel goed.
De Campagnolo Zonda C 17 wielset wil ik nu als reserve set houden.
Aan de ene kant jammer, want het zijn hele goede wielen, eigenlijk jammer om ze in de schuur te laten hangen terwijl ik er iemand anders misschien nog heel blij mee kan maken.
Ik mag er toch vanuit gaan dat ik met de nieuwe DT Swiss wielen voorlopig vooruit kan
Dus mocht er iemand interesse hebben in de Zonda wielen kan je een PB sturen.
Zoal eerder al bericht heb ik een nieuwe lager in het achterwiel laten zetten,
sindsdien lopen de Zonda's weer helemaal lekker.
Bikers are not alone
Goeie keus hoor. Ik heb zelf ook zo'n setje van Maatwielen, maar met een andere “spaak-configuratie”. Inmiddels enkele 100-en km's mee gereden. Erg tevreden mee!
Reserve wielen? Nee, nog nooit gehad.
In 20 jaar één wiel kapot gehad, dan stap ik op de andere fiets.
Zijn jullie allemaal van die diehard wielrenners?
Of rij ik te behouden...
In 20 jaar één wiel kapot gehad, dan stap ik op de andere fiets.
Zijn jullie allemaal van die diehard wielrenners?
Of rij ik te behouden...
Peugeot Triathlon '88
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
Batavus Champion '92
Kenosha MTB & Vintage Transportfiets
heErnie C. schreef: ↑17 jul 2018 10:12De gravelracer, het excuus om een verzameling wielen en banden aan te leggen.JoostG schreef: ↑17 jul 2018 09:45 4 setjes voor de gravel bike:
- setje met strandbanden voor mulle condities en strand
- setje met noppen voor heuvelachtig onverhard terrein en natte condities in bossen
- setje met 35mm voor woon werk
- setje met 28mm lichtgewicht voor klinkwerk deze zomer.
Met minder dan dat neem je het fietsen niet serieus genoeg!
ondervind je geen problemen met de schijfremmen als je van wielset verandert
Minimaal: 3 ‘6-bolt’ setjes op elkaar afgestemd met spacers van Syntace. Alleen bij de centrelock set van DT Swiss moet ik de boel weer afstellen. Die set is eigenlijk gekocht voor de toekomstige DB wegracer.albatros schreef: ↑25 okt 2018 20:12heErnie C. schreef: ↑17 jul 2018 10:12De gravelracer, het excuus om een verzameling wielen en banden aan te leggen.JoostG schreef: ↑17 jul 2018 09:45 4 setjes voor de gravel bike:
- setje met strandbanden voor mulle condities en strand
- setje met noppen voor heuvelachtig onverhard terrein en natte condities in bossen
- setje met 35mm voor woon werk
- setje met 28mm lichtgewicht voor klinkwerk deze zomer.
Met minder dan dat neem je het fietsen niet serieus genoeg!
ondervind je geen problemen met de schijfremmen als je van wielset verandert
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Waarom een reservewielset? Ik sta versteld van de hoeveelheid problemen met wielen die hier langskomen. Hoewel ik vrij veel rijd, en dat in verschillende omstandigheden (klimmen/ dalen, slechte wegen, herfst-/winterweer, noem maar op) en minstens 50.000 km met 1 fiets (en wielset) doe, heb ik nog nooit serieuze mankementen gehad. Wel is de ene set beter bevallen dan de andere. Inmiddels heb ik een lichte voorkeur gekregen voor lage alu wielen met 28 normale spaken. Laat mijn fiets daar nu net standaard mee zijn afgeleverd (incl DT Swiss naven en ratchet). Misschien dat de problemen vooral zitten in de dure after market wielen?
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Hmmz, ik heb de afgelopen jaren toch 4x langs de weg gestaan, terwijl ik voor mijn gevoel niet echt pech heb gehad of iets had kunnen voorkomen.
1) Nippel kapot - Fulcrum Racing 1
2) Spaak geknapt in de nippel - Fulcrum Racing 1
3) Aanrijding gehad op fietsvakantie, scholier die totaal niet op zat te letten. Kon gelukkig wel verder met 32 spaaks bombproof wielen
4) Op rotonde geschept door oud vrouwtje
Tel daarbij op dat ik 3 fietsen heb (mtb, pekelfiets, Surly) en met mijn Surly zowel cross/gravelritten rij, clubritten en op fietsvakantie ga en daar 3 verschillende wielsets voor heb. De laatste keer toen ik aangereden werd kon ik die wielen een paar weken niet gebruiken i.v.m. het afhandelen van de verzekeringskwestie. Dan is het toch fijn om een back-up te hebben. Dan nog de keren dat je wielen een paar dagen kwijt bent voor onderhoud (nieuwe lagers/vet, opnieuw opspannen, reparaties).
