standaard wijze voor 3x
Eerste keer zelf een wiel bouwen
Als je geen direct aanwijsbare reden hebt zou ik dat niet doen. Je loopt namelijk ook het risico dat je de nippels beschadigd bij het opnieuw spannen en dan heb je dat ook weer.
De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.
Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.
Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
Maar wat is daar nu precies het voordeel van?
De enige reden dat ze bih straight pull naven die hoek zo maken dat de spaken elkaar niet raken, is dat als je machinaal spaakt of niet fatsoenlijk kunt bouwen, die kruizen kraakjes haan geven op den duur.
Het wiel wordt gewoon stijver als bij het hoogste kruis, de buitenste spaak onder de binnenste spaak doorloopt.
Als Corona-project heb ik ook mijn eigen wielen gebouwd, met veel input vanuit dit topic!
TLDR: leuke skill om te leren, helemaal niet moeilijk en blij met het resultaat!
Ik ben voor mijn eerste wielset voor rechttoe rechtaan gegaan: DT Swiss 350 naven, RR511 velgen en zowel voor als achter 28 spaken met J-bend en kruislings gespaakt (voor over 2, achter over 3). Ik kom van een Fulcrum racings 77 setje (=Fulcrum Racing Sport), dus ik hoefde niet voor ultralicht of ultrahoog te gaan om erop vooruit te gaan.
Qua gereedschap heb ik een wielrichter van Rose, dishing tool van Tacx, spokey spaaksleutel en de spaakspanningsmeter van Parktool gebruikt. Ook heb ik het boek van Roger Musson gekocht en als leidraad gebruikt.
Het uiteindelijke bouwen en richten viel me eigenlijk alles mee. Ik heb er flink de tijd voor genomen en er in totaal drie avondjes op gehobbyd. Het meest opvallende voor me was hoe 'krom' de spaken er eigenlijk initieel ingaan, voordat je ze gaat aandraaien. Verder wilde ik als beginner natuurlijk zo goed mogelijk alle spanningen gelijk hebben, en kost dat nog de meeste tijd. Ik denk dat als je meer vertrouwen hebt, je het al eerder goed vindt.
Ik heb natuurlijk wel een beginnersfout gemaakt : in het achterwiel één te korte spaak erin gevlochten. Ik vond het al gek dat ie initieel zo'n grote afwijking had. Ik kreeg m uiteindelijk wel recht en op spanning, maar de te korte spaak had zijn schroefdraad nog deels buiten het nippel zitten (dat was ook de bevestiging dat er iets mis was). Hierna de spaak vervangen en geen centje pijn.
De wielen hebben nu zo'n 2.5k km gelopen en ik heb er maar één issue mee gehad: ik merkte een vibratie bij het aanremmen op hoge snelheid aan het voorwiel. Bij inspectie bleek één spaak een deuk te hebben (waarschijnlijk bij vervoer in de auto gebeurd), en daardoor het wiel een kleine slag. Met mijn nieuwe skills natuurlijk dit probleem in tien minuutjes kunnen oplossen door de spaak te vervangen. Verder ben ik erg blij met hoe ze rollen, en ze lijken wat minder te 'zoeken' in de bochten dan mijn oude set. Ze hebben allerlei slechte wegen, klinkers, matig beton en gravel prima verteerd.
foto's:
TLDR: leuke skill om te leren, helemaal niet moeilijk en blij met het resultaat!
Ik ben voor mijn eerste wielset voor rechttoe rechtaan gegaan: DT Swiss 350 naven, RR511 velgen en zowel voor als achter 28 spaken met J-bend en kruislings gespaakt (voor over 2, achter over 3). Ik kom van een Fulcrum racings 77 setje (=Fulcrum Racing Sport), dus ik hoefde niet voor ultralicht of ultrahoog te gaan om erop vooruit te gaan.
Qua gereedschap heb ik een wielrichter van Rose, dishing tool van Tacx, spokey spaaksleutel en de spaakspanningsmeter van Parktool gebruikt. Ook heb ik het boek van Roger Musson gekocht en als leidraad gebruikt.
Het uiteindelijke bouwen en richten viel me eigenlijk alles mee. Ik heb er flink de tijd voor genomen en er in totaal drie avondjes op gehobbyd. Het meest opvallende voor me was hoe 'krom' de spaken er eigenlijk initieel ingaan, voordat je ze gaat aandraaien. Verder wilde ik als beginner natuurlijk zo goed mogelijk alle spanningen gelijk hebben, en kost dat nog de meeste tijd. Ik denk dat als je meer vertrouwen hebt, je het al eerder goed vindt.
Ik heb natuurlijk wel een beginnersfout gemaakt : in het achterwiel één te korte spaak erin gevlochten. Ik vond het al gek dat ie initieel zo'n grote afwijking had. Ik kreeg m uiteindelijk wel recht en op spanning, maar de te korte spaak had zijn schroefdraad nog deels buiten het nippel zitten (dat was ook de bevestiging dat er iets mis was). Hierna de spaak vervangen en geen centje pijn.
De wielen hebben nu zo'n 2.5k km gelopen en ik heb er maar één issue mee gehad: ik merkte een vibratie bij het aanremmen op hoge snelheid aan het voorwiel. Bij inspectie bleek één spaak een deuk te hebben (waarschijnlijk bij vervoer in de auto gebeurd), en daardoor het wiel een kleine slag. Met mijn nieuwe skills natuurlijk dit probleem in tien minuutjes kunnen oplossen door de spaak te vervangen. Verder ben ik erg blij met hoe ze rollen, en ze lijken wat minder te 'zoeken' in de bochten dan mijn oude set. Ze hebben allerlei slechte wegen, klinkers, matig beton en gravel prima verteerd.
foto's:
Goed bezig!
Als ik dan één punt van feedback mag geven, het is spaakkrachtmeter en niet spaakspanning !
Als ik dan één punt van feedback mag geven, het is spaakkrachtmeter en niet spaakspanning !
Die ervaring heb ik bij het vlechten van de spaken voor zover me dat nog voor de geest staat niet.Het meest opvallende voor me was hoe 'krom' de spaken er eigenlijk initieel ingaan,
Heb je de nippels er in het begin niet al te veel al opgedraaid?
...
Thanks allen!
Ik denk dat het meer komt omdat je bij 3x kruisen relatief lange spaken hebt voor de straal van je wiel; als je dan de tweede kant gaat doen moet je de spaak toch best even buigen (in het elastische gebied natuurlijk) om ze door de gaten te krijgen. Het geheel blijft dan ook best onder spanning in een bocht staan tot je de eerste keer de nippels gaat aandraaien. Ik had me dat bij voorbaat niet zo gerealiseerd, dus ik dacht ik zet het hier neer voor andere beginners
hoi,
Dan zijn er nog wel 2 beginnersfoutjes meer waar je de volgende keer op kunt letten.
Zo te zien ben je niet gelijk begonnen. ALs je kijkt naar de foto waar de wielen los op staan dan zie je dat bij het ventiel van het rechterwiel de spaken naar elkaar lopen. Dat is iet helemaal zoals het hoort. Nu heb je daar bij een wiel met relatief weinig spaken minder last van, maar zou je dit hebben gedaan bij een wiel met 36 spaken, dan ben je al wel meer aan het pielen om je pomp op het ventiel te krijgen.
Daarnaast moet je de eerste rij spaken aan beide kanten van buiten naar binnen laten vallen. Dan heb je de lastigste alvast gehad. Als je dan de laatste 2 rijen van binnen naar buiten laat vallen dan hoef je ze niet te buigen, zoals je nu wel hebt gedaan.
mvg
Rob
Dan zijn er nog wel 2 beginnersfoutjes meer waar je de volgende keer op kunt letten.
Zo te zien ben je niet gelijk begonnen. ALs je kijkt naar de foto waar de wielen los op staan dan zie je dat bij het ventiel van het rechterwiel de spaken naar elkaar lopen. Dat is iet helemaal zoals het hoort. Nu heb je daar bij een wiel met relatief weinig spaken minder last van, maar zou je dit hebben gedaan bij een wiel met 36 spaken, dan ben je al wel meer aan het pielen om je pomp op het ventiel te krijgen.
Daarnaast moet je de eerste rij spaken aan beide kanten van buiten naar binnen laten vallen. Dan heb je de lastigste alvast gehad. Als je dan de laatste 2 rijen van binnen naar buiten laat vallen dan hoef je ze niet te buigen, zoals je nu wel hebt gedaan.
mvg
Rob