Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Dt Swiss Dics wielen&stille freewheelen en meer disc wielen vragen/advies

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 31 okt 2017 20:38

Beste fietsers. Ik wil graag een update voor mijn stock disc wielset.

Nu heeft Dt swiss een mooie en vooral betaalbare serie.

Met de type 350 of 370 hub.

Nu wil ik absoluut geen lawaaige hub/freewheel sound. Op you tube staan wel verschillende hubsounds van DT swiss discwielen en daar klinken ze erg luid. Dat zelfde heb je ook met de disc serie van Mavic. De Disc Aksium wielen die zijn heel erg luid(heb ik zelf gehoord) en de 360 instant hub van de Ksyrium disk is ook van 100 meter afstand te horen.

Nu zou ik ook kunnen kiezen voor de Campa Zonda disc, die heeft zo te horen een rustiger hub sound(freewheel), maar die kosten zo'n 450/460 euro.

Prachtige wielset voor mijn Giant Defy 105 disc alu(winterfiets) ..maar die prijs vind ik vooreerst net wat te gek in verhouding van de fietsprijs(1000 euro).

Fulcrum heeft ook een mooie serie disc wielen DB4 t/m 7.
Maar hoe klinkt dat freewheel? en hoe zit het met de duurzaamheid van die serie.? Kwam niet zo'n best review(ervaring)tegen over steeds maar weer moeten vervangen van ringen bij de hub.

Nu zijn de grotere merken ook bezig om goede en betaalbare disc wielen te produceren , omdat ze wel weten dat er een grote vraag naar komt ,(en al is)als update van de vele "niet te beste" stockwielen.

Uiteraard is handgespaakt het beste, maar dat red je nooit voor een budget van zo'n 300 euro.

Heel graag jullie advies en reakties.

Op het laatst gaat de ontwikkeling van discwielen (voor het grote publiek)erg snel en kan je niet op het internet terecht voor veel gebruikers adviezen,........ zoals met gewone clincher wielen. Want dat rijtje van zeer goede wielen(jaren lang op de markt) kan iedereen wel dromen die zelf sportief(race/mtb)fietst.

De disc wielen, zijn voor de grote massa/toerfietsers, eigenlijk pas de laatste 2 jaar geintegreerd. Ze voldoen mij met dit natte weer en gladde en modderige wegen .....bijzonder goed. En bovendien kan je mooi op je disc fiets gemakkelijk een zetje spatborden, al dan niet aan het frame, monteren. Maar het moet natuurlijk wel wat licht blijven trappen en dan merk je wel dat de stock disc wielen van mijn Defy, zwaar zijn en niet super bollen". Althans dat is mijn mening en vergelijk ten opzichte van mijn Synapse met velgrem en Mavics Cosmic elite.

Daarom deze vragen aan jullie ................want als toerrijder heb ik een hekel aan ratelende, lawaaierige freewheelen. Ik stond hier van de zomer,in mijn woonplaats te kijken naar een voorbij rassend profpeleton(ronde van Nederland) en gelijk viel me op , dat al die freewheelen ontzettend lawaaierig zijn. Je mag als broepsrenner wel oordopjes in tegenwoordig:)

Ik zie zelf, totaal niet de functie en het nut..... er niet van in en het lijkt wel dat de disc wielen nog meer freewheelen bevatten die hard klinken dan gewone clincher wielen.

Misschien is het de tijdgeest van dat alles maar lawaaierig moet zijn. Zie maar de uitlaten van auto's. Ik schiet dan wel eens in de lach... als ik weer zo'n type met een knallende uitlaat voorbij komt scheuren. of bij dj/dans- muziek live optredens, die overal keihard aanstaan.
Misschien wordt de hedendaagse mens bang voor de stilte en daarmee ....voor zijn eigen gedachten. Maar ja dat is meer een filosofies onderwerp.