Zijn 5-6 wielsets nodig? Nee. Ga ik banden wisselen voor af en toe een gravelritje? Zeker niet. Voor mijn gevoel doe ik het nog niet eens zo heel gek. Alle wielsets die ik in de schuur heb hangen hebben samen minder gekost dan een setje Bora's of Enve's. De Racing 1's heb ik de deur uit gedaan en ik rij al jaren door de pekel op een 10 jaar oud setje Campagnolo Eurus wielen die ik voor €100 2e hands gekocht heb.
1) Nippel kapot - Fulcrum Racing 1
2) Spaak geknapt in de nippel - Fulcrum Racing 1
3) Aanrijding gehad op fietsvakantie, scholier die totaal niet op zat te letten. Kon gelukkig wel verder met 32 spaaks bombproof wielen
4) Op rotonde geschept door oud vrouwtje
Tel daarbij op dat ik 3 fietsen heb (mtb, pekelfiets, Surly) en met mijn Surly zowel cross/gravelritten rij, clubritten en op fietsvakantie ga en daar 3 verschillende wielsets voor heb. De laatste keer toen ik aangereden werd kon ik die wielen een paar weken niet gebruiken i.v.m. het afhandelen van de verzekeringskwestie. Dan is het toch fijn om een back-up te hebben. Dan nog de keren dat je wielen een paar dagen kwijt bent voor onderhoud (nieuwe lagers/vet, opnieuw opspannen, reparaties).
Zijn 5-6 wielsets nodig? Nee. Ga ik banden wisselen voor af en toe een gravelritje? Zeker niet. Voor mijn gevoel doe ik het nog niet eens zo heel gek. Alle wielsets die ik in de schuur heb hangen hebben samen minder gekost dan een setje Bora's of Enve's. De Racing 1's heb ik de deur uit gedaan en ik rij al jaren door de pekel op een 10 jaar oud setje Campagnolo Eurus wielen die ik voor €100 2e hands gekocht heb.
Nou, dan ben ik al 35 jaar (minstens 250.000 km) een enorme geluksvogel.
En bij mij zijn fiets en wielen een integraal geheel. Dat geheel ben ik 1x per jaar 2 a 3 dagen kwijt voor onderhoud bij de fietsenmaker.
En bij mij zijn fiets en wielen een integraal geheel. Dat geheel ben ik 1x per jaar 2 a 3 dagen kwijt voor onderhoud bij de fietsenmaker.
En nu ben ik fietsen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Pech kun je altijd hebben (daarom heet het pech) .
Als je altijd op een bomproof, stabiel, sterk setje rijdt is de kans op pech kleiner natuurlijk.
Waarom een reserveset? Als je als 1e set toch heel graag dat lichtgewicht setje wilt hebben, met een groter risico op pech. Omdat je makkelijk wilt kunnen wisselen tussen hoge velgen (voor de looks), en lage velgen (voor het gewicht of bij harde wind in de polder). Omdat je regelmatig een weekje fietst op 1 bepaalde plek en dan bij pech toch makkelijk de rest van de vakantie door kunt. Voor het goede, rustgevende, gevoel dat je een setje achter de hand hebt (die je vrijwel nooit aan raakt).
Maar het is echt een ieders keuze, want sommige argumenten zijn alleen geldig als fiets en wielen geen integraal geheel zijn, maar je juist voldoening vindt in de keuzevrijheid van frame, wielen, overige componenten.
Als je altijd op een bomproof, stabiel, sterk setje rijdt is de kans op pech kleiner natuurlijk.
Waarom een reserveset? Als je als 1e set toch heel graag dat lichtgewicht setje wilt hebben, met een groter risico op pech. Omdat je makkelijk wilt kunnen wisselen tussen hoge velgen (voor de looks), en lage velgen (voor het gewicht of bij harde wind in de polder). Omdat je regelmatig een weekje fietst op 1 bepaalde plek en dan bij pech toch makkelijk de rest van de vakantie door kunt. Voor het goede, rustgevende, gevoel dat je een setje achter de hand hebt (die je vrijwel nooit aan raakt).
Maar het is echt een ieders keuze, want sommige argumenten zijn alleen geldig als fiets en wielen geen integraal geheel zijn, maar je juist voldoening vindt in de keuzevrijheid van frame, wielen, overige componenten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zelf op 5 jaar en een 5k per jaar 1 keer stil gestaan na spaakbreuk (na vol in een bast op een belgische betonbaan gereden te zijn).
De jeugd in huis al een 5-tal keren met spaakbreuk. En dat zijn dan lichtgewichten.
De jeugd in huis al een 5-tal keren met spaakbreuk. En dat zijn dan lichtgewichten.