idd met rechte spaak bedoel ik straight pull.
Ik denk dat kruis over 3 sterker is en de naaf die ik voor handen heb is een DT Swiss 350 S straight pull.
De calculator van Dt-T Swiss geeft 2 verschillende lengtes op nmlk. 277 links en 276 rechts,k dacht ergens eens te lezen dat je 3 verschillende lenge's hebt bijkruis over 3.
Ps al bedankt voor de info.
Eerste keer zelf een wiel bouwen
Nee, 3 spaaklengtes komt nooit voor.hein69 schreef: ↑29 aug 2020 17:01 idd met rechte spaak bedoel ik straight pull.
Ik denk dat kruis over 3 sterker is en de naaf die ik voor handen heb is een DT Swiss 350 S straight pull.
De calculator van Dt-T Swiss geeft 2 verschillende lengtes op nmlk. 277 links en 276 rechts,k dacht ergens eens te lezen dat je 3 verschillende lenge's hebt bijkruis over 3.
Ps al bedankt voor de info.
De spaken gaan toch niet ineens langer of korter worden aan 1 kant?
De ene lengte is voor links vd naaf, andere voor rechts.
Daar kan niet ineens ergens halverwege je wiel een verandering in zitten
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Tenzij je exotische spaakpatronen als crow's foot gebruikt, zijn de spaken aan één kant altijd even lang.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Rechte spaak. Ok, daar overheen gelezen .
Crow’s foot gaat op een 28h flens sowieso niet.mackersv2.0 schreef: ↑29 aug 2020 17:08 Tenzij je exotische spaakpatronen als crow's foot gebruikt, zijn de spaken aan één kant altijd even lang.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
4,3,4,3
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
-
- Moderator
- Berichten: 3077
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Groepen van 4, 3, 4 en 3 spaken zodat je crow's foot met 28 spaken kunt toepassen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Spaaklengtes variëren altijd per even maat. Mijn ervaring is dat je wel 2 mm marge hebt. Neem dan in dit geval 276 zodat je rechts en links dezelfde spaaklengte hebt. Bestel er 2 extra en dan heb je altijd een reserve die aan beide kanten van het wiel past.
Verschil in sterkte tussen kruis 3 en kruis 2 ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken. Als ik het me goed herinner, dan is er ook enkel een klein verschil in torque stiffness, en niet in laterale of radiale stijfheid.
Verschil in sterkte tussen kruis 3 en kruis 2 ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken. Als ik het me goed herinner, dan is er ook enkel een klein verschil in torque stiffness, en niet in laterale of radiale stijfheid.
Na aardig wat kilometers over onverharde wegen, is het tijd om het onderhoud en het richten van de wielen zelf onder de knie te krijgen.
Heeft er iemand een richtwaarde voor de spaakspanning van zowel het voor- als achterwiel (aangedreven en niet aangedreven zijde) voor onderstaande configuratie ?
Gravelfiets met schijfremmen.
Gewicht rijder : 80 kg
28x1.35 banden
Voorwiel : 28 Spaken - Aluminium velg - RVS spaken & nippels - Spaakdiameter : 2 mm.
Achterwiel : 28 Spaken - Aluminium velg - RVS spaken & nippels - Spaakdiameter : 2 mm.
Heeft er iemand een richtwaarde voor de spaakspanning van zowel het voor- als achterwiel (aangedreven en niet aangedreven zijde) voor onderstaande configuratie ?
Gravelfiets met schijfremmen.
Gewicht rijder : 80 kg
28x1.35 banden
Voorwiel : 28 Spaken - Aluminium velg - RVS spaken & nippels - Spaakdiameter : 2 mm.
Achterwiel : 28 Spaken - Aluminium velg - RVS spaken & nippels - Spaakdiameter : 2 mm.