Ik had hetzelfde bij velgen van Helin liu. Ben benieuwd of je eruit komt......
Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Oorzaken verkeerde spaaklengte:
-Maten naaf verkeerd gemeten of verkeerd in de calculator ingegeven.
-Afwijkend spaakpatroon gebruikt (bij radiaal uitgesloten...)
-En last but not least: ERD velg verkeerd opgegeven of gemeten....
-Maten naaf verkeerd gemeten of verkeerd in de calculator ingegeven.
-Afwijkend spaakpatroon gebruikt (bij radiaal uitgesloten...)
-En last but not least: ERD velg verkeerd opgegeven of gemeten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Moderator
- Berichten: 3078
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Ik zeg nadrukkelijk niet dat het hier het geval is, maar één van de toppers voor het fout berekenen van de spaaklengte is het opgeven van de grootte van de spaakgaten als 25mm i.p.v. 2.5 mm.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Dat laatste is het zeker niet geweest.
Vermoed dat het de ERD is. Ik ga zo eens meten.
[edit]
Helin houdt het op 539.4 mm. Volgens de methode van Parktool kom ik tot 567,6 mm....
Vermoed dat het de ERD is. Ik ga zo eens meten.
[edit]
Helin houdt het op 539.4 mm. Volgens de methode van Parktool kom ik tot 567,6 mm....
Laatst gewijzigd door havana op 30 nov 2017 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 3078
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Toevallig heb ik gisteren een 38mm velg gemeten (niet van Helin) en kwam uit op 568mm
En dan ben ik iemand die ERD berekent tot het einde van de nippel, niet het begin van de sleuf.
En dan ben ik iemand die ERD berekent tot het einde van de nippel, niet het begin van de sleuf.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Onze vriend Helin weet 't zelf schijnbaar ook niet
Ik heb even teruggekeken in de calculator van DT Swiss (die slaat je opdrachten op) en ik heb gerekend met 563 mm.
Goed, het is allemaal geen drama. Gelukkig heb ik de spaken in Europa besteld. Morgen gaat de boel terug naar Bike24.
Voor de zekerheid de naven ook nog maar een keer nameten...
Ik heb even teruggekeken in de calculator van DT Swiss (die slaat je opdrachten op) en ik heb gerekend met 563 mm.
Goed, het is allemaal geen drama. Gelukkig heb ik de spaken in Europa besteld. Morgen gaat de boel terug naar Bike24.
Voor de zekerheid de naven ook nog maar een keer nameten...
Altijd leerzaam zoiets.
Zulke dingen overkomt ieder amateurbouwer die geen grote series vannutzelfde bouwt wel eens.
Ik bestel allang geen spaak meer zonder de velg zelf gemeten te hebben.
Zulke dingen overkomt ieder amateurbouwer die geen grote series vannutzelfde bouwt wel eens.
Ik bestel allang geen spaak meer zonder de velg zelf gemeten te hebben.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Even dubbel checken dat ik correct heb gemeten.
Ik steek een CX-ray maat 256 mm in twee precies tegenoverliggende spaakgaten. De spaak draai ik op tot het einde van de schroefdraad van de nippel. Nu meet ik met mijn schuifmaat (zie onder); bij deze meting tel ik 2x 256 mm op.
Moet ik de spaak ook nog nameten?
Hier staat nog een iets andere methode, die zal ik voor de zekerheid ook nog uitvoeren.
Ik steek een CX-ray maat 256 mm in twee precies tegenoverliggende spaakgaten. De spaak draai ik op tot het einde van de schroefdraad van de nippel. Nu meet ik met mijn schuifmaat (zie onder); bij deze meting tel ik 2x 256 mm op.
Moet ik de spaak ook nog nameten?
Hier staat nog een iets andere methode, die zal ik voor de zekerheid ook nog uitvoeren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4359
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat is er mis met het meten met een rolmaat? Zelf dus nu 2 maal een velg gemeten, (eerste keer de 2e hands oefen velg en daarna de nieuwe) maar dus rolmaat tegen het spaakgat aan en meten tot het spaakgat aan de overkant. Daar 2 keer de dikte van het busje bij optellen en je hebt de juiste erd.
De door jouw gebruikte methode is meer onderhevig aan fouten. Hoe weet je namelijk exact dat de spaken recht in lijn staan?
De door jouw gebruikte methode is meer onderhevig aan fouten. Hoe weet je namelijk exact dat de spaken recht in lijn staan?
Rolmaat kan, maar is IMO onbetrouwbaar omdat de velg aan de binnenkant hol is en je daar 2 rechte kanten van de rolmaat tegenaan zet.
Dat zijn al 2 plekken met een meetfout , en dan ga je ook nog gokken met de dikte van het spaakbed....
Je kan rustig het wiel gaan uitvinden, maar dan wel goed graag, elk foutje telt op bij de vorige en dan zit je heel snel zo fout dat je wiel klungelwerk wordt.
Ik heb 2 spaken exact op 200 mm afgeknipt, nippel erop en tegenover elkaar in de velg.
Afstand meten en 400 mm erbij> klaar.
Of ze in lijn liggen zie je gewoon....geen enkel probleem, is ook niet kritisch.
Dat zijn al 2 plekken met een meetfout , en dan ga je ook nog gokken met de dikte van het spaakbed....
Je kan rustig het wiel gaan uitvinden, maar dan wel goed graag, elk foutje telt op bij de vorige en dan zit je heel snel zo fout dat je wiel klungelwerk wordt.
Ik heb 2 spaken exact op 200 mm afgeknipt, nippel erop en tegenover elkaar in de velg.
Afstand meten en 400 mm erbij> klaar.
Of ze in lijn liggen zie je gewoon....geen enkel probleem, is ook niet kritisch.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Helemaal mee eens, zo doe ik het ook. Heb ook nog een rekkertje tussen de twee spaken aangebracht, zo is de afstand ertussen makkelijk te meten.Keezx schreef: ↑01 dec 2017 11:02 Rolmaat kan, maar is IMO onbetrouwbaar omdat de velg aan de binnenkant hol is en je daar 2 rechte kanten van de rolmaat tegenaan zet.
Dat zijn al 2 plekken met een meetfout , en dan ga je ook nog gokken met de dikte van het spaakbed....
Je kan rustig het wiel gaan uitvinden, maar dan wel goed graag, elk foutje telt op bij de vorige en dan zit je heel snel zo fout dat je wiel klungelwerk wordt.
Ik heb 2 spaken exact op 200 mm afgeknipt, nippel erop en tegenover elkaar in de velg.
Afstand meten en 400 mm erbij> klaar.
Of ze in lijn liggen zie je gewoon....geen enkel probleem, is ook niet kritisch.