Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 27 jul 2017 14:44

Maar waar reken je de benodigde gereedschappen, tijd en ervaring opdoen? Voor ik een fiets in elkaar kon zetten heb ik er een paar toch eerst onherstelbaar uit elkaar gehaald... (Gelukkig wel goedkope fietsen met dat specifieke doel, maar toch)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 jul 2017 14:49

Ik heb mijn eerste fiets toch zonder stukken in 1 keer in elkaar kunnen steken :-)

Gereedschap reken ik niet mee omdat ik dat nog jaren ga kunnen gebruiken en uiteindelijk zichzelf gaat terug betalen. De eerste keer is het altijd wat zoeken, maar hoe moeilijk kan het nu zijn :D
Afbeelding

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 27 jul 2017 14:58

Had het een beetje tegen Keezx die het kostenplaatje wat makkelijk maakte ;)

Ik heb zelf ook wel eens gekeken maar helaas maar weinig ruimte, tijd en besteedbaar inkomen. Anders zou ik graag een setje willen spaken met de nieuwe Open Pro's, dat moet rond de 1500 gram kunnen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 27 jul 2017 17:43

Marxten schreef: 27 jul 2017 14:44 Maar waar reken je de benodigde gereedschappen, tijd en ervaring opdoen? Voor ik een fiets in elkaar kon zetten heb ik er een paar toch eerst onherstelbaar uit elkaar gehaald... (Gelukkig wel goedkope fietsen met dat specifieke doel, maar toch)
Gereedschappen:
Als het moet kan het met alleen een spaaksleutel en een oude vork.
Kosten < 10€
Tijd:
Tsja, dat is aan jezelf of je ergens tijd voor vrijmaakt., dat kan je voor hobbywerk niet in geld uitdrukken, als je er geen lol in hebt wordt het sowieso niks.
Ervaring:
Ik bouwde mijn eerste wiel 40 jaar geleden en het was meteen lonend, nooit ook maar 1 wiel verprutst, wel eens wat moeten narichten of -spannen, leergeld heb ik eigenlijk nooit hoeven te betalen.
Literatuur was er vrijwel niet, het was toen namaken wat er al was,

Conclusie: het komt neer op wat gereedschap kopen van een paar tientjes , daarmee ervaring opdoen.
Als je zorgvuldig werkt en wat aangeboren technisch inzicht /vaardigheid hebt hoef je alleen de materialen te rekenen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

zilliax
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2016 10:55

zilliax 27 jul 2017 19:29

Het lijkt wel complex, maar dacht ik ook de eerste keer dat ik een fiets monteerde,.. Ik volg dit !

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2017 19:21

Het worden DT Swiss R 500 db velgen:
https://www.bike24.com/p2235578.html

22mm intern, ideaal voor in de winter en om later eventueel op de monstercrosser te zetten (projectje dat al even in mijn achterhoofd zit en in de loop van 2018 uitgevoerd gaat worden)

Laatste materiaal is onderweg uit Duitsland, volgende week of zo eens wat tijd vrijmaken en aan de wieltjes beginnen. How hard can it be :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 06 okt 2017 09:41

Heb je al een spaaklengtecalculator gevonden? Heb zelf deze een aantal keer gebruikt:
http://www.sapim.be/spoke-calculator
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 okt 2017 09:50

Ik gebruik die van DT Swiss, erg handig zeker ik nu toevallig een DT Swiss velg, hub, spaken en nipples heb :-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 06 okt 2017 10:53

Cool, veel succes! Deze heeft m'n vader ook precies zo, maar dan laten bouwen.
If it's not fixed, it's broken.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 08 okt 2017 13:30

FryskBloed schreef: 26 jul 2017 11:42

Een wiel spaken is op zich niet moeilijk, je moet gewoon de tijd nemen (ik zou verhongeren als ik er mijn boterham mee zou moeten verdienen ;-)) Een stevige (hogere) velg die recht uit de fabriek komt en veel spaken is makkelijker bouwen dan een superlichte velg die je met 20 spaken in bedwang moet houden...
Als je begrijp wat je aan het doen bent 't maakt niet veel uit

Kempenaar_2
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:35

Kempenaar_2 08 okt 2017 19:47

Heb 2 jaar geleden voor het eerst een setje wielen gebouwd voor een winter racefiets aan de hand van het boek van Roger Musson. Was een projectje waar ik ruim mijn tijd voor genomen had. Waren DT Swiss R460 velgen, Sapim spaken en naafjes van de BikeHubStore.com. De wielen doen het nog steeds uitstekend: geen slag of gebroken spaken. Na de winter naafjes servicen en weer klaar voor de volgende winter. Kortom, gewoon aan beginnen en je tijd nemen; geeft veel voldoening

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 08 okt 2017 20:22

wielen spaken is niet moeilijk, ook niet voor een beginner. Sommige (professionele) wielbouwers doen het lijken alsof het hogere natuurkunde is, maar het is gewoon doen, controleren en aanpassen totdat het klopt.

Natuurlijk kan er van alles misgaan, maar eigenlijk is het vrijwel onmogelijk om als amateur (zonder deadline = genoeg tijd) een wiel echt te verzieken. Normaal gesproken kan je het altijd weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Als je uitgaat van 1 avond voorwiel en 1 avond achterwiel dan moet het zeker lukken.

ik gebruik tegenwoordig meestal deze site om spaaklengte te bepalen.
https://leonard.io/edd/

Plaats reactie