Ik zit nog te twijfelen tussen twee fullcarbon wielsets. De ene kost 533 met DT swiss 350 en de ander kost 448 met Novatec naven.
De wielset zal wel eens in de regen worden gebruikt (zullen mijn trainingswielen worden), maar voor de echte winters en echte bagger heb ik een winterfiets met racing 3 en zonda's.
Wat is het verschil tussen bovenstaande naven? Is dat puur de afdichting of ook stijfheid? Is het de meerprijs van 85 euro waard? Is de body en lagers van Dtswiss 350 makkelijk te en betaalbaar te vervangen?
Dat vervangen zit volgens mij bij Novatec wel goed, maar ik heb geen zin om iedere 3 maanden nieuwe lagers er in te doen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Novatec vs DTswiss 350
DT Swiss 350 gaat hier al zeker 50.000km zorgeloos mee. Verkrijgbaarheid is makkelijk.
Voorbeeld: https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... 50-370-qr/
Novatec kan ik je geen informatie over geven.
Voorbeeld: https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... 50-370-qr/
Novatec kan ik je geen informatie over geven.
Ik heb ook Novatec vervangen bij aankoop voor DTSwiss 350 in mijn chinese wielset. Erg blij mee tot nu toe. Zeker robuuster dan mijn Campa Bullet naven
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
Als je geen enkel probleem hebt met 85€ meer , dan zou ik de set met met de DT naven nemen, Novatec is goed als het zo goedkoop mogelijk moet, maar het algemeen kwaliteitsniveau van DT sla ik wel wat hoger aan.
Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Thnx. Ja de 85 extra op een set van 500 kan ik wel missen, als mij dat minder gedoe met onderhoud oplevert, heb ik dat er wel voor over.Keezx schreef: ↑18 mar 2018 20:53 Als je geen enkel probleem hebt met 85€ meer , dan zou ik de set met met de DT naven nemen, Novatec is goed als het zo goedkoop mogelijk moet, maar het algemeen kwaliteitsniveau van DT sla ik wel wat hoger aan.
Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Echter als novatec er niet voor onder doet, is het zonde van de 85e.
Geen idee of het OEM is. Set is van Farsports.
Het witte in de naven staat trouwens niet mooi op mijn fiets, maar daar kan isolatietape overheen
Ik heb hier een paar setjes met Novatec (volgens mij 291/582, campa uitvoering): nul problemen. Eén keertje het buitenste lager van de body moeten vervangen (eitje) terwijl ik 2 sets gebruikte in de winter in het bos. Bij een nieuw setje doe ik wel wat extra vet bij de lagers onder het eindkapje en ik controleer om de paar maanden.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Hoelang rij je al met die set?JoostG schreef: ↑18 mar 2018 21:59 Ik heb hier een paar setjes met Novatec (volgens mij 291/582, campa uitvoering): nul problemen. Eén keertje het buitenste lager van de body moeten vervangen (eitje) terwijl ik 2 sets gebruikte in de winter in het bos. Bij een nieuw setje doe ik wel wat extra vet bij de lagers onder het eindkapje en ik controleer om de paar maanden.
Is lagers vervangen van de naven simpel? Zo ja, dan kan is het ook niet zo'n probleem om ze jaarlijks te vervangen, maar als het om de paar maanden moet, loopt het wel in de papieren.
Ik houd niet bij hoeveel ik per wielset rijd (wissel regelmatig van set en van fiets), maar er zal zeker een set tussen zitten die de 10.000km heeft aangetikt. Als je zo nu en dan keer de naven controleert, dan hoef je echt niet lagers jaarlijks te vervangen. Verre van. Het enige wat je daar voor nodig hebt, zijn 2 inbus sleutels. Het enige lager wat enigszins kwetsbaar is, is het buitenste van de body, en die heb je zo vervangen.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Thnx, mag ik vragen wat je dan controleert? Want met industrie lagers valt er weinig af te stellen.JoostG schreef: ↑18 mar 2018 22:30 Ik houd niet bij hoeveel ik per wielset rijd (wissel regelmatig van set en van fiets), maar er zal zeker een set tussen zitten die de 10.000km heeft aangetikt. Als je zo nu en dan keer de naven controleert, dan hoef je echt niet lagers jaarlijks te vervangen. Verre van. Het enige wat je daar voor nodig hebt, zijn 2 inbus sleutels. Het enige lager wat enigszins kwetsbaar is, is het buitenste van de body, en die heb je zo vervangen.
Rij nu al meer dan 20.000 km met m'n chinese carbon wielen met Novatec naven, De wielen gebruik ik alleen met droog weer en de naven draaien nog als nieuw. (geen onderhoud uitgevoerd, behalve een controle van de spaakspanning). Kan Novatec zeker aanraden.
In m'n mtb trouwens ook nog DT 350 naven die ook erg goed bevallen.
In m'n mtb trouwens ook nog DT 350 naven die ook erg goed bevallen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Dat zijn inderdaad de goedkopere rip off's die o.a. in OEM wielen zitten. Toevallig heb ik zo'n set in mijn Rose fiets gehad. Deze naven lijken op de Dt Swiss 350S maar hebben end caps met 1 afdichting. Op het forum was eerder ook een voorbeeld waarbij in nat weer de naaf ging rinkelen. De echte Dt Swiss 350S naven hebben end caps met een dubbele afdichting. Farsports gebruikt de echte.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014