Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Yksion Pro- en Griplink 25mm

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 20 apr 2017 18:02

Vorig jaar mijn Canyon gekocht en een Mavic wielset inclusief banden zat er standaard in. Op de Mavic Yksion banden heb ik toen 3x lek gereden in 350km, terwijl ik toch echt alle prutjes eruit heb gehaald. Moet wel bekennen dat het op een vochtige grond was en niet al te schoon.

Flauw van deze banden op dat moment. Overgestapt op Fortezza Senso's waar ik tot 4x aan toe scheuren in de zijwang kreeg. Daarna overgestapt op Conti GP 4000SII, die iedereen heeft. Ze zitten nu op mijn trainingswielen en wedstrijdwielen.

Vandaag heb ik mijn carbon wielen binnengekregen en de keuze gemaakt om de Yksion's hierom te leggen, ze verdienen een tweede kans en aangezien ze in droogweer worden gebruikt lijkt dit mij een prima mogelijkheid om ervaring met de banden op te doen.


Mijn vraag is aan jullie: wat zijn jullie (recente) ervaringen met deze banden?

Ik kan alleen maar berichtjes vinden die enigszins gedateerd zijn.

- Noorderkracht

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3063
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 21 apr 2017 00:16

Ik heb alleen ervaring met de tube versies van deze banden.

De eerste serie werd gemaakt door Veloflex (denk ik) bijzonder comfortabel, ook door de latex binnenband. veel grip bij droog weer, voldoende grip bij regen. Gevoelsmatig goede rolweerstand. Ik vond het echt superbandjes, en ik wilde dat ik er indertijd meer gekocht had. Ik betaalde toen 50 euro per paar (Powerlink/Griplink)

De tweede serie kwam van Tufo, Per abuis aangeschaft. Licht en goed rond. Dat was het goede nieuws. Reed als de bekende tuinslang. Stug en onaangenaam. Grip is ok, tot het vochtig wordt, dan werd vond ik, de band bijna gevaarlijk. Zijn nu (hele dure) thuiskomertjes geworden.

Volgens berichten worden ze nu door Hutchinson gemaakt. Niet een fabrikant waarvan ik een hoge pet op heb. Ik heb deze dan ook nooit geprobeerd.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 apr 2017 01:21

Laatst met een wielertoerist gesproken, die in een wielerwinkel werkte (of zelf uitbaatte) die reed met hutchinson bandjes en die was er helemaal niet over te spreken. Geen grip bij nat weer.

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 21 apr 2017 09:16

Mijn ervaring met de Yksions: bij droog weer redelijk goede banden, bij nat weer een drama: totaal geen grip.
Ik ben gauw weer teruggegaan naar Schwalbe One's.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 21 apr 2017 13:29

Zonder te haten: Hoe bepalen jullie grip in nat weer? Is dat een gevoel van 'zekerheid' (ik wat wel herken) of zijn jullie daadwerkelijk over de grenzen van grip (lees: glijden/uitbreken etc) gegaan?

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 21 apr 2017 14:11

wouterf schreef:Zonder te haten: Hoe bepalen jullie grip in nat weer? Is dat een gevoel van 'zekerheid' (ik wat wel herken) of zijn jullie daadwerkelijk over de grenzen van grip (lees: glijden/uitbreken etc) gegaan?
Ik heb aardig wat referentiemateriaal, in mijn geval was er in natte omstandigheden echt wel sprake van glijden. En met snelheden waarbij de One's echt nog wel grip hadden en daarmee vertrouwen gaven. De eerste keer denk je dat het aan jou ligt, maar na een paar regenritten echt niet meer. Verder zijn het best soepele bandjes, in droog weer voldeden ze wel. Ik heb ook nog nooit banden gehad die zo makkelijk van een velg af te halen waren met blote handen (en dus ook weer op te leggen). Maar voor de adviesprijs die eraan hangt, had ik betere eigenschappen op nat wegdek verwacht.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 21 apr 2017 14:26

wouterf schreef:Zonder te haten: Hoe bepalen jullie grip in nat weer? Is dat een gevoel van 'zekerheid' (ik wat wel herken) of zijn jullie daadwerkelijk over de grenzen van grip (lees: glijden/uitbreken etc) gegaan?

Heb er zelf een droog en vochtig trainingsritje mee gereden op het baantje in Groningen en ze gingen echt niet lekker in de bochten, voelde slipperig aan.

Nu voor training en droge durf ik het wel aan, mits niet continu lek.

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 23 apr 2017 17:54

Oke, banden gaan eraf. Binnen 50km weer lek achter. Ook lijkt het alsof het nu al afvlakt, terwijl er in totaal maar <500km mee is gereden en het lijkt ruw.

Nu opzoek naar een leuke band voor deze wielen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 apr 2017 18:00

wouterf schreef:Zonder te haten: Hoe bepalen jullie grip in nat weer? Is dat een gevoel van 'zekerheid' (ik wat wel herken) of zijn jullie daadwerkelijk over de grenzen van grip (lees: glijden/uitbreken etc) gegaan?
Goede vraag.
Ooit kocht ik een paar Rubino Pro's en ben daarmee 2 keer onderuit gegaan in een natte bocht, terwijl me dat in jaren niet was overkomen.
Heb ze verder opgereden met de nodige extra voorzichtigheid.
Durf ik een natte bocht vol te nemen, dan deugt de band.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 23 apr 2017 21:46

Bij mijn fiets zaten ook Mavic wielen met deze banden. Ervaring was dat ze snel 'vierkant' werden in vergelijking met Vittoria Rubino en Vredestein Fortezza Senso. De eerste paar 100 km vond ik ze wel goed, maar eenmaal wat ingesleten, werd dat gevoel snel minder. De Mavics gaven meer lekke banden dan de andere die ik de laatste jarenheb gehad, maar dat kan ook wel pech zijn.
In afdelingen vond ik de Mavics, maar ook de Rubino Pro een minder steady gevoel geven in vergelijking met de Vredesteins (ik durf gewoon een stuk sneller naar beneden op de Vredesteins).
In nat weer vond ik de Vredesteins het prettigst rijden, daarna de Rubino's en dan de Mavics.

De Mavics zijn er uiteindelijk afgegaan en gedegradeerd tot Tacxbanden.

Plaats reactie