Oppbogga schreef: ↑18 feb 2018 16:29
CUT
Nog even iets over de spaaklengtes; is het een juiste constatering dat er alleen even maten leverbaar zijn?
Is het dan een rare gedachte (of doodzonde!) als je met zo'n oneven maat zit dat je bijvoorbeeld kiest voor een langere of kortere nippel?
In mijn geval zit ik op het achterwiel met 2 oneven maten nl. 301 en 299mm met 14mm nippel. Als ik daar een 12mm nippel gebruik dan kom ik op 302 en 300mm.
Maar dan voor het voorwiel wél de 14mm houden anders zit ik daar weer in de oneven maten?
CUT
Spaken zijn in het algemeen leverbaar met 2 mm verschil en dan alleen even OF oneven maten, dat hangt van het fabrikaat af.
Nippels maken, ook weer in het algemeen, geen verschil om,dat de draad in alle nippels dezelfde lengte heeft, de langere nippels zijn bedoeld om in alle soorten velgen de nippels te kunnen draaien, dus niet om verkeerde spaaklengten te compenseren.
Zijn de spaken < 1 mm te lang , naar boven afronden, zijn ze < 1 mm te kort, naar beneden afronden, tenzij in het achterwiel rechts, daar bij voorkeur altijd naar boven afronden wegens het gevaar van nippelbreuk, de nippel mag daar niet de volledige belasting dragen.
Een complicerende factor is dat spaken onder spanning elastisch uitrekken, dit kan rechstachter pakweg 1 mm zijn en voorzover mij bekend rekent niet iedere calculator dat mee, daar kom je pas achter als je er een paar hebt geprobeerd.
Kom je ongelukkig uit met de spaaklengte, neem eens een andere calculator of een 3e, dat geeft vaak wat meer inzicht hoe een calculator rekent.