Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Dit zal de reden ook zijn dat Roger Musson ook begint met de hoogteslag, en dan pas doorgaat naar zijdelingse slag.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4354
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
En dat het maar weer blijkt dat goede spullen het halve werk is.
Volgende keer dus betere velgen uitzoeken.
Volgende keer dus betere velgen uitzoeken.
Als je streeft naar perfectie , ja, functioneel maakt het geen kloot uit, tenzij je de las (die lang niet altijd een las is) voelt bij het remmen.
En dan is het ook nog niet altijd voorspelbaar, fabrikanten maken een bepaald type velg van een extrusieprofiel , de matrijs slijt uit en daar gaat het dan wel eens fout in de latere produktie.
En dan is het ook nog niet altijd voorspelbaar, fabrikanten maken een bepaald type velg van een extrusieprofiel , de matrijs slijt uit en daar gaat het dan wel eens fout in de latere produktie.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dit weekend +200 km met de wielen gereden, over de 'goede' Vlaamse en Waalse (beton)wegen en met zelfs stukken kassei, dus wel een representatieve test lijkt me. Deze keer zit er noch in voor- of achterwiel een slagje, de juiste manier van richten/aanspannen maakt dus een groot verschil. Qua gedrag voel ik eigenlijk weinig verschil met mijn Zonda's, wat dus eigenlijk alleen maar goed is voor een zeer basic handgespaakt setje. Het enige wat ik opmerk is dat ik bij fel kracht zetten (optrekken, klimmen, op de trappers staan) de spaken in het achterwiel wat over elkaar hoor bewegen. Dit is niet echt storend maar ik zou denken dat het niet hoort.. De velg komt niet tegen de remblokken bij fel aanzetten, en in afdalingen volgen ze mooi de lijn dus ik heb niet het gevoel dat ik met een te slap wiel zit.
Geïnspireerd door dit topic, met dank aan @Havana, wat spullen gevraagd en gekregen voor mijn verjaardag, met de bedoeling tzt. ook eens zelf een wiel te gaan bouwen.
Vandaag aan de slag gegaan met mijn nieuwe TM-1 Altijd leuk zo'n nieuw speeltje.
Om te beginnen 2 wielsetjes gemeten met als enig doel ervaring opdoen en het in kaart brengen van de toestand van beide setjes
Eerste set EA90SL waarvan bekend is dat zij een hoge spaakspanning hebben. Ronde spaken 1,7 mm staal ingevuld in de app. Geheel volgens verwachting alles binnen 10% en 122-137 kgf (21-22 op TM-1) op het voorwiel en bij het achterwiel NDS (19-20) 98-109 kgf (met een enkele 122 kgf) en DS (23-24) 153-173 kgf. Inderdaad een hoge spanning.
Dan HED Ardennes SL
HED geeft netjes aan wat de TM-1 aflezing moet zijn en vermeld ook dat het om Sapim CX-ray spaken gaat.
Dat laatste check ik even op de Sapim website en ik vul de gegevens van de spaak in: dikte 0,9 breedte 2,2 en begin te meten.
Meteen een verrassing voorwiel moet 13-14 aflezen maar ik meet 16-17? (110-122 kgf) Wel super constant maar hoger dan de EA90SL! Vreemd.
Achterwiel NDS moet zijn 6-8 maar ik meet 11 (90 kgf) en DS 15-16 gemeten 17-18 (169-189 kgf) !?
Lijkt mij veel te hoog! Maar waarom?
Ik had één ding niet gedaan zoals het zou moeten nl de dikte en breedte van de spaak meten ipv overnemen wat Sapim aangaf!
Dikte bleek 1,1 mm en breedte 2,3 mm......ingevoerd en opeens kwamen er heel logische waarden uit voor een setje waarvan de maker zegt dat het comfortabele wielen zijn met een relatief lage spaakspanning.
Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.
Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
Vandaag aan de slag gegaan met mijn nieuwe TM-1 Altijd leuk zo'n nieuw speeltje.
