Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Alternatief originele kogellagerring Fulcrum Racing 3?

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 05 sep 2016 00:01

Inmiddels een paar keer kogels vervangen in Shimano cup/conus naven en industrielagers in Fulcrum Racing 7/5/Quattro, maar nu wil ik ook de lagers in mijn Fulcrum Racing 3's vervangen.

Is er echter een alternatief voor de originele kogellagerring (noem je dat zo?)? Voor de industrielagers zijn er goedkopere alternatieven te vinden bij bijv. lagerboer etc, maar ik kan daar geen dergelijke lagerring vinden voor de cup/conus van Racing 3...

Volgens mij dezelfde voor Racing 1;
Afbeelding
artikel codes 4-R1-007 (Fulcrum) en 4-HB-RE023 (Campagnolo).

Kost nu ook weer niet zo gek veel (bijv. https://www.bike-components.de/en/Fulcr ... al-o10001/
maar alles wat goedkoper kan is mooi meegenomen natuurlijk..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 sep 2016 00:55

Koop gewoon 100 kogels grade 10 en druk die in de plastieken ring.
Als tie open ligt tsjek dan meteen de conussen, die hebben niet het eeuwige leven....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 05 sep 2016 01:11

Zijn ze dan wel versleten? Als je ze regelmatig fatsoenlijk schoonmaakt en opnieuw invet krijg je ze bijna niet stuk.
Afbeelding

marsel
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 jun 2010 23:55

marsel 06 sep 2016 12:03

Ah, het is natuurlijk gewoon een ring waar de kogels in zitten.. dat is dan wel te doen denk ik.

Ik heb ze eerlijk gezegd nog niet open gehad, dus weet nog niet hoe het er van binnen uit ziet.

Snarfie
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 sep 2019 19:09

Snarfie 18 sep 2019 14:47

Probleem met die lagers waar die kogels inzitten is dat op de bodem zit een soort van harde kunstof waar die kogels op rusten. Bij slijtage is het vaak die harde kunstof die op sommige plekken versleten is. Wil je zeker van je zaak zijn dien je dus die hele lager met balletjes te vervangen.,

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 sep 2019 14:50

Die plastic ringen slijten inderdaad en breken héél snel als je de kogels wil vervangen. Oppassen dus!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 sep 2019 19:18

Zo'n plastic/metalen ring 4-R1-007 waar de kogeltjes inzitten heeft alleen tot doel om de kogeltjes niet tegen elkaar te laten komen. Als die ring kapot is dan gewoon een paar extra kogeltjes er in stoppen (lees: vol leggen met kogeltjes en dan er één verwijderen) zorg wel dat alles goed is ingesmeerd met kogellagervet en dat de kunststof afdichtingsringen weer goed op zijn plaats zitten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 sep 2019 22:37

Ja, die ringen zijn niet noodzakelijk, wel makkelijk met in elkaar zetten....
Loopring met vet dik insmeren en opvullen minus 1 kogel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie