Eerste keer zelf een wiel bouwen
De opgave van Sapim slaat op de sterkte , en niet op de na te streven spanning.
Voor het laatste zou ik op voorhand iets kiezen van 1000 rechts en pakweg 600N links.
600N is voor rechts te laag , tenzij bij 32/26 en dat zal het niet zijn.
Voor het laatste zou ik op voorhand iets kiezen van 1000 rechts en pakweg 600N links.
600N is voor rechts te laag , tenzij bij 32/26 en dat zal het niet zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De maximale spaakspanning wordt bepaald door de velg en inderdaad niet door de spaken. Voor de meeste alu velgen is dit 1200 N, voor lichte alu velgen (bv Mavic Open Pro UST) 1100 N. Dit is de maximale toegelaten spaakspanning, en niet per se de na te streven spaakspanning. Zeker voor het voorwiel hoef je zo hoog niet te gaan en is 1000 N een mooie richtwaarde; Voor het achterwiel zou ik wel aan de drive side naar de max toegelaten spanning gaan, zodoende om ook links een zo hoog mogelijke spanning te verkrijgen. Dit zal het loskomen van nippels en breken van spaken aan de non drive side tegen gaan.
Persoonlijk zou ik wel alle spaken vervangen. Sapim Race is niet zo duur en aangezien er al spaken gebroken waren van het setje, kan je er van uitgaan dat enkele andere spaken het vroeg of laat ook zullen begeven. Zeker als het je eerste keer is. Als er dan nadien een spaak breekt, dan weet je dat het door je bouwkunsten en niet door de spaak komt. Wel opletten dat je hetzelfde spaakpatroon behoudt. Wanneer je de naaf ontspaakt, zul je zien dat er afdrukken van de spaken in de naaf staan. De nieuwe spaken plaats je best opnieuw in deze afdrukken.
Persoonlijk zou ik wel alle spaken vervangen. Sapim Race is niet zo duur en aangezien er al spaken gebroken waren van het setje, kan je er van uitgaan dat enkele andere spaken het vroeg of laat ook zullen begeven. Zeker als het je eerste keer is. Als er dan nadien een spaak breekt, dan weet je dat het door je bouwkunsten en niet door de spaak komt. Wel opletten dat je hetzelfde spaakpatroon behoudt. Wanneer je de naaf ontspaakt, zul je zien dat er afdrukken van de spaken in de naaf staan. De nieuwe spaken plaats je best opnieuw in deze afdrukken.
Dank u Mattiav voor de reactie.Ik heb eens de gebroken spaken vervangen en het wiel terug gericht.wel een werkje om de gedachten bij te houden de eerste maal als je zoiets doet.Nu dit is alvast gelukt.Het wiel is terug mooi recht geen slag meer erin dus tevreden.Dan maar eens het wiel in het frame geplaatst en wat mij opviel is dat het wiel eigenlijk iets teveel naar links staat daar waar de remhoef normaal staat.Zou dit misschien niet iets te maken hebben dat het niet mooi in de midden zou gecentreerd zijn?Morgen eens nazien met de centreerlat.Al doende leert men iets bij.
Dat je wiel niet in het midden van je remblokken loopt zegt niks. Misschien stonden die al niet goed in the first place. Je velg moet mooi in het midden van het frame lopen. Daarna stel je opnieuw je remklauwen af. Maar het kan inderdaad dat je velg uit het midden staat als je het niet goed hebt gespaakt. Het makkelijkst is om dit slag voor slag op te lossen. Alle spaken aan 1 kant een slag losser en vervolgens aan de andere kant een slag vaster. Net zo lang tot je wiel goed is.
Mvg Rob
Mvg Rob
Voila eerste ritje zit er op. Voorwiel is perfect,achterwiel kraakt wanneer je een bultje of putje in de weg hebt.De spaakspanning is ok aan de body zijde tussen 100 en 120 kg aan de andere zijde rond de 75 á 80 kg. Bij de montage van het wiel en spaken heb ik het wiel efkes gekraakt zoals uitgelegd in vele filmpjes en terug gecontroleerd en bijgespannen waar nodig.Dus verder zoeken wat de oorzaak hier zou kunnen zijn.
-
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Als de naaf daarvoor ontworpen is.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.
Hangt af van het ontwerp van de flenzen. Bij de ene naaf kan het, bij de andere zul je met je spaak op de kop van de naast gelegen spaak vallen (wat niet de bedoeling is). Als je daar geen last van hebt kun je het doen. Houd er wel rekening mee dat hoe meer x hoe schuiner je spaak de velg in gaat.
Waarom wil je dat op een 28 wiel?
Waarom wil je dat op een 28 wiel?
-
- Moderator
- Berichten: 3069
- Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48
Volgens mij bedoelt hij met rechte spaak, straight pull.....
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.