Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe body, Fulcrum r3 of Miche Altur?

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 20 jun 2018 21:44

Al sinds vorig jaar lijkt er wat vuiligheid in een lager van mijn body te zitten. De lagers van m’n achteras zijn al vervangen maar dat heeft niet geholpen.
Het betreft de fabriekswielen die bij m’n fiets geleverd werden: Supra ra comp.

Inmiddels ben ik de 7.000 km gepasseerd met deze wielen.

Nu begreep ik van een lbs dat de body niet (goed) te servicen is en dat er een nieuwe body in moet om het probleem te verhelpen. Sinds deze week maakt de freewheel ook een licht bijgeluid en ik ben bang dat het steeds erger wordt met die body.

Nu kost het vervangen van de body wrs ca 50 euro. Voor m’n gevoel relatief veel geld aangezien een nieuwe set 125,- kost.

Los hiervan was ik al naar andere wielen aan het kijken.

Ik had zelf al eens gekeken naar Fulcrum Racing 3 ivm de goede ervaringen en scherpe prijs-kwaliteitverhouding. De set kost 430.- bij Mantel.

Mijn lbs wees me op een set Miche Altur voor 350,- Op road.cc kwam ze goed uit de test, maar heeft iemand ervaring? En zijn de Fulcrum heel veel beter? Maw hun meerprijswaard?

Wat te doen?
- nieuwe body en verder rijden op m’n huidige wielen?
- Fulcrum 3 kopen?
- Miche Altur kopen?
- Miche Altur én nieuwe body kopen zodat ik een setje winterwielen heb?
- iets anders?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2982
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 21 jun 2018 07:31

Lagers die in de body zitten zijn er ooit ingezet dus die moeten ook zeker te vervangen zijn. Ik heb het zelf al eens gedaan met een Bontrager body. Toen was ook het advies om een nieuwe à 100 EUR te kopen. Uiteindelijk was ik met twee tientjes klaar.

Uiteraard hangt het er wel vanaf of je zelf in staat bent dit te doen en of je over het juiste gereedschap beschikt.

En als je al droomt van een andere wielset :D dan kun je alsnog eens naar die body kijken op jouw gemak en er een winterwielenset van maken of zo.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 21 jun 2018 13:01

leon1 schreef: 21 jun 2018 07:31 Lagers die in de body zitten zijn er ooit ingezet dus die moeten ook zeker te vervangen zijn.

Uiteraard hangt het er wel vanaf of je zelf in staat bent dit te doen en of je over het juiste gereedschap beschikt.
Vervangen lagers
Geen idee, kan het zijn dat de afdichting/ontwerp dusdanig is dat het open en vooral weer dichtmaken slecht lukt?

Zelf doen is voor mij geen optie. Heb niet de materialen noch de kennis om dit te doen. Mocht iemand ervaring hebben en het leuk vinden, dan houd ik mij aanbevolen ;)

Los daarvan, iemand ervaring met de genoemde wielsets?

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 21 jun 2018 14:45

Mijn Fulcrum R3 body had binnen 7000km ook gare lagers, met name het buitenste lager. Ik heb ze beiden vervangen door wat Brammer zegt een A-merk lager te zijn. Ik meen dat het merk 'AKN' was maar ben er niet zeker van. Ook dat buitenste lager heeft het maar 1,5 fietsseizoen uitgehouden voordat de cassette weer zo wiebelde dat ik er iets aan moest doen. Ik had toch wat meer verwacht van die twee 6803-2RS lagertjes voor € 26,-.

Of anderen met R3 wielen soortgelijke ervaringen met lagers in de body hebben weet ik niet.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 21 jun 2018 21:41

Als ik het goed begrijp, zeg je dat van ieder wiel de lagers slijten.

Op zich is dat niet echt het probleem. Wat ik begrepen heb is de body van mijn wielset lastig of helemaal niet te servicen.

Eigenlijk zit het vuil er bij mij al sinds seizoen 1 in. Speling op m’n cassette heb ik niet.

Iemand ervaring met Miche Alturs?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jun 2018 22:06

Voor wat het waard is, hier een positief review....
http://road.cc/content/review/140430-mi ... r-wheelset
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 21 jun 2018 22:48

Keezx schreef: 21 jun 2018 22:06 Voor wat het waard is, hier een positief review....
http://road.cc/content/review/140430-mi ... r-wheelset
Thnx!

Lijkt alsof ze de wielen gedurende een wat langere periode hebben getest.

Maar meer dan deze review kan ik niet terugvinden op het web.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 24 jun 2018 10:15

Heb m'n keuze gemaakt en de Miche Alturs aangeschaft. En na eerste ritje met de nieuwe wielen erg tevreden. Rijdt een stuk stabieler zonder zwaar aan te voelen.

Nog eens nagevraagd over de body van de Supra wielen; daar zitten blijkbaar dichte lagers in. Vergelijkbaar met de Shimano body's. Het geheel kan wel onderhouden worden, maar dat blijkt wel een klusje te zijn. http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=96456

Denk dat ik richting het najaar een nieuwe body bestel en die laat monteren. Dan heb ik een mooie winterset.

Plaats reactie