Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke keuze banden

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 02 mei 2018 11:43

Hallo iedereen,

Ik heb een paar Hunt Carbon Gravel disc wielen besteld voor onder mijn Specialized Roubaix Comp 2017 fiets. De wielen hebben een interne breedte van 21mm.

Ik rij nu de standaard wielen (DT Swiss R470) met de Turbo 26mm banden van Specialized.
Ik rij op de weg en pak af en toe een zandpaadje of gravelpaadje mee, maar niet vaak en niet extreem off road.

Ik kan bij Hunt de banden direct tubeless laten installeren en heb de keuze uit de volgende mogelijkheden:

1. Schwalbe Pro One 25 of 28mm
2. Hutchinson Sector 28 of 32mm
3. Maxxis Padrone TLR 28mm

Prijs is allemaal ongeveer hetzelfde. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie reacties..

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 05 mei 2018 19:56

Liketoride schreef: 02 mei 2018 11:43 Hallo iedereen,

Ik heb een paar Hunt Carbon Gravel disc wielen besteld voor onder mijn Specialized Roubaix Comp 2017 fiets. De wielen hebben een interne breedte van 21mm.

Ik rij nu de standaard wielen (DT Swiss R470) met de Turbo 26mm banden van Specialized.
Ik rij op de weg en pak af en toe een zandpaadje of gravelpaadje mee, maar niet vaak en niet extreem off road.

Ik kan bij Hunt de banden direct tubeless laten installeren en heb de keuze uit de volgende mogelijkheden:

1. Schwalbe Pro One 25 of 28mm
2. Hutchinson Sector 28 of 32mm
3. Maxxis Padrone TLR 28mm

Prijs is allemaal ongeveer hetzelfde. Wat zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie reacties..
Ik heb geen ervaring met Huchinson Sectors.
Wel met de Pro One 25mm en de Maxxis Padrone TR, waarvan ik de Padrone de betere vindt qua duurzaamheid. En toch veel grip biedt onder alle omstandigheden.

Maar zowel de Pro One als de Padrone zijn geen gravelbanden. Echte slicks zijn dat, de Padrone iets extremere. Toch mijdt ik ook geen slechte wegen of lichte offroadpaadjes en eigenlijk gaat dat met beide goed. De Pro Ones zijn wel veel gevoeliger voor beschadigingen.

Eigenlijk is de Sector meer bedoeld voor jouw gebruik, al heb ik er geen ervaring mee. Wel met andere Hutchinson tubeless banden, maar daarover ben ik het minst te spreken. (Fusion 5 en Fusion 5 All Season). Iets minder gevoelig dan de Pro One, maar ook niet super degelijk.

Maar zowel Hutchinson, Schwalbe en ook de Maxxis banden heb ik al lek gereden op een manier dat er een binnenbandje in moest onderweg. Persoonlijke voorkeur is voor mij de Maxxis Padrone TR 28mm. (Een klein beetje spijt dat ik nu met Mavic Yksion UST ben gaan rijden, maar zal daar voorlopig mee blijven rijden)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16235
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2018 23:56

Onder de 30mm zou ik niet aan tubeless gaan beginnen. Door de hogere druk moet je dan toch net iets te vaak met een binnenbandje klooien bij lekrijden en dat is geen pretje met een band vol smurrie.
Campagnolo Ultra Dork

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 mei 2018 14:48

Ernie C. schreef: 05 mei 2018 23:56 Onder de 30mm zou ik niet aan tubeless gaan beginnen. Door de hogere druk moet je dan toch net iets te vaak met een binnenbandje klooien bij lekrijden en dat is geen pretje met een band vol smurrie.
Een binnenbandje steken hoef je bijna nooit te doen. Op de 13.000km van vorig jaar heb ik maar 2x een binnenbandje hoeven steken. 1x stond mijn Hutchinson Fusion 5 band droog (tijdens de Rapha Summer Warriors), eigen schuld. En 1x op 2800m hoogte op een berg in Zwitserland met mijn mtb, waar een scherpe steen had een te groot gat in mijn mountainbikeband gemaakt.

Dus ook brede banden gaan gewoon stuk of kun je soms alleen verder als je een binnenband steekt.

Dus eigenlijk vind ik het onzin om alleen banden boven de 30mm tubeless te gaan rijden een beetje onzin. Smurrie vind ik overigens wel meevallen, mits je de boel maar een beetje op tijd schoonmaakt op plekken waar je het niet wil hebben.

Dit jaar had ik maar 1x lek gehad met een achterband die toch al 4400km had gelopen op mijn fixie. Dus die heb ik onlangs gewoon vervangen voor een nieuwe band.

Net zoals met "gewone" banden zijn er ook bij tubeless ook fijne banden en minder fijne banden. Zowel qua degelijkheid, rijeigenschappen en montageeigenschappen.

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 12 jun 2018 12:08

Het zijn Hutchinson Sectors geworden. De wielen zijn binnen, cassette en schijven zijn bested en worden volgende week gemonteerd..dan worden ze ook ingereden en zal ik een korte eerste indruk geven!

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 13 jun 2018 15:51

Wat is je niet bevallen aan de Specialized bandjes?
Ze rijden zeer soepel, zijn redelijk lekbestendig en hebben een mooie maat van 26 mm... vind ik.
Zelf rijd ik met andere, maar voor mijn vrouw mag ik geen andere kopen.
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie