Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Naaf keuze

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 10 mar 2018 13:50

Beste forum.

Welke naaf zouden jullie verkiezen (en misschien ook waarom).
Rekening houdend met zwaardere rijder (+- 95kg) mocht dit belangrijk zijn in de keuze.

DT Swiss - 240S classic J-bend
WheelTec Race1:2 Straight pull
White Industries OEM 2:1 J-bend
Tune Mig70 + Mag170 J-bend

Francis

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 mar 2018 16:59

Na ruim 15 jaar ervaring: Tune. licht, sterk (want niet superlicht, geen max gewicht), nauwelijks onderhoud en zo nodig zijn lagers eenvoudig zelf te vervangen, maar dan ben je wel minstens 8 jaar verder.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 10 mar 2018 17:26

Bedankt voor de input klimmer :winkthumb:

Goed om praktijkervaring te horen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2018 19:36

Tune is zeker niet slecht, maar zeker in 15 jaar is de kwaliteit bij de MTB naven wel wisseld geweest.
Gebroken body,s, vast lopende body,s, vastslaande body, door versleten tandrand.

Mogelijk spelen deze problemen bij de racer niet, maar het afbreken van mij achterpad bij mijn racert verdenk ik ook de tune naaf die vastliep. Ik zou niet weten wat het anders geweest moet zijn.

Ik ga niet helemaal met de mening van klimmer mee. Ik zou voor DT of wheeltec naven gaan. Die laatste schelen je ook een euro of 160 - 200 schat ik in..

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 mar 2018 19:39

White industries, verreweg de meest duurzame lagers en een titanium body (wat naast staal het enige juiste materiaal is i.c.m. een shimano cassette.
Dt is ok. i.c.m. met de normale 11v body al is de flensafstand niet optimaal en zijn er wat kunstgrepen nodig om het wiel stabiel te maken.
Tune moet je mazzel mee hebben (zijn inmiddels redelijk betrouwbaar maar ik krijg ze kapot en het materiaal voor de body is gewoon te zacht), wellicht is Hope een goed alternatief.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 11 mar 2018 20:11

+1 Voor Hope RS4 probleemloze en betrouwbare naven, ik laat binnenkort een tweede set met deze naven bouwen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 mar 2018 10:28

sharkman113 schreef: 11 mar 2018 19:39 White industries, verreweg de meest duurzame lagers en een titanium body (wat naast staal het enige juiste materiaal is i.c.m. een shimano cassette.
Dt is ok. i.c.m. met de normale 11v body al is de flensafstand niet optimaal en zijn er wat kunstgrepen nodig om het wiel stabiel te maken.
Tune moet je mazzel mee hebben (zijn inmiddels redelijk betrouwbaar maar ik krijg ze kapot en het materiaal voor de body is gewoon te zacht), wellicht is Hope een goed alternatief.
Wat bedoel je met kunstgrepen op de DT naven? Ik heb zelf 2 wielsets met de 350 naven opgebouwd en geen kunstgrepen dus ben ik wel benieuwd.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 mar 2018 10:53

Flenzen staat iets te dicht bij elkaar waardoor je bij 11 speed het recept hebt voor een instabiel achterwiel. De aftermarket naven met DT 240/350internals hebben dat opgelost met alternatieve (verder uit elkaar staande spaakgaten) maar bij een stock naaf kun je voor meer spaken kiezen (bijv. 28 achter) een iets hogere spaakspanning en een stabielere velg. Doe je dat niet en ben je in staat een flink wattage te trappen dan krijg je een minder stabiel wiel en mogelijk aanlopen tegen de remblokken. Bovenstaande is op zich ook wel verklaarbaar, ontwerp stamt uit een tijd dat wielen nog niet zo extreem paraplu hoefden te worden gespaakt.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 12 mar 2018 11:18

Voor offroad gebruik de Hope RS4, voor road gebruik de DT Swiss 240S met beide voor deze inzetgebieden vel 10km ervaring.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 12 mar 2018 12:19

Ik ga er nog eentje tussensmijten:

Carbon Ti X-HUB Road

Iemand ervaringen mee?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mar 2018 12:21

Licht maar niet erg degelijk en kan niet/slecht tegen water.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 12 mar 2018 12:30

havana schreef: 12 mar 2018 12:21 Licht maar niet erg degelijk en kan niet/slecht tegen water.
Bedankt.
Die waterbestendigheid is niet onbelngrijk in mijn contreien.
Anderzijds zou ik mijn huidige set als nat weer set gebruiken.
Maar als ze ook nog eens niet erg degelijk zijn ook een no-go.

Plaats reactie