Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex in banden met tubes

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 25 aug 2017 19:26

Onlangs las ik, dat latex gieten in banden met tubes (met binnenband dus), lekrijden kan tegengaan (of toch verminderen). Iemand hier ervaring mee? (Waar moet je op letten en hoe doe je dit dan correct?)
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 25 aug 2017 19:34

Let wel op dat je tubes hebt met een verwijderbaar binnenventiel.
Dit draai je er dus uit en dan zet je het buisje ietsje schuin, dus niet helemaal beneden.
Vloeistof erin en alle vloeistof goed in de band laten lopen.
Binnenventiel er weer in en zachtjes het wiel draaien zodat het ventiel halverwege staat (het ventiel mag niet via helemaal beneden!).
Oppompen en lekker een stukje gaan rijden.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 25 aug 2017 20:02

En hoeveel giet je er dan in? (Ik vermoed dat dit afhankelijk is van maat van de band?).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 aug 2017 00:23

Niet aan beginnen om preventief latex te gebruiken - of je moet veel wedstrijden rijden oid. Het nadeel van preventief latex is: dat op het moment dat je minder gaat rijden en je tubes van druk afgaan, de latex de binnenband verkleefd en dus onbruikbaar wordt. Als je dan de tube oppompt heb je grote kans op een KNAL agv de verkleving en kan je de tube weg gooien.

Ik kan uit ervaring vertellen dat het ook best snel gaat ( een week of 5 met een platte tube is genoeg ). wielset stond bij mij ongebruikt te wachten om bij slechter weer te gebruiken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 26 aug 2017 08:10

Ok, dit is dan wel belangrijke info. Bedankt Rene.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5956
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 aug 2017 09:12

svvander schreef: 26 aug 2017 08:10 Ok, dit is dan wel belangrijke info. Bedankt Rene.
Gewoon dus een klein flesje latex mee voor onderweg. Heb ik ook altijd bij me - en eigenlijk nog nooit nodig gehad. ( Ik rij zelden tot nooit lek - slechts 1 keer gehad met tube 5 jaar terug of zo inmiddels ).

Kijk eens naar Orange seal - een kwalitatief erg goed sealant en lang houdbaar. Tufo extreme werkt ook heel erg goed ( heeft mijn zoon eens nodig gehad ), maar na verloop van tijd wordt het erg rubberig in het plastic containertje/flesje en is dan niet meer te gebruiken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 26 aug 2017 10:42

Maakt het uit of de binnen band van latex is of van butyl ?

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 26 aug 2017 15:48

Ik dacht niet dat dit uitmaakt. (Ik spreek vanavond met iemand die het nu doet in zijn banden: ik vraag na welke binnenbanden hij nu juist gebruikt).
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 aug 2017 16:17

svvander schreef: 26 aug 2017 15:48 Ik dacht niet dat dit uitmaakt. (Ik spreek vanavond met iemand die het nu doet in zijn banden: ik vraag na welke binnenbanden hij nu juist gebruikt).
Meestal zijn het latex binnenbanden in tubes,daarom rijden ze zo smooth.
Ik zou het er niet bij voorbaat in doen ivm de druk wanneer het gaatje gedicht moet worden.
Ik heb Dugast tubes gehad de latex er in gedaan maar kad een flinke bobbel in de band zitten en wordt ook afgeraden door Dugast.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 27 aug 2017 09:18

Het hoeven geen Latex binnenbanden te zijn. Maar deze zouden wel lichter zijn en zoals nijkie aangeeft ook veel smoother rijden.

Dugast is nu wel een heel specifiek bandenmerk niet (vooral gekend van de Cyclocross) Als ik mijn niet vergis hebben deze allemaal een samenstelling met katoen. Misschien dat latex en katoen niet matchen?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3079
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 27 aug 2017 10:18

Afbeelding
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Monza36
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 11 dec 2013 08:45

Gebruikersavatar Monza36 28 aug 2017 10:20

rene schreef: 26 aug 2017 00:23 Niet aan beginnen om preventief latex te gebruiken - of je moet veel wedstrijden rijden oid. Het nadeel van preventief latex is: dat op het moment dat je minder gaat rijden en je tubes van druk afgaan, de latex de binnenband verkleefd en dus onbruikbaar wordt. Als je dan de tube oppompt heb je grote kans op een KNAL agv de verkleving en kan je de tube weg gooien.

Ik kan uit ervaring vertellen dat het ook best snel gaat ( een week of 5 met een platte tube is genoeg ). wielset stond bij mij ongebruikt te wachten om bij slechter weer te gebruiken.
Het ligt eraan welke tubes je gebruikt. ik heb corsa's, vredesteins, conti, gebruikt en het verkleven heb ik zelf nooit echt meegemaakt... punt is wel als je eenmaal latex gebruikt... je in het begin het wiel wel moet ronddraaien om ophoping te verkomen... en altijd wel op druk moet houden... 2,5/3 bar
Cervelo C5 | Shimano DA Di2 | Look | HED | ENVE | AX lightness

Plaats reactie