Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset zelf maken - project met beginnersvragen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27572
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 feb 2018 09:47

Oppbogga schreef: 12 feb 2018 10:48 @matthiav: dank voor tips.
Het hele proces nog eens geëvalueerd en tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik tijdens het inspaken een cruciale fout heb gemaakt. De velg gaten hebben een kleine offset t.o.v. elkaar en laat ik nou telkens een van de spaken in het verkeerde gat hebben zitten??
Dat verklaard ook dat de ene spaak naast de andere die ongelijke spanning had.
Alles er weer uit en opnieuw beginnen...
Wordt vervolgd.
Dit soort fouten heb ik ook meermaals gemaakt. Het is een cliché maar daar leer je veel van!

Mijn andere "grote" fout is verzuimen steeds tussendoor de dish te checken tussendoor. Had ik eindelijk een mooi, recht wiel, leek de dish helemaal nergens op :lol:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 feb 2018 11:03

TL@ schreef: 17 feb 2018 16:24 Zowel 300 als 302 in stock:

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... %5B69%5D=1
Dank je, daar heb ik gisteren dan volledig overheen gekeken.

Bij Rose heb ik ook rond gesnuffeld maar daar gaan ze maar tot 298mm.
Tenzij het bovenstaande daar ook op van toepassing is :lol: .
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 feb 2018 11:12

Dit soort fouten heb ik ook meermaals gemaakt. Het is een cliché maar daar leer je veel van!

Mijn andere "grote" fout is verzuimen steeds tussendoor de dish te checken tussendoor. Had ik eindelijk een mooi, recht wiel, leek de dish helemaal nergens op :lol:
@havana: O zo herkenbaar dus.
Ben nu voor de derde keer het wiel aan het spaken geweest en heb vanaf het begin de dish goed in de gaten gehouden en dat resulteert in een mooi evenwichtige opbouw van de spanning op de spaken.
Wil er vandaag de laatste hand aan leggen en de data in de Wheel Tension App plaatsen en ben benieuwd naar wat het uiteindelijke resultaat geworden is.
Als ik snap hoe je hier plaatjes kunt plaatsen dan zal ik dat tzt ook even doen.
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 feb 2018 16:29

Welnu de derde poging zojuist afgesloten en het resultaat in de grafiek gezet.
Moet wel zeggen dat al doende leert men ook hier weer op gaat.
Met dank voor de support van allen die hieraan hebben bijgedragen en natuurlijk de vele informatie en ervaringen die in dit draadje aan de orde zijn geweest ben ik best tevreden met het resultaat.
Nog even iets over de spaaklengtes; is het een juiste constatering dat er alleen even maten leverbaar zijn?
Is het dan een rare gedachte (of doodzonde!) als je met zo'n oneven maat zit dat je bijvoorbeeld kiest voor een langere of kortere nippel?
In mijn geval zit ik op het achterwiel met 2 oneven maten nl. 301 en 299mm met 14mm nippel. Als ik daar een 12mm nippel gebruik dan kom ik op 302 en 300mm.
Maar dan voor het voorwiel wél de 14mm houden anders zit ik daar weer in de oneven maten?

Links op het plaatje zoals het was en rechts na drie pogingen van mij zoals het nu is.
Nu de volgende stap en de materialen bestellen en deze van scratch af opbouwen.
Bijlagen
tension_grafiek.jpg
...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 feb 2018 16:58

Vandaag mijn 2de set afgewerkt.

Ik heb mijn oude carbon velgen (60mm, 25mm breed) herbruikt. Ik heb ze eerst opgeschuurd en dan nieuwe blanke lang erop (van de Action, nog eens bedankt Keezx), ik heb er ook een beetje blauw metallic doorgedraaid, geeft een leuk effect.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadien de wielen mooi proper gemaakt en ingesmeerd met wat ceramisch spul waardoor er minder vuil aan zou blijven plakken (ooit eens gekregen voor de auto maar nog nooit gebruikt :lol: )
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 feb 2018 17:47

Oppbogga schreef: 18 feb 2018 16:29 CUT
Nog even iets over de spaaklengtes; is het een juiste constatering dat er alleen even maten leverbaar zijn?
Is het dan een rare gedachte (of doodzonde!) als je met zo'n oneven maat zit dat je bijvoorbeeld kiest voor een langere of kortere nippel?

In mijn geval zit ik op het achterwiel met 2 oneven maten nl. 301 en 299mm met 14mm nippel. Als ik daar een 12mm nippel gebruik dan kom ik op 302 en 300mm.
Maar dan voor het voorwiel wél de 14mm houden anders zit ik daar weer in de oneven maten?

