Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

De angst voor het carbon wiel.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 apr 2018 17:52

daniel1975 schreef: 13 apr 2018 17:37 Hoop niet dat je carbon zadelrails hebt. Als je zadel ineens breekt......
Ha , mijn kont is niet zo dik dat de rails afbreekt. :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 apr 2018 18:44

Mwa, leunen op een carbon stuur schijnt ook gevaarlijk te zijn ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 apr 2018 18:53

rene schreef: 13 apr 2018 17:51
Kryghyzh0 schreef: 13 apr 2018 09:57 Om eerlijk te zijn, jaren terug waren carbonnen wielen een stuk fragieler en kon je er makkelijker issues mee krijgen dan tegenwoordig.

Volgens mij was 2010 bijv. pas de eerste keer dat Roubaix op carbonnen wielen werd gewonnen
Dat carbon wielen jaren terug een stuk fragieler waren is toch wel uit je grote dikke duim gezogen hoor.

Mijn Campagnolo Hyperon wielen - en ook de Campagnolo Bora wielen zijn tussen 2007 en 2014 niet structureel veranderd. Ook andere merken, o.a. : Zipp - Corima en Fulcrum maakte al carbon wielen voordat er - met dezelfde wielen - RVV of PR gereden werd.

Ook een bekende wielen bouwer, die sinds dit jaar over is op een bredere velg structuur maakte al wielen voor diverse professionals in 2006 - 2007:

http://rouesartisanales.over-blog.com/a ... 28377.html

Dat er niet eerder mee gereden is tijdens Vlaamse klassiekers of Parijs - Roubaix heeft meer te maken met het onbekende of de conservatieve gedachtengang van de ploegen toen.
2007-2014 is toch wel "vroeger" als het op carbon fietstechniek aankomt (hoe vaak hoorde je niet van spontaan gescheurde frames in die periode). Sowieso zijn tubewielen veel veiliger dan clinchers als het op hitte aankomt. Het zijn vooral de vroege clinchers die problemen gaven.

Citaat van Josh Poertner (destijds Zipp):
JP: The problem with the wheel is that it sees a lot of heat because there is a braking surface, and of course the area you damage is also the brake surface. We spent three years developing resins that can handle the high temperatures for carbon clinchers; you will see over 400°F (200°C). Our rims can handle transience on the surface of 600°F (315°C). That is another thing with the wheels out of China that people don’t think about. They can soften up, warp and come apart. Tour (magazine) Germany did a nine wheel carbon clincher shootout and Zipp and Xenti were the only two that didn’t melt on the descent and fail through heat. It’s a very hard problem to solve.

We were late to the carbon clincher business because we were busy trying to solve that problem. I was beat about the head and neck by distributors and sales people saying “everybody’s doing it, it works, it works”… but guys, it doesn’t pass our testing! By the time we launched, it was a really well known problem “Oh, it’s hilly were I live – we can’t sell carbon clinchers, they melt”. Melt is not technically right, though is the word that people understand.
(Zipp kwam rond 2010 met clinchers volgens mij)

Het gaat ook niet om het maken van een product waar een goede daler mee uit de voeten kan. Het moet min of meer fool proof zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 apr 2018 19:12

Ernie C. schreef: 13 apr 2018 18:53...................
Het gaat ook niet om het maken van een product waar een goede daler mee uit de voeten kan. Het moet min of meer fool proof zijn.
Meestal is het zo dat als mensen hier vragen "kan ik..." dan kan je daar, zonder de vraagsteller te kennen niet zomaar "ja, jij kan..." op antwoorden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 13 apr 2018 20:44

2 jaar geleden tijdens de Ronde van Limburg bubbel in carbon clincher geremd. Voor mij in de heuvels alleen nog maar carbon tubewielen.

