Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Verschil in lichte vs zwaarder wiel bij sprint.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 jul 2017 09:24

Vraagje voor de rekenwonders onder ons,
Wat is het verschil in cm uitgedrukt bij een spint als je wielen lichter zijn
Aanname;
Aanvang sprint 40km
Top snelheid 60 km
Afstand 200 meter
Gewicht renner met fiets 80kg
Vermogen Watt 1000
Vlak parkoers
Gewicht set zware wielen 2000 gr ( incl. (binnen)banden)
Gewicht set lichte wielen 1500 gr ( incl. (binnen)banden)

Ik zat me dus aftevragen of je (Veel) winst zou hebben in een sprint met lichtere wielen, uiteraard zal het een verschil geven, maar spreken we dan in mm of in meter(s).
Laatst gewijzigd door mao op 17 jul 2017 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 09:30

Even niet de tools bij de hand om het uit te rekenen, maar het verschil zal miniem zijn. De invloed van de luchtweerstand is veel groter.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jul 2017 09:52

Veel meer dan banddikte zal het niet zijn, dat wordt altijd hopeloos overschat.
Op een Amerikaanse site was er laatst 1 die doodleuk beweerde dat de acceleratie dan 33% sneller zou zijn, maar die zag een paar kleinigheidjes over ut hoofd....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 10:07

Een aerohelm kan al wel vrij snel een sprintwinnend verschil maken trouwens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 jul 2017 10:08

scepticus schreef: 17 jul 2017 09:30 Even niet de tools bij de hand om het uit te rekenen, maar het verschil zal miniem zijn. De invloed van de luchtweerstand is veel groter.
Correct me if I'm wrong, maar als de wielen dus exact hetzelfde model zijn maar van een ander, zwaarder materiaal, dan zouden deze in theorie even snel moeten zijn ongeacht het gewicht?

Volgens mij speelt luchtweerstand van de wielen of materiaal juist een verwaarloosbare rol bij sprints onder amateurs. Een andere aanname, luchtweerstand begint pas seconden/meters op te leveren bij stabiele hoge snelheden (100km a 45km/u). Nogmaals, correct me if I'm wrong.

Wanneer ik uit eigen ervaring spreek, ik heb 2 lichte +/- 1.500g sets, een 1.700g set en 2.600g set. Bij de eerste 3 merk ik geen verschil, bij de zware set (die ook uitgerust is met zware Marathon Racer banden) merk ik een groot verschil in het op snelheid brengen van de wielen. Wanneer het eenmaal rolt is 40 km/u + geen probleem.

Enkel en alleen voor een sprint zou ik dus kiezen voor de lichtst mogelijke set omdat acceleratie hier de hoofdmoot is. Over een hele koers gezien waarbij de snelheid hoog ligt, zou een hoge wielset een mogelijke energiebesparing op kunnen leveren waardoor je bij een sprint ietsjes frisser bent.

Disclaimer 3, enkel en alleen aannames met geen enkele achterliggende kennis. Het lijkt me ook niet meetbaar, laat staan dat de verschillen zo klein zijn bij de amateurs dat het je een positie op gaat leveren. De impact van je nachtrust/training/voeding zal een veelvoud zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jul 2017 10:39

Dit is uitputtend bedisdicussieerd:
http://road.cc/content/feature/213876-w ... ind-tunnel
Er zijn er vast wel meer bij elkaar te Googelen

De algemene consensus is al jaren: aero heeft de voorkeur boven gewicht, behalve in extreme situaties, zoals klimmen >15%
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2017 11:19

Val vijf á tien kilo af en steek het geld dat je daardoor op voeding bespaart in aerodynamica

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 jul 2017 11:47

Met 1,91 en 68 kg valt in de afdeling gewicht geen winst meer te behalen 😌

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 17 jul 2017 12:08

Zonder grote nauwkeurigheid na te streven, zijn de belangrijkste weerstanden die je moet overwinnen:

Luchtweerstand: frontaal oppervlak van fietser en fiets. En bedenk dat de totale weerstand kwadratisch toenement. Je gaat 1,5 keer zo snel, maar je luchtweerstand neemt met een factor 2,25 toe.
Rolweerstand: contact van banden op de ondergrond. Kan ik niet kwantificeren. Vast een en ander benoemd onder de eerder gegeven link.
Verlies door wrijving: schatting lopen uiteen van 98 tot 99% efficiëntie in de aandrijving van de fiets (naven, assen, ketting, etc...)
Traagheidsmoment: om de wielen op tempo te krijgen moet je het traagheidsmoment overwinnen. Ook die heeft een kwadratische relatie met snelheid, maar hangt ook af van waar het massaverschil in zit. Een hele zware naaf heeft minder impact dan een zware band of velg, omdat de afstand tot het draaipunt klein is bij de naaf en groot bij de band. Dus waar zit die halve kilo verschil? Grootste deel hangt samen met velg, eventuele binnenband en band. En bedenk dat naast het draaiende wiel natuurlijk massa van fietser en fiets (+accessoires) ook in beweging gebracht moet worden. Voor het gemak nemen we aan dat dat gelijk is. De verhouding traagheid van 'draaiend wiel' en die van het 'bewegende geheel' is dan een aardige om mee te nemen.

Als je bovenstaande componenten kunt vertalen naar cijfers, weet je meer. Zuiver praktisch kijkend is de luchtweerstand veruit de grootste component en zal het uiteindelijk niet gek veel uitmaken wat je resultaat is met een licht of zwaar wiel. Hoewel de beleving tussen de oren niet te onderschatten is... :-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 16:08

ypuh schreef: 17 jul 2017 10:08
scepticus schreef: 17 jul 2017 09:30 Correct me if I'm wrong, maar als de wielen dus exact hetzelfde model zijn maar van een ander, zwaarder materiaal, dan zouden deze in theorie even snel moeten zijn ongeacht het gewicht?
In de door TS beschreven situatie maakt gewicht natuurlijk wel uit, want de renner versnelt.
Volgens mij speelt luchtweerstand van de wielen of materiaal juist een verwaarloosbare rol bij sprints onder amateurs. Een andere aanname, luchtweerstand begint pas seconden/meters op te leveren bij stabiele hoge snelheden (100km a 45km/u). Nogmaals, correct me if I'm wrong.
Waarom zou als je sprint de luchtweerstand geen rol spelen?

Op het vlakke is de luchtweerstand ook bij lagere snelheden vijand nummer 1 trouwens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 17 jul 2017 16:12

ptrbssr schreef: 17 jul 2017 12:08 Luchtweerstand: frontaal oppervlak van fietser en fiets. En bedenk dat de totale weerstand kwadratisch toenement. Je gaat 1,5 keer zo snel, maar je luchtweerstand neemt met een factor 2,25 toe.
Nog leuker: het vermogen van de luchtweerstand neemt zelfs toe met de 3e macht van de snelheid ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 17 jul 2017 17:16

Mijn ervaring en mening is dat een zwaarder wiel, vooral die met een zwaardere buitenkant (velg en/of band) trager op gang te brengen is. En vermits een sprint toch vrij kort is met de nodige acceleraties; lijkt een lichter wiel me in het voordeel te zijn. In de praktijk zal het om minieme verschillen gaan, maar voor een renner kunnen die belangrijk zijn. Een licht én aerodynamisch wiel (belangrijk bij hoge sprintsnelheden) lijkt me het meest interessante sprintwiel te zijn.

Plaats reactie