Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing Quattro lagers

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 02 nov 2017 07:25

Heren,

Ik heb een set Fulcrum Racing Quattro uit 2014, na 10.000km zijn de lagers toe aan vervanging. Ik lees op het forum dat deze makkelijk te wisselen zijn.
Maar ben ik hier speciaal gereedschap voor nodig? En welke lagers kan ik terug plaatsen?
Het liefst een upgrade door beter (niet fulcrum) lagers!

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 02 nov 2017 07:45

Als je de zoekfunctie gebruikt dan vindt je uitgebreid hoe je het kan aanpakken. Lager is meen ik de 6903 2rs, deze zijn bijv. bij Mantel in allerlei kwaliteiten te krijgen. speciaal gereedschap is niet nodig, alleen enige handigheid. de speling afstellen bij de quattro,s is misschien het meest lastig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 nov 2017 08:19

Partijen als Lagerboer en Lager-techniek kunnen dit soort lagers meestal ook leveren tegen geringe kosten. Neem altijd dubbel afgedichte, die gaat lang mee. Qua gereedschap kom je met een hamer, een paar schroevendraaiers en een passende dop meestal al vrij ver.

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 02 nov 2017 09:01

Bedankt heren. In de zoek functie kan niet echt wat vinden specifiek voor de quattro. Ik lees wel dat het om 6903 2rs lagers gaan. Ik neem aan dat voor en achterwiel er allen twee hebben. De hub lager is die anders?

Ik heb maar 1 set winter wielen, dus mocht ik deze los halen moeten de zelfde dag weer in elkaar anders kan er niet gefiest worden. Dus ik moet goed voorbereid te werk gaan.

dzjevke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 apr 2014 20:29

dzjevke 02 nov 2017 09:07


Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 02 nov 2017 09:52

Ik heb in het voorjaar de lagers van de body (de hub is de naaf) vervangen, daar gingen 6803 lagers in (17x26x5). Body even losschroeven, de oude lagers er voorzichtig uitmeppen, binnenkant body schoonmaken, nieuwe lagers (van te voren in de vriezer leggen, dan zijn ze iets gekrompen en hebben ze een wat makkelijkere passing) met behulp van dop of oude lager er in persen, wat vet bij, en klaar. Klusje van half uurtje.

Frigide schreef: 02 nov 2017 09:01 Bedankt heren. In de zoek functie kan niet echt wat vinden specifiek voor de quattro. Ik lees wel dat het om 6903 2rs lagers gaan. Ik neem aan dat voor en achterwiel er allen twee hebben. De hub lager is die anders?

Ik heb maar 1 set winter wielen, dus mocht ik deze los halen moeten de zelfde dag weer in elkaar anders kan er niet gefiest worden. Dus ik moet goed voorbereid te werk gaan.

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 02 nov 2017 10:13

Spykerracing90 schreef: 02 nov 2017 09:52 Ik heb in het voorjaar de lagers van de body (de hub is de naaf) vervangen, daar gingen 6803 lagers in (17x26x5). Body even losschroeven, de oude lagers er voorzichtig uitmeppen, binnenkant body schoonmaken, nieuwe lagers (van te voren in de vriezer leggen, dan zijn ze iets gekrompen en hebben ze een wat makkelijkere passing) met behulp van dop of oude lager er in persen, wat vet bij, en klaar. Klusje van half uurtje.
Het uitmeppen? Kan dat zonder speciaal gereedschap?
Is het een kwestie van voorzichtig rond tikken van uit de andere kant?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2017 10:43

In het algemeen:ja.
Afhankelijk van de body.
Bij sommige body 's moet er nog een veerring uit en andere Fulcrum body 's zijn uberhaupt niet te. servicen.
Naaflagers uittikken vanaf de andere kant, in het algemeen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 02 nov 2017 13:41

Als je eraan gaat beginnen kun je ook wat foto's plaatsen zodat we wat makkelijker uitleg kunnen geven.

De eerder geplaatste link naar fulcrum is ook nuttig.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 02 nov 2017 15:40

Ik heb destijds bij mijn oude Fulcrum R7 wielen de typecoderingen van de fulcrum lagers ingetikt in Google, en kreeg vanzelf wel wat hits met de algemene typecoderingen.
Het is even zoeken, maar als je het noteert voor de volgende keer hoeft het maar eenmaal.
Als je weer een tijd lang redelijk onbezorgd wilt rijden zou ik wel goede lagers plaatsten zoals SKF.
De Enduro lagers van Mantel zijn niet zo goed, en van de goedkopere handelaren zoals lagerboer.nl is ook niet alles van een goed merk.
Dat zijn meer partijhandelaren, en die hebben soms ook goedkope troep.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 nov 2017 15:52

SKF of FAG altijd goed, tenzij imitatie (Ebay is wat dat betreft verdacht), maar goede naaflagers hoeven niet meer dan 5-6 € p.st. te kosten.
Fulcrum lagers zijn in het algemeen veel te duur voor wat het feitelijk is , namelijk een standaard stalen industrielager.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Frigide
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 aug 2012 19:25

Frigide 03 nov 2017 12:37

De assen zijn verwijderd. Voorral het voorwiel was even zoeken voordat ik las dat je de doppen er af moet ''poppen''.
De TD op het werk heeft gereedschap om de lager er af te trekken dus dat gaan we vannacht doen. De wielen spreken voor zich maar die van de body niet.

Afbeelding

Afbeelding

De body heeft 2 lagers met een busje er tussen. Beide lager lijken er aan de buitenkant af te moet. Is dit het proberen waard of is het advies mooi laten zitten?

Plaats reactie