Wielset voor Focus Mares
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11
Ik sta op het punt een Focus Mares 105 aan te schaffen. In deze fiets passen wielen met steekassen in de maat 12 x 100 en 142 x 12. Omdat ik de fiets ook gebruik voor woon/werk (met brede racebanden) wil ik graag een tweede set wielen aanschaffen.
Nu kan ik twee dingen doen:
1 Een handgespaakte set laten maken.
2 Een tweedehands/budget wielset erbij kopen.
Optie 1 heeft een paar duidelijke voordelen en één duidelijk nadeel: de prijs.
Optie 2 is lastiger. Het aanbod van race-/cyclocrosswielen op marktplaats met steekassen is minimaal. MTB-wielen met steekassen zijn er wel veel meer. Maar kan ik deze zonder problemen in mijn fiets hangen? Of gaat dat niet lukken?
Nu kan ik twee dingen doen:
1 Een handgespaakte set laten maken.
2 Een tweedehands/budget wielset erbij kopen.
Optie 1 heeft een paar duidelijke voordelen en één duidelijk nadeel: de prijs.
Optie 2 is lastiger. Het aanbod van race-/cyclocrosswielen op marktplaats met steekassen is minimaal. MTB-wielen met steekassen zijn er wel veel meer. Maar kan ik deze zonder problemen in mijn fiets hangen? Of gaat dat niet lukken?
Ik weet niet of chinese wielen een optie is? Ik heb een setje bij Helin gekocht tijdens een week van aanbiedingen. Heb er nog niet heel veel mee gefietst (reserve setje) maar toch al een 1700km schat ik. Zeer tevreden over. Prijs kwam uit rond de 400 eur dacht ik. 37.50 inklaringskosten (NL)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat ik niet snap is de keuze tussen een handgespaakt wiel of een budget wiel. Waarom mag een handgespaakt wiel meer geld kosten dan een fabrieks wiel?
En bij dit soort uitdagingen, wat mag het kosten?
Mtb wielen gaan zeer waarschijnlijk niet passen door een andere inbouwbreedte (in elk geval achter)
En bij dit soort uitdagingen, wat mag het kosten?
Mtb wielen gaan zeer waarschijnlijk niet passen door een andere inbouwbreedte (in elk geval achter)
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11
Mijn huidige crosser (met cantilevers en snelsluiters) heeft ook handgespaakte wielen en daar ben ik zeer tevreden mee. Zowel met de kwaliteit van de wielen als het advies en de service van de bouwer. Dat de kosten dan wat hoger zijn, heb ik er graag voor over.
Ik zeg overigens niet dat een fabriekswiel goedkoper moet zijn dan een handgespaakt wiel hoor. Het gaat me om een afweging tussen het uitgeven van grofweg € 600 voor een nieuwe handgespaakte set of € 150 tot € 250 voor een nieuw budgetwiel of een tweedehands alternatief, bijvoorbeeld een goede MTB-wielset.
Als blijkt dat die laatste optie niet gaat, dan is het eenvoudig Maar het moet thuis wel verantwoord worden he Heb al een hoop geld uitgegeven aan de fiets.
Ik zeg overigens niet dat een fabriekswiel goedkoper moet zijn dan een handgespaakt wiel hoor. Het gaat me om een afweging tussen het uitgeven van grofweg € 600 voor een nieuwe handgespaakte set of € 150 tot € 250 voor een nieuw budgetwiel of een tweedehands alternatief, bijvoorbeeld een goede MTB-wielset.
Als blijkt dat die laatste optie niet gaat, dan is het eenvoudig Maar het moet thuis wel verantwoord worden he Heb al een hoop geld uitgegeven aan de fiets.
Inderdaad, de meeste mtb wielen tegenwoordig hebben steekassen van 12x142, deze vind je zeker op marktplaats. Wel opletten voor boost wielen, die zijn 12x148 achter en gaan dus niet passen.
Ook moet je zien dat alles past natuurlijk. Als ik me niet vergis, dan is de velgdiameter van een 29" mtb wiel even groot als dat van een 28" racefietswiel (622 mm). Dan moet je wel een 29" band vinden die smal genoeg is om in je frame te passen.
Ook moet je zien dat alles past natuurlijk. Als ik me niet vergis, dan is de velgdiameter van een 29" mtb wiel even groot als dat van een 28" racefietswiel (622 mm). Dan moet je wel een 29" band vinden die smal genoeg is om in je frame te passen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik kan toch de normale crossbandjes die ik nu ook gebruik (Schwalbe X One in 33 mm) blijven gebruiken?
Ja dat kan.
Maar als je max 33mm wilt gaan hoef je niet perse naar MTB wielsets te gaan kijken. Meestal zit hier een MTB body op, en moet je dus ook MTB cassette steken. De 105 die je nu hent past hier niet op.
goedkope oplossing zou bv een Shimano WH-RS170 set zijn. Is voor en achter 12mm steekas.
Wat zit er nu aan velgen in? Misschien handig hetzelfde te nemen, dan heb je ook minder kans dat je je calipers bij iedere wissel moet bijstellen
Maar als je max 33mm wilt gaan hoef je niet perse naar MTB wielsets te gaan kijken. Meestal zit hier een MTB body op, en moet je dus ook MTB cassette steken. De 105 die je nu hent past hier niet op.
goedkope oplossing zou bv een Shimano WH-RS170 set zijn. Is voor en achter 12mm steekas.
Wat zit er nu aan velgen in? Misschien handig hetzelfde te nemen, dan heb je ook minder kans dat je je calipers bij iedere wissel moet bijstellen
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 31 okt 2014 10:11
Ah, kijk, over die body's en cassettes heb ik nog niet nagedacht. Dat is inderdaad een goeie opmerking.
De fiets die ik krijg heeft óf de Shimano WH-RS170, óf een setje AlexRims CXD4. En ik heb die Focus ook gezien met DT Swiss-wielen (met huismerk-naven).
Hoe groot is de kans dat ik de remklauwen bij iedere wissel opnieuw moet afstellen? Verschilt die positie bij iedere naaf? Jammer dat dat niet gestandaardiseerd is...
De fiets die ik krijg heeft óf de Shimano WH-RS170, óf een setje AlexRims CXD4. En ik heb die Focus ook gezien met DT Swiss-wielen (met huismerk-naven).
Hoe groot is de kans dat ik de remklauwen bij iedere wissel opnieuw moet afstellen? Verschilt die positie bij iedere naaf? Jammer dat dat niet gestandaardiseerd is...
-
- Forum-lid
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
- Locatie: Wijchen
Ik gebruik op mijn crosser ook twee setjes wielen. Voor op de weg heb ik de nieuwe fulcrum racing 6 DB (de 7 is wat breder) gekocht. Volgens mij gewoon bulletproof en zien er goed uit. Niks over te klagen. Zou ook een optie voor je kunnen zijn.