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 13 apr 2018 21:18

Kan de lijm die men bij tubes gebruikt smelten in een afdaling?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 apr 2018 22:12

Storm-biker schreef: 13 apr 2018 20:44 Voor mij in de heuvels alleen nog maar carbon tubewielen.
+1 Voor mij en mijn zoon ook enkel vol carbon tubewielen in de heuvels ( België en Limburg ) en in de Alpen ( Frankrijk ).

Ik moet wel eerlijk bekennen dat de full carbon clinchers van @Havana er ook erg gelikt uitzagen, en wat we samen hebben gereden in de Alpen ook geen centje pijn met zijn wielen. Maar ja - Campagnolo Bora clinchers of een Chinese spin off :? Ik zou het wel weten.

@ ErnieC - ik heb het in mijn openingspost toch ook niet over clinchers gehad, meer over carbon wielen in het algemeen.

Zo ook niet in mijn text over de Lightweight /Zipp / Campagnolo en Fulcrum wielen - het ging mij er om dat de Campagnolo Bora's van 2007 waar nog geen Vlaamse Ardenner koers mee gereden werd - laat staan Parijs - Roubaix exact de zelfde Bora's waren als waar in 2012 wel de koersen over de kasseien mee gereden werd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 apr 2018 07:42

Maar de meesten rijden wel op clinchers. Er wordt nu lacherig gedaan over de angst maar nu blijkt dat jij op de wielen waar die vragen vaak over gaan ook niet de berg af durft.
Ook zeg je zelf niet in de openingspost dat jij met de tube versie van de Hyperon rijdt.

De angst is dus nog steeds grotendeels gegrond alleen als je goed kunt dalen en bij voorkeur met tubes of in ieder geval met een beproefde, goede set clinchers rijdt is het goed te doen. Voor de rest lekker die alumium wieltje steken en die hoge carbon velgen voor op de Tacx gebruiken :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 apr 2018 08:39

Ernie C. schreef: 14 apr 2018 07:42 Maar de meesten rijden wel op clinchers. Er wordt nu lacherig gedaan over de angst maar nu blijkt dat jij op de wielen waar die vragen vaak over gaan ook niet de berg af durft.
Ook zeg je zelf niet in de openingspost dat jij met de tube versie van de Hyperon rijdt.

De angst is dus nog steeds grotendeels gegrond alleen als je goed kunt dalen en bij voorkeur met tubes of in ieder geval met een beproefde, goede set clinchers rijdt is het goed te doen. Voor de rest lekker die alumium wieltje steken en die hoge carbon velgen voor op de Tacx gebruiken :mrgreen: .
+1

Rene doet in de op nogal lacherig over de angst, maar blijkt allemaal weer heel wat genuanceerder :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 apr 2018 09:01

Storm-biker schreef: 13 apr 2018 20:44 2 jaar geleden tijdens de Ronde van Limburg bubbel in carbon clincher geremd. Voor mij in de heuvels alleen nog maar carbon tubewielen.
Welk merk/type?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5938
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 14 apr 2018 12:46

+1

Rene doet in de op nogal lacherig over de angst, maar blijkt allemaal weer heel wat genuanceerder :)
Ik doe er niet lacherig over, en ik weet ook dat het soms genuanceerd is. Maar om nu voor elke helling die we gaan afdalen - vakantie gaan vieren in Luxemburg / Limburg / Posbank - een nieuw topic te openen en vragen of het kan is erg overdreven.

Het komt bij mij soms over van : Ik heb een Fiat Seicento en wil meedoen aan de Dakar Rally - kan dat ?

Precies zoals @Havana al aangaf in een eerdere post - en daar doelde ik op.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 14 apr 2018 19:16

Zie het nu maar gewoon onder ogen beste forumleden, een alu wielsetje a la Fulcrum racing 3 van nog geen 400euro is feitelijk veel beter om overal en onder alle omstandigheden te fietsen dan de populaire carbon setjes van zeker drie keer zo duur.
Alleen de looks van zo'n alu wieltjes zijn net wat minder, maar dat is toch maar een detail zeker ? Of niet ?

Plaats reactie