Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Problemen met DT Swiss RR21 Dicut

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 18 apr 2017 13:07

Begin november 2016 heb ik een Canyon Endurace CF 9.0 ontvangen en deze was uit gerust met DT Swiss RR21 Dicut wielen.

Op 2016-18-11 heb ik het achterwiel geretourneerd ivm metaal schurend geluid bij de rechter achter-as bij lage temperaturen en nat weer. Ratelend glasachtig storend geluid.
NB Na het opdrogen van de wiel en als de temperatuur hoger werd verdween het ratelend geluid weer.

Canyon service centrum zei hierop: "We hebben het wiel gecontroleerd. Het haperen kwam doordat een afdekkapje net contact maakte met de naaf; er was hier net iets te weinig materiaal weg gefreest. We hebben dit bijgewerkt waardoor het weer perfect passend is en er geen problemen meer zijn met het wiel."

Het is toen een tijdje goed gegaan maar toen er weer de "juiste" weersomstandigheden waren kreeg ik nu dat probleem bij zowel mijn achter wiel als mijn voorwiel.
Om te laten zien wat ik precies bedoelde met dat geluid heb ik daar een video van gemaakt.

Canyon service centrum zei nu hierop:
"In samenspraak met DT hebben we je problemen opgelost. Je voornaaf heeft wat meer ruimte gekregen zodat zand en rotzooi makkelijker een weg kunnen vinden. Dit kwam vast te zitten tussen afdekkap en naaf en zal nu met het rond draaien uit de naaf worden geslingerd.
De lagering in de achternaaf is daarnaast aangepast. Door een iets minder diepe klemming in de naaf zouden er nu geen bijgeluiden meer moeten ontstaan.
We nemen aan dat met deze handelingen de bijgeluiden nu voor goed weg zullen zijn. Uiteraard kan er nog altijd een korreltje net scheef komen zitten waardoor er even wat geluid op zal treden maar dit zou niet continu mogen zijn."

Het is weer een tijd goed gegaan maar gisteren was het best wel koud en er lagen plassen op de weg waardoor de wielen in koude omstandigheden nat werden.
En helaas zowel het voor als het achterwiel heeft gedurende bijna 1 uur een ratelend metaalachtig geluid gemaakt. Echt niet leuk.

Vandaag 20107-04-18 Canyon Service centrum gebeld maar ze hielden dit keer de boot af en zeiden dat ik weer een filmpje moest maken wanneer het weer zou optreden.

Zelf heb het idee dat mijn wielen een productie of ontwerp fout bevatten waardoor af en toe mijn fietsplezier behoorlijk vergald wordt.

Heeft iemand hier ook last van?

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 18 apr 2017 16:51

Yep, bekend.
Toevallig ook al water in je velgen gehad? ;)

Ik heb verder geen contact met Canyon opgenomen (vind t zelf niet zo heel ernstig). Maar ja, ik heb dan ook een slecht-weerracer met een setje Mavic Aksiums....
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 18 apr 2017 23:03

Inderdaad in het begin ook last gehad van water in de velgen.
Nu heb ik er volgens mij bijna geen last meer van, misschien omdat ik mijn banden iets minder hard oppomp?

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 18 apr 2017 23:10

Vind het toch wel erg vreemd dat een racewiel wat toch niet erg goedkoop onder bepaalde omstandigheden flink geluid maakt door zandkorrels die in de naaf vast komen te zitten.
Ben al in de zestig en heb dat met nog geen enkel ander wiel meegemaakt.

Liever zou ik deze wielen onder garantie om willen ruilen voor andere gelijkwaardige die dit euvel niet hebben.

Wat vinden jullie?

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 18 apr 2017 23:19

Ja vind ik ook. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er juist meer ruimte tussen de naaf en stofkap gemaakt word zodat vocht en water weer weg kan. Je maakt die afstand toch juist zo klein mogelijk dat er uberhaupt geen zand of water in kan.

Ik zou niet aan een wiel onder garantie gaan schroeven, maar wel benieuwd hoe het er van binnen uitziet. Of het is toch anders dan het nu klinkt, of je hebt onderussen zand en water in je lager. Dat kan dan wel een schurend geluid geven. Maar dan zou het al wel heel erg moeten zijn wat ook al moeilijk is voor te stellen.

