Pagina 3 van 5

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 16:34
door ronin
Ik denk dat de vrije keuze van onderdelen zeker een groot pluspunt is voor het esthetische, echter de lagere rolweerstand / levensduur in verhouding tot de extra kosten die je maakt ter vervanging van je fabriekswielen die reeds op je fiets gemonteerd zijn, is nog niet benoemd.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 17:03
door MarkVeenstra
Sowieso is dit een off topic discussie.
De extra kosten zijn geen voordeel, maar een nadeel. Er werd expliciet om voordelen (en niet om verschillen) gevraagd.
Daarnaast, je maakt de keuze nadat je besloten hebt nieuwe wielen te willen/nodig te hebben. Voor een vergelijking tussen fabriekswielen of handgespaakt maakt het op dat moment natuurlijk niets uit wat je al dan niet al in je fiets hebt zitten.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 18:36
door daniel1975
dale c schreef: 14 jun 2018 12:05
Wanneer je daar allemaal niet zo veel waarde aan hecht dan is dat prima en ga je b.v. voor een setje Fulcrums ;)
Ik heb serieus gezocht en kwam echt uit bij Campagnolo standaard wielsetje.... (Shamal). Knappe vent die een betere set voor dat geld hier kan opschrijven.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 18:37
door havana
Setjes die beter rijden is niet zo heel moeilijk, want Shamals zijn "slechts" 17C. Een setje op basis van 19C velgen van bijv. DT Swiss of KinLin velgen rijdt (denk ik) merkbaar beter. Of het qua gewicht in de buurt komt... als je wil wel al moet je dan wel zeer lichte naven nemen. Maar persoonlijk heb ik liever beter rijdende wielen die 50 gr meer wegen...

DT Swiss / KinLin 19C velg + Hope naven (of Tune als je voor de grammen gaat) + CX-rays heb je toch een bijzonder mooi en licht setje van ca. 1400 gram. Het heeft niet de looks van fabriekswielen, dat heb je bij alu sowieso nooit. Bij karton is dat verschil er eigenlijk niet.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 19:43
door ridley orion
Industrie lagers moet ik elke 5000 km laten wisselen wegens speling.
Rij altijd met dura ace naven met cup conus
Laat ze een keer per jaar service geven en af en toe velg vervangen als deze versleten is
Moet je eens bij een fabriekswiel een velg laten wisselen dat loont zich niet.
Dat is de reden waarom ik wielen heb laten bouwen

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 20:23
door ronin
ridley orion schreef: 14 jun 2018 19:43 Industrie lagers moet ik elke 5000 km laten wisselen wegens speling.
Rij altijd met dura ace naven met cup conus
Laat ze een keer per jaar service geven en af en toe velg vervangen als deze versleten is
Moet je eens bij een fabriekswiel een velg laten wisselen dat loont zich niet.
Dat is de reden waarom ik wielen heb laten bouwen
Duidelijk verhaal en ook dat van Havanna op basis van de velg hoogte en de betere rijeigenschappen.

Ik had op mijn Gary Fisher MTB 29-er Bontrager wielen en die waren niet stijf, heel duidelijk voelbaar in bochten en met sprongetjes...dus die snel kunnen vervangen voor een set DT Swiss wielen, het verschil was duidelijk merkbaar.

Voor de racefiets was ik ook op zoek gegaan naar (DT Swiss) custom wielen, echter die Fulcrum's geven geen krimp en voldoen nogsteeds, dus ik heb nog geen excuus om nieuwe 'dure' wielen te kopen... :lol:

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 21:44
door daniel1975
havana schreef: 14 jun 2018 18:37
DT Swiss / KinLin 19C velg + Hope naven (of Tune als je voor de grammen gaat) + CX-rays heb je toch een bijzonder mooi en licht setje van ca. 1400 gram. Het heeft niet de looks van fabriekswielen, dat heb je bij alu sowieso nooit. Bij karton is dat verschil er eigenlijk niet.
Ga je niet redden voor €780,-
En inderdaad niet de looks van een Shamal. Het oog wil ook wat ;-)
Enige jammere: ik vind de ratel wat suf en achterhaald. Een fijner getand rachet zou mooier zijn imho. Mijn DT-based Speci setje in de Epic klinkt veel fraaier.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 22:40
door ottorongo
IJdeltuiten. :P
Dit bericht is eigenlijk bedoeld om te kijken of mijn berichten-teller nog steeds werkt.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 22:51
door Keezx
Laatst had ik weer zo'n klepperaar aan het wiel die om de haverklap meende te moeten freewheelen, maar kopwerk ho maar.
Wat beweegt die lui toch met dat zwakzinnige geratel...
Ik ben best wel ruimdenkend maar dat mag hoog op de nogo list van The Rules komen.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 14 jun 2018 23:13
door ottorongo
Daarom, gebruik dura-ace dan horen ze je niet als je in het wiel kruipt. :oops:

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 15 jun 2018 07:39
door daniel1975
Geluid is toch een essentiel ding in beleving. Vergelijk het met automotoren.
Pak 180pk uit een 4 cyl (VW tsi), 5 cyl (bijv Volvo) of 6 cyl (laatste generatie BMW bijv) en geluid is wereld.

Re: Wheel Tec

Geplaatst: 15 jun 2018 07:53
door nijkie
daniel1975 schreef: 15 jun 2018 07:39 Geluid is toch een essentiel ding in beleving. Vergelijk het met automotoren.
Pak 180pk uit een 4 cyl (VW tsi), 5 cyl (bijv Volvo) of 6 cyl (laatste generatie BMW bijv) en geluid is wereld.
Of een 2 cilinder fiat 500s😎