Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 okt 2017 08:24

Ik gebruik de Minoura FT-1, doet zijn werk best goed.

Alles via Youtube gevonden :D

Vanavond of morgen eens aan het achterwiel beginnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 okt 2017 10:30

Kun je eens wat linkjes naar filmpjes posten? Lijkt me interessant.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 okt 2017 10:37

Deze was heel informatief vond ik:

https://youtu.be/xN04gHH5YwQ


Deze is ook niet slecht:
https://youtu.be/j-J0ANcO8AU


Deze specifiek voor spaakspanning:
https://youtu.be/mb32h4PK_aU


Ik moet zeggen dat het met straight-pull spaken/naven wel makkelijker is, de spaken wijzen uit zichzelf naar het gat dat ze in willen, je kan bijna niet missen.

Ik heb naven en velgen ontdaan van hun stickers dus daar moest ik ook al geen rekening mee houden :lol: :mrgreen:

Ik heb ook een bit om op een elektrisch vijsmachientje te zetten, lekker snel en eenvoudig:
Afbeelding

Het kleine veertje zorgt ervoor dat je de nippel/spaak maar kan aandraaien tot de draad volledig onzichtbaar is (zoals het moet dus), nadat je dit gedaan hebt met alle spaken, moet je verder met de spaaksleutel aan de slag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 okt 2017 20:58

Vandaag het achterwiel al in elkaar gestoken, het is al dish, nu nog een klein beetje richten en op spanning brengen (dat is voor morgen)

Wel al gewogen.

Voorwiel, 808gram:
Afbeelding

Achterwiel, 946gram:
Afbeelding

Samen: 1754gram, een 10 gram lichter dan uitgerekend via de DT Swiss calculator. Dat zal de 10 gram zijn voor het velglint. Ik niet het juiste meer liggen. Deze velgen zijn 22mm intern, mijn velglint is voor 17mm, dat gaat niet goed gaan :lol:

Morgen eens bij Van Eyck passeren, ik moet voor het werk toch die richting uit :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 okt 2017 21:54

Achterwiel is ook af, alle spaakspanningen binnen de 10% :D

Afbeelding

Afbeelding


Straight pull is eigenlijk best eenvoudig, de spaken wijzen naar de gaten waar ze in moeten, ontstressen van de spaken is eigenlijk niet echt nodig.

Je moet enkel een tooltje hebben om de spaken vast te houden zodat ze niet ronddraaien bij het aandraaien.

Nu nog velglint erin doen (wordt Stans voor het geval deze set ooit onder een gravel racer komt en ik dan tubeless wil gaan), Conti's erop en de remschijven ook nog.

Hopelijk blijven ze mooi recht lopen :mrgreen:
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 okt 2017 16:01

Netjes (nogmaals)
Veel plezier ermee, Eigen bouw geeft toch heel veel voldoening.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 13 okt 2017 22:37

havana schreef: 11 okt 2017 10:30 Kun je eens wat linkjes naar filmpjes posten? Lijkt me interessant.
Cycleworks heeft ook een cursus wielbouwen. Leuk en leerzaam avondje en niet duur. Tegenwoordig in de buurt voor jou.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 okt 2017 17:27

Eerste ritje met de nieuwe wielen:

Afbeelding
Afbeelding

Het was vettig weer maar toch stevig door gereden, wat kasseien meegepakt. Ook een klein klimmetje.

Voelde allemaal goed aan, wielen zijn nog steeds recht en spaakspanning is ook nog goed.

De vrijloop van de DT Swiss 350 is echt heel subtiel, op de weg hoor je helemaal niets, zelfs nog stiller dan mijn oude Shimano naven.

Veel meer zinnigs kan ik er niet over zeggen :lol:

Ineens ook kleine schijfjes gemonteerd. Die 160mm remschijven zien er toch niet zo geweldig uit, de 140mm (centerlock) zijn net wat eleganter.

Volgende projet: Mijn carbon wielen opnieuw spaken rond dezelfde DT Swiss 350 naaf, ook met blauwe nipples en aero spaken (ben niet echt tevreden van het werk van mijn FM, al 2 keer een losse spaak gehad en nu een slag in het wiel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 okt 2017 09:41

Ik meld me ook in dit topic.

Zojuist alle hardware besteld.

Via MP een wielsetje van 20 euro gekocht om eens te oefenen. Verkloot ik het, is er geen man overboord :D

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 okt 2017 09:48

Amuseer je ermee :D
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 27 okt 2017 10:33

TL@ schreef: 24 okt 2017 17:27

...................................

Volgende projet: Mijn carbon wielen opnieuw spaken rond dezelfde DT Swiss 350 naaf, ook met blauwe nipples en aero spaken (ben niet echt tevreden van het werk van mijn FM, al 2 keer een losse spaak gehad en nu een slag in het wiel)
Carbon wiel spaken is in principe hetzelfde maar het is meer alsof de naaf in het wiel gepositioneerd wordt bij het richten/spannen (vanwege de stijfheid van de carbon velg) dan bij een gewoon wiel waar je de velg rondom de naaf positioneert.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 okt 2017 13:40

havana schreef: 27 okt 2017 09:41 Ik meld me ook in dit topic.

Zojuist alle hardware besteld.

Via MP een wielsetje van 20 euro gekocht om eens te oefenen. Verkloot ik het, is er geen man overboord :D
Dit ben ik momenteel ook aan het doen. Ik moest wel nieuwe spaken want van de oude was de helft afgebroken met loshalen.
Maar dan kon ik wel gelijk een andere maat nemen en dus ook een ander spaakpatroon.

Plaats reactie