Fiets vooral voorzichtig en geniet van de natuur.Vooral in stilte.:)
Laatst gewijzigd door codex op 01 nov 2017 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 okt 2017 21:41

Zo ongeveer iedere vrijloop is te dempen door een geschikt smeermiddel..
Zou ik niet kiezen als selectiecriterium.
Verder is het me te vaag om ergens op in te gaan, voor een concrete vraag ben ik beschikbaar...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 nov 2017 09:14

Keezx schreef: 31 okt 2017 21:41 Zo ongeveer iedere vrijloop is te dempen door een geschikt smeermiddel..
Zou ik niet kiezen als selectiecriterium.
Verder is het me te vaag om ergens op in te gaan, voor een concrete vraag ben ik beschikbaar...
Bedankt Keezx. Ik kwam mede door een zoekaktie op google ook op een eerder topic waar jij ook reageert.
Ik hoop op reakties van gebruikers van de nieuwe type discwielen en hun ervaringen.

topic over de sound van freewheelen in het algemeen >viewtopic.php?f=12&t=32977&start=24
Laatst gewijzigd door codex op 01 nov 2017 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 nov 2017 09:29

Ik heb DT Swiss 350 naven in mijn zelfgespaakte wielen, af fabriek komen ze met voldoende vet en zijn ze erg stil.

Ik heb DT Swiss 500 DB velgen en die zijn erg breed (22C intern) en nemen kleine oneffenheden (vooral op betonbanen merk je het, en die zijn er veel in Vlaanderen :-( ) beter op dan smaller velgen (eigenlijk zorgen ze ervoor dat de banden de oneffenheden beter opnemen)

Nog maar 2 ritjes met de wielset gereden, dus meer ervaringen heb ik niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 nov 2017 09:40

Dt swiss gebruikt twee soorten naven. Met ratchet systeem (350, 240 en 180 naaf) en het 3 pawl systeem. Dat laatste systeem wordt in de goedkopere wielen gebruikt.

De ratel van het 3pawl systeen is vrij luid. Die van het ratchet systeem vrij beschaafd. Daar zit ook nog een verschil of dit een 18 ratchet (standaard bij 350 naaf) of 36 ratchet is (standaard bij 240 naaf). De 36 is iets luider dan de 18.
o'7o

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 nov 2017 09:43

TL@ schreef: 01 nov 2017 09:29 Ik heb DT Swiss 350 naven in mijn zelfgespaakte wielen, af fabriek komen ze met voldoende vet en zijn ze erg stil.

Ik heb DT Swiss 500 DB velgen en die zijn erg breed (22C intern) en nemen kleine oneffenheden (vooral op betonbanen merk je het, en die zijn er veel in Vlaanderen :-( ) beter op dan smaller velgen (eigenlijk zorgen ze ervoor dat de banden de oneffenheden beter opnemen)

Nog maar 2 ritjes met de wielset gereden, dus meer ervaringen heb ik niet.
Dat is fijn te weten.. dat jou DT Swiss 350 naaf in je disc wielset behoorlijk stil is. Bedankt voor je input.Zo komen we wel ergens uit. Hopelijk komen er meer ervaringen.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 01 nov 2017 10:23

Veel goedkoper ga je een wielset met 359 naaf niet krijgen. Je kunt deze dan nog zelf samenstellen.
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss ... 2994?c=705
o'7o

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 nov 2017 11:03

Ik heb de 350 in mijn gravel wielset zitten, ze maken geluid maar eigenlijk amper te horen tijdens het fietsen als het beetje waait.
(Vergelijkbaar met hub in de fulcrum quattro carbon wielen die ik ook heb.)
Mavic 360 die ik op een van mijn racers heb is luid, echt luid. (maar kan ik wel waarderen)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 nov 2017 15:06

Douglas en DDX bedankt voor jullie reacties. En ook voor de link die Douglas noemt.

Anderen ,die soortgelijke vragen hebben ,komen vanzelf wel weer via de zoekfunctie of google op dit topic.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 08 jan 2018 12:37

fulcrum zal hetzelfde klinken als campa. Er worden dezelfde naven gebruikt.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 08 jan 2018 12:38

fulcrum zal hetzelfde klinken als campa. Er worden dezelfde naven gebruikt.

Gebruikersavatar
Japierossi
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58

Gebruikersavatar Japierossi 08 jan 2018 15:55

Ik gebruik mijn freewheel altijd als bel :D Even de benen stil houden en de mede-fietspadgebruikers zijn gewaarschuwd. :lol:

Plaats reactie