Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Novatec vs DTswiss 350

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2018 20:15

Ik zit nog te twijfelen tussen twee fullcarbon wielsets. De ene kost 533 met DT swiss 350 en de ander kost 448 met Novatec naven.

De wielset zal wel eens in de regen worden gebruikt (zullen mijn trainingswielen worden), maar voor de echte winters en echte bagger heb ik een winterfiets met racing 3 en zonda's.

Wat is het verschil tussen bovenstaande naven? Is dat puur de afdichting of ook stijfheid? Is het de meerprijs van 85 euro waard? Is de body en lagers van Dtswiss 350 makkelijk te en betaalbaar te vervangen?

Dat vervangen zit volgens mij bij Novatec wel goed, maar ik heb geen zin om iedere 3 maanden nieuwe lagers er in te doen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Kornuit op 18 mar 2018 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 mar 2018 20:34

DT Swiss 350 gaat hier al zeker 50.000km zorgeloos mee. Verkrijgbaarheid is makkelijk.
Voorbeeld: https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... 50-370-qr/

Novatec kan ik je geen informatie over geven.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 18 mar 2018 20:36

Ik heb ook Novatec vervangen bij aankoop voor DTSwiss 350 in mijn chinese wielset. Erg blij mee tot nu toe. Zeker robuuster dan mijn Campa Bullet naven
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 mar 2018 20:53

Als je geen enkel probleem hebt met 85€ meer , dan zou ik de set met met de DT naven nemen, Novatec is goed als het zo goedkoop mogelijk moet, maar het algemeen kwaliteitsniveau van DT sla ik wel wat hoger aan.
Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2018 21:06

Keezx schreef: 18 mar 2018 20:53 Als je geen enkel probleem hebt met 85€ meer , dan zou ik de set met met de DT naven nemen, Novatec is goed als het zo goedkoop mogelijk moet, maar het algemeen kwaliteitsniveau van DT sla ik wel wat hoger aan.
Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Thnx. Ja de 85 extra op een set van 500 kan ik wel missen, als mij dat minder gedoe met onderhoud oplevert, heb ik dat er wel voor over.

Echter als novatec er niet voor onder doet, is het zonde van de 85e.

Geen idee of het OEM is. Set is van Farsports.

Het witte in de naven staat trouwens niet mooi op mijn fiets, maar daar kan isolatietape overheen :)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 mar 2018 21:59

Ik heb hier een paar setjes met Novatec (volgens mij 291/582, campa uitvoering): nul problemen. Eén keertje het buitenste lager van de body moeten vervangen (eitje) terwijl ik 2 sets gebruikte in de winter in het bos. Bij een nieuw setje doe ik wel wat extra vet bij de lagers onder het eindkapje en ik controleer om de paar maanden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2018 22:03

JoostG schreef: 18 mar 2018 21:59 Ik heb hier een paar setjes met Novatec (volgens mij 291/582, campa uitvoering): nul problemen. Eén keertje het buitenste lager van de body moeten vervangen (eitje) terwijl ik 2 sets gebruikte in de winter in het bos. Bij een nieuw setje doe ik wel wat extra vet bij de lagers onder het eindkapje en ik controleer om de paar maanden.
Hoelang rij je al met die set?
Is lagers vervangen van de naven simpel? Zo ja, dan kan is het ook niet zo'n probleem om ze jaarlijks te vervangen, maar als het om de paar maanden moet, loopt het wel in de papieren.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 18 mar 2018 22:30

Ik houd niet bij hoeveel ik per wielset rijd (wissel regelmatig van set en van fiets), maar er zal zeker een set tussen zitten die de 10.000km heeft aangetikt. Als je zo nu en dan keer de naven controleert, dan hoef je echt niet lagers jaarlijks te vervangen. Verre van. Het enige wat je daar voor nodig hebt, zijn 2 inbus sleutels. Het enige lager wat enigszins kwetsbaar is, is het buitenste van de body, en die heb je zo vervangen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 mar 2018 22:52

JoostG schreef: 18 mar 2018 22:30 Ik houd niet bij hoeveel ik per wielset rijd (wissel regelmatig van set en van fiets), maar er zal zeker een set tussen zitten die de 10.000km heeft aangetikt. Als je zo nu en dan keer de naven controleert, dan hoef je echt niet lagers jaarlijks te vervangen. Verre van. Het enige wat je daar voor nodig hebt, zijn 2 inbus sleutels. Het enige lager wat enigszins kwetsbaar is, is het buitenste van de body, en die heb je zo vervangen.
Thnx, mag ik vragen wat je dan controleert? Want met industrie lagers valt er weinig af te stellen.

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 18 mar 2018 23:37

Rij nu al meer dan 20.000 km met m'n chinese carbon wielen met Novatec naven, De wielen gebruik ik alleen met droog weer en de naven draaien nog als nieuw. (geen onderhoud uitgevoerd, behalve een controle van de spaakspanning). Kan Novatec zeker aanraden.
In m'n mtb trouwens ook nog DT 350 naven die ook erg goed bevallen.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 18 mar 2018 23:52

Keezx schreef: 18 mar 2018 20:53 Er zijn overigens OEM DT naven die een vrij slechte reputatie hebben qua afdichting (lees: de shit loopt er zo in), maar welke dat zijn en of het rip off's van de 350 zijn durf ik uit m'n hoofd niet zo te zeggen.
Dat zijn inderdaad de goedkopere rip off's die o.a. in OEM wielen zitten. Toevallig heb ik zo'n set in mijn Rose fiets gehad. Deze naven lijken op de Dt Swiss 350S maar hebben end caps met 1 afdichting. Op het forum was eerder ook een voorbeeld waarbij in nat weer de naaf ging rinkelen. De echte Dt Swiss 350S naven hebben end caps met een dubbele afdichting. Farsports gebruikt de echte.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 19 mar 2018 05:57

Dubbele afdichting van dt end caps is maar aan 1 kant. De drive side heeft enkele afdichting.
o'7o

Plaats reactie