Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 nov 2017 16:15

Afdrukken van de velg zodat alle spaken (stapsgewijs) even los komen te staan is in mijn optiek afdoende. Mochten er spaken getordeerd zijn dan draaien die terug als ze niet meer op spanning staan, de andere spaken zet je extra op rek en komen dan ook in de juiste positie terecht. Proof of the pudding is als je met een wiel de eerste keer weg rijdt, als je dan allemaal spaken hoort pingen heb je niet genoeg je best gedaan.
Ernie moet z'n hoge prijzen verantwoorden, dan moet je net doen alsof 't een heel ingewikkeld en complex proces is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 16:16

De handelingen die je het "zetten" van de spaken zou kunnen noemen zijn zeer zeker nodig, dus hard op de velg drukken met de naaf op de grond, bijbuigen van de uiteinden en bochten in de trekrichting en terugdraaien van getordeerde spaken.
Over het doorJobst Brandt in zijn boek omschreven "stress relief", dus systematisch zwaar rekken van de spaken tot lokaal over de rekgrens (en dus ter plaatse plastisch vervormen) zijn de meningen verdeeld, mede omdat de kwaliteit van de spaken door betere fabricagemethoden beter is dan in de tijd dat Brandt met deze ideeen kwam (jaren '60-80).
Bij een wiel voor een stadsfiets doe ik het niet maar bij een racewiel doe ik altijd tussendoor 2 of 3 rondjes "stress relief" door met zware handschoenen de spaken in paren te grijpen en uit alle macht te knijpen, de bedoeling is dat de na het fabriceren (van de spaak) nog aanwezige ingebouwde materiaalspanningen "af te laten"en aldus een potentiele vermoeiingsbreuk te voorkomen.
Vooral van belang voor de bochten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 nov 2017 17:01

havana schreef: 07 nov 2017 15:37 In dit filmpje zie je ZKH Ernie Frieke vanaf 4:30 het wiel op meerdere wijzen "mishandelen". Wat is de mening van de experts? Echt nodig of niet? Ik vraag het omdat je het niet in alle handleidingen voorbij ziet komen.
Eigenlijk staat het antwoord allemaal in het boek van Musson (dat je gebruikt, dacht ik).

Persoonlijk zou ik niet te gek gaan afdrukken (sterke mensen kunnen een velg echt stukmaken), maar eerder zoals Keezx zegt, stevige handschoenen en knijpen maar. Spaken beetje bijplooien bij de naaf en richten bij de velg.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2017 17:35

In Musson staat inderdaad e.e.a. maar één bron is géén bron niet waar ;)

Afijn zojuist de methode van rechts naar links eens geprobeerd. En dat ging eigenlijk heel goed.

Nu weer een (waarschijnlijk) domme vraag.... hoe lang moet je doorgaan met slagen eruit halen? Mijn richtbok heeft geen klokken, je kunt doorgaan tot je een ons weegt.... of stop je op een bepaald moment. Wat is acceptabel?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 18:25

Zijslag tot pakweg 0,3 mm
Hoogteslag tot pakweg 0,5 mm.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 dec 2017 20:37

Een spaak gebroken in mijn wielset :-(

In het achterwiel, non-driveside (juist onder de nipple). De spaakspanningen waren allemaal in orde (eind november nog eens nagemeten)

Iemand een idee hoe dit zou komen (geen idee wanneer het precies is gebeurt, ik heb geen diepe putten of zo genomen), ik zou namelijk graag hebben dat het wiel heel blijft nadat ik de spaak heb hersteld.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 dec 2017 10:45

Is de wielconfiguratie afgestemd op de gebruiker?
Ik geloof dat je 28 spaken gebruikt hebt, is dit in verhouding tot gewicht berijder?
Welke spaken heb je gebruikt, dikte, merk?
Heb je zwarte spaken gebruikt?
Was de afmeting van de spaak juist? (staken ze door de nippel, of kwamen ze gelijk)
Heb je de spaak ter hoogte van de nippel gericht zodat er geen knik ontstaat. (dit wordt vaak overgeslagen bij het bouwen)

Ik veronderstel dat het gaat over het wiel waar je hier enkele bladzijden geleden de data van gepost hebt? Dan zie ik dat je aan de nds waardes van 47 a 48 kg noteert. Dit is redelijk weinig. De ds heeft dan waardes omtrent de 100 kg. Is dit het maximum voor de velg? Indien niet zou je kunnen opteren voor een hogere spaakspanning zodat de waardes van de nds wat hoger komen te liggen, zonder dat je aan de ds de maximum waarde van de velg overschrijdt.

Overigens is het ook zo dat spaken soms gewoon breken. Ik heb zo een reeks gehad die brak tijdens het "grijpen" gedurende het bouwproces. Productiefouten veronderstel ik dan. Als je spaken begint door te zagen en ze onder sterke vergroting bekijkt zie je wel eens anomalieën.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 dec 2017 11:01

Zelf 89kg op dit moment, 28 spaken zijn dus zeker OK
DT-swiss bladed
Yep zwarte
Afmeting was juist
Hoe bedoel je, richten ter hoogte van de nippel?

Yep, het gaat over het wiel dat ik in het begin van deze thread heb beschreven

De velg kan tot 120kg aan. Toch raar dat de spaak aan de nds breekt aangezien daar de laagste spaakspanning is.

Ik zal maar denken dat het gewoon pech is.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 dec 2017 11:05

Bij een spaakbreuk binnen een paar maanden denk ik toch niet aan een iets te lage spaakspanning maar eerder aan een exemplarische slechte spaak, een beschadigde spaak of een montagefout.
Vervangen, richten en rijden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 dec 2017 11:18

Ga ik doen.

Bedankt om me gerust te stellen :D
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 dec 2017 20:33

TL@ schreef: 30 dec 2017 11:01
Hoe bedoel je, richten ter hoogte van de nippel?

spaaklijn richten

Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 31 dec 2017 00:40

Intuitief verwacht je dat de spaken onder de hoogste spanning het eerste breken, maar het zijn quasi altijd de minst gespannen spaken (NDS, achterwiel) die het begeven.

Plaats reactie