Er zijn trucjes voor om zoiets enigszins te achterhalen maar beetje lastig uit te leggen zo

Gr Rob


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 19 apr 2017 21:34

Ben wel benieuwd of mensen met een DT 240-naaf dit ook kennen. De Dicut-naven zouden zijn gebaseerd op de reguliere DT240s...
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 apr 2017 21:43

Het klinkt als een productiefoutje, gezien de stevige prijzen voor deze naven/wielen mag je wel wat beters verwachten dan O, dat frezen we wel even weg en dan komt het gewoon terug bij wat regen.
Tijd voor de Kliko en nieuwe onder garantie.....
Voor < 100€ kan je naven kopen die helemaal geen problemen geven, maar daar staat geen DT Swiss op...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 21 apr 2017 22:41

Ik heb Giant PSLR-1 wielen waar DTSwiss 240 naven in zitten en ik herken de problem zoals hier geschetst. Er hoeft maar een zandkorreltje tussen te zitten en het maakt meteen irritant geluid, vooral staand bergop.
Ik fix het maar door er extra veel vet (Castrol GMX) tussen te smeren, maar ik vind het eigenlijk ook een designfout.

Deze wielen dus:

Afbeelding
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
r600
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 mar 2009 00:46
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar r600 22 apr 2017 07:06

Keezx schreef:Het klinkt als een productiefoutje, gezien de stevige prijzen voor deze naven/wielen mag je wel wat beters verwachten dan O, dat frezen we wel even weg en dan komt het gewoon terug bij wat regen.
Tijd voor de Kliko en nieuwe onder garantie.....
Voor < 100€ kan je naven kopen die helemaal geen problemen geven, maar daar staat geen DT Swiss op...
Welke naven zijn dat Kees?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 apr 2017 07:10

Kees is een fan van Miche naven.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 apr 2017 09:01

havana schreef:Kees is een fan van Miche naven.
En Hope ivm de ratel ;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 22 apr 2017 09:10

wowo schreef:Begin november 2016 heb ik een Canyon Endurace CF 9.0 ontvangen en deze was uit gerust met DT Swiss RR21 Dicut wielen.

Op 2016-18-11 heb ik het achterwiel geretourneerd ivm metaal schurend geluid bij de rechter achter-as bij lage temperaturen en nat weer. Ratelend glasachtig storend geluid.
NB Na het opdrogen van de wiel en als de temperatuur hoger werd verdween het ratelend geluid weer.

Canyon service centrum zei hierop: "We hebben het wiel gecontroleerd. Het haperen kwam doordat een afdekkapje net contact maakte met de naaf; er was hier net iets te weinig materiaal weg gefreest. We hebben dit bijgewerkt waardoor het weer perfect passend is en er geen problemen meer zijn met het wiel."

Het is toen een tijdje goed gegaan maar toen er weer de "juiste" weersomstandigheden waren kreeg ik nu dat probleem bij zowel mijn achter wiel als mijn voorwiel.
Om te laten zien wat ik precies bedoelde met dat geluid heb ik daar een video van gemaakt.

Canyon service centrum zei nu hierop:
"In samenspraak met DT hebben we je problemen opgelost. Je voornaaf heeft wat meer ruimte gekregen zodat zand en rotzooi makkelijker een weg kunnen vinden. Dit kwam vast te zitten tussen afdekkap en naaf en zal nu met het rond draaien uit de naaf worden geslingerd.
De lagering in de achternaaf is daarnaast aangepast. Door een iets minder diepe klemming in de naaf zouden er nu geen bijgeluiden meer moeten ontstaan.
We nemen aan dat met deze handelingen de bijgeluiden nu voor goed weg zullen zijn. Uiteraard kan er nog altijd een korreltje net scheef komen zitten waardoor er even wat geluid op zal treden maar dit zou niet continu mogen zijn."

Het is weer een tijd goed gegaan maar gisteren was het best wel koud en er lagen plassen op de weg waardoor de wielen in koude omstandigheden nat werden.
En helaas zowel het voor als het achterwiel heeft gedurende bijna 1 uur een ratelend metaalachtig geluid gemaakt. Echt niet leuk.

Vandaag 20107-04-18 Canyon Service centrum gebeld maar ze hielden dit keer de boot af en zeiden dat ik weer een filmpje moest maken wanneer het weer zou optreden.

Zelf heb het idee dat mijn wielen een productie of ontwerp fout bevatten waardoor af en toe mijn fietsplezier behoorlijk vergald wordt.

Heeft iemand hier ook last van?
Ik heb sinds kort dezelfde fiets/specs en we zullen daar eens op gaan letten!

Plaats reactie