CUT
Spaken zijn in het algemeen leverbaar met 2 mm verschil en dan alleen even OF oneven maten, dat hangt van het fabrikaat af.
Nippels maken, ook weer in het algemeen, geen verschil om,dat de draad in alle nippels dezelfde lengte heeft, de langere nippels zijn bedoeld om in alle soorten velgen de nippels te kunnen draaien, dus niet om verkeerde spaaklengten te compenseren.
Zijn de spaken < 1 mm te lang , naar boven afronden, zijn ze < 1 mm te kort, naar beneden afronden, tenzij in het achterwiel rechts, daar bij voorkeur altijd naar boven afronden wegens het gevaar van nippelbreuk, de nippel mag daar niet de volledige belasting dragen.
Een complicerende factor is dat spaken onder spanning elastisch uitrekken, dit kan rechstachter pakweg 1 mm zijn en voorzover mij bekend rekent niet iedere calculator dat mee, daar kom je pas achter als je er een paar hebt geprobeerd.
Kom je ongelukkig uit met de spaaklengte, neem eens een andere calculator of een 3e, dat geeft vaak wat meer inzicht hoe een calculator rekent.
Laatst gewijzigd door Keezx op 19 feb 2018 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 19 feb 2018 11:43

Wederom dank.
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 26 feb 2018 11:33

Inmiddels de velgen en naven besteld en zullen in de loop van deze week wel arriveren.
De uiteindelijke keuze is gevallen op DTSwiss velgen type RR411 20gts voor en RR411ASYM 24gts achter.
Voor de naven is gekozen voor de Miche Primato Syntesi 20/24.
De spaken is van latere zorg eerst maar eens alles opmeten en op basis daarvan de benodigde maten bepalen.

Toch zijn er nog een paar zaken die me bezig houden en met name hoe ik deze velgen het beste kan spaken.
In het boek lees ik dat voor een 20 gaats velg 1 over 2 wordt aanbevolen is dat de praktijk?
Of zou radiaal spaken in het voorwiel een optie zijn. Mijn huidige wiel is overigens radiaal gespaakt.
Tevens rijst de vraag hoeveel spanning zet je op de spaken in het voorwiel?
Is dat aan beide kanten de max. voorgeschreven 1200N niet overschreiden?

Voor het achterwiel heb ik nu (Mavics) radiaal aan de DS en 1 over 2 aan de NDS.
Is dit ook een goed uitgangspunt voor de set die ik wil bouwen of kan ik beter beide kanten 1 over 2 of zelfs 1 over 3 spaken. Een stukje terug las ik dat het omgekeerd ook wordt gedaan. Wat is wijsheid en wat zijn de plus en minnen in deze?
Alvast dank.
...

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3079
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 26 feb 2018 13:02

Voor zou ik de spaakspanning zo laag mogelijk houden. Zolang de spaken niet slap komen te staan is de spanning hoog genoeg. Zelf houd ik hiervoor ~850/900N aan. Het is zinloos om tot het maximum te gaan, daar belast je het materiaal onnodig mee. Spaakpatroon is niet belangrijk bij een voorwiel (tenzij het een wiel voor schijfremmen is.)

24 spaken 3x kruizen zorgt ervoor dat je meer dan waarschijnlijk in de problemen komt bij de flens van de naaf. De spaken kruisen dan andere spaken al bij de flens wat zorgt voor rare kronkels en geblokkeerde spaakgaten. Als je het aantal spaken door 9 deelt en (eventueel) naar beneden afrondt, kom je op het maximum aantal kruizen.

Zelf houd ik niet zo van achterwielen met een radiaal gespaakte kant. Ik zou altijd beide kanten gekruisd inspaken.

Ik snap trouwens niet dat deze vragen niet al in je boek behandeld werden.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 26 feb 2018 14:04

@mackersv2.0: Over de spaak spanning heb ik weinig kunnen ontdekken. Dat van de kruizen dat vond ik al terug lezend wel weer maar er staat zoveel informatie in dat boek dat het e.e.a. me wel eens ontgaat.
Ben blij met je uitleg en advies en zeker de module voor welk spaakpatroon is er een die ik nog niet was tegen gekomen.
Hoe sta je tegenover een radiaal gespaakt voorwiel?
...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 feb 2018 16:00

Eens met Mackers, achter 2x kruisen beide kanten
Radiaal spaken is niet meer dan een gimmick, ik doe het nooit, maar ik neem minimaal 24 voor.
Bij 20 voor zou ik wel radiaal spaken want 1x kruisen heeft geen zin. (de enige reden zou zijn dat de fabrikant van de naaf radiaal uitdrukkelijk afraadt)
800N is zat voor een radiaal voorwiel en de kans op een kapotte naaf wordt dan beperkt.
Ik heb een 24 gaats Miche voornaaf die voorheen radiaal was gespaakt met 2 mm spaken en een enorm hoge spanning en toch bleeft tie heel, dus 20 spaaks radiaal verdraagt ie ook wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 27 feb 2018 11:17

Beste mensen dank voor jullie hulp. Weer een aantal puzzelstukjes die hiermee zijn opgelost.
In het boek van Brandt, die ik nu ook aan het door nemen ben, kwam ik de module door 9 wel tegen en ook meer over spaakspanningen. Deze gaat nog wat dieper op de materie in.
...

Plaats reactie