Om te beginnen 2 wielsetjes gemeten met als enig doel ervaring opdoen en het in kaart brengen van de toestand van beide setjes
Eerste set EA90SL waarvan bekend is dat zij een hoge spaakspanning hebben. Ronde spaken 1,7 mm staal ingevuld in de app. Geheel volgens verwachting alles binnen 10% en 122-137 kgf (21-22 op TM-1) op het voorwiel en bij het achterwiel NDS (19-20) 98-109 kgf (met een enkele 122 kgf) en DS (23-24) 153-173 kgf. Inderdaad een hoge spanning.
Dan HED Ardennes SL
HED geeft netjes aan wat de TM-1 aflezing moet zijn en vermeld ook dat het om Sapim CX-ray spaken gaat.
Dat laatste check ik even op de Sapim website en ik vul de gegevens van de spaak in: dikte 0,9 breedte 2,2 en begin te meten.
Meteen een verrassing voorwiel moet 13-14 aflezen maar ik meet 16-17? (110-122 kgf) Wel super constant maar hoger dan de EA90SL! Vreemd.
Achterwiel NDS moet zijn 6-8 maar ik meet 11 (90 kgf) en DS 15-16 gemeten 17-18 (169-189 kgf) !?
Lijkt mij veel te hoog! Maar waarom?
Ik had één ding niet gedaan zoals het zou moeten nl de dikte en breedte van de spaak meten ipv overnemen wat Sapim aangaf!
Dikte bleek 1,1 mm en breedte 2,3 mm......ingevoerd en opeens kwamen er heel logische waarden uit voor een setje waarvan de maker zegt dat het comfortabele wielen zijn met een relatief lage spaakspanning.
Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.
Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als ik voor het eerste een wiel zou gaan bouwen, zou ik een wiel gaan bouwen en niet andere mensen gaan vertellen dat je met spaken meten de boot in kan gaan,Traveler schreef: ↑16 jan 2018 19:41 CUT
Belangrijke les nog voor als je een wiel gaat bouwen:
Als de gemeten dikte (en evt breedte) van de spaak niet overeenkomt met wat de maker opgeeft klopt ook het advies van de wielbouwer niet meer omdat die uitgaat van wat de spakenfabrikant opgeeft.
In dat geval dus zelf bepalen wat TM-1 advies met de standaard spaak aan kgf oplevert en vervolgens met de juiste maten van de spaak een TM-1 aflezing vinden die eenzelfde spaakspanning oplevert.
Toch een leuke middag gehad, ondanks alle hagel, regen en wind.
Dat Easton voorwiel klopt natuurlijk niet , dat voel ik aan mijn water, meet de dikte maar eens na met een goeie schuifmaat...
PS, laat de kgf , een eenheid die al pakweg 50 jaar geleden is verlaten nou eens voor wat het is en gebruik gewoon de Newton voor kracht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ook ik heb ervaren dat je bij CX-rays moet nameten. Volgens de TM-1 zaten de waardes al aan de hoge kant, maar ik kon gewoon voelen dat de spaken zeker nog niet op spanning waren (ook door te vergelijken met m'n andere wielsets).
Volgens die redenering zouden ze bij Park Tool (Minnesota) dan ook geen kg gebruiken, want dat is een metric unit en geen imperial unit. Het is gewoon een conventie, volgens Wikipedia wordt het enkel nog courant gebruikt bij boogschieten en.. spaakspanningen. Ik wil de eenheden-discussie niet opnieuw opstarten (ik ben zelf een wetenschapper en wat mij betreft mag alles in SI-eenheden), maar als je zelf op internet richtlijnen voor de spaakspanning opzoekt, het boek van Musson leest, of de WTA app van Park Tool gebruikt, dan staat alles gewoon nog in kgf. Niet onlogisch dan dat beginnende wielbouwers dezelfde maat (blijven) gebruiken.
Terechte opmerking! In deze context wekt het woord comfortabel ongewild en onterecht de indruk dat er een relatie zou zijn met de spaakspanning.amclassic-fan schreef: ↑16 jan 2018 19:49 Let wel, spaakspanning heeft niets met comfort van een wielset te maken.
Waarvoor excuus