Pagina 1 van 1

Alternatief voor Michelin pro 3 race

Geplaatst: 14 jul 2010 21:35
door razenderoeland
Het afgelopen jaar heb ik met michelin pro 3 race banden gereden. Dit naar volle tevredenheid, althans wat rijden, slijtvastheid, grip en lekbestendigheid betreft. Vandaag een nieuwe band moeten omleggen vanwege slijtage.
Daar komt dan ook meteen mijn probleem naar voren. De band ligt zo verschrikkelijk strak om de velg dat het me al een aantal binnenbanden heeft gekost. Dit omdat de binnenband steeds tussen velg en buitenband komt waardoor er een lek in komt.
Zijn er eenvoudige manieren, hulpmiddelen om een buitenband makkelijker om een velg te krijgen, en zo geen lekke banden te krijgen, of kan ik beter naar een ander buitenband kijken? En zo ja, wat is een goed alternatief voor de pro3?

Geplaatst: 14 jul 2010 21:42
door thomwittendorp
wat doe je eerst met het omleggen, laat je de binnenband zitten?
misschien is het idee om eerst de ene helft van de buitenband er om te doen en dan de binnenband, dus zoals je een band wisselt als je lek hebt

Geplaatst: 14 jul 2010 22:03
door razenderoeland
In dit geval moest er een nieuwe binnenband ingelegd worden. Dus de buitenband zat al aan 1 kant tegen de velg aan.

Geplaatst: 14 jul 2010 22:13
door marconaomi
Wat dacht je van conti 4000s.

Deze band is ook als beste getest!!!

Geplaatst: 14 jul 2010 22:31
door razenderoeland
Dat kan natuurlijk een optie zijn. Blijft het wel een feit dat ik met een nieuwe michelin band blijf zitten.

Is er iemand die een tip heeft om deze band makkelijker om de velg te krijgen?

Geplaatst: 15 jul 2010 01:31
door nespresso
Ik heb alleen de eerste keer moeite met die Michelins, als ze een tijdje op het wiel hebben gezeten dan gaat het de volgende keer -bij een lekke band- een stuk makkelijker. Ze liggen op Campa Zonda's.

Ik weet niet hoe je het laatste stukje buitenband op de velg probeert te krijgen, maar probeer eens met 2 strakke en stroeve tuin/werkhandschoenen aan je handen over de band te leggen, beide duimen onder de velg door en dan beide handen tegelijkertijd van je afdraaien zodat je de buitenband over de velg wipt. Met je duimen duwen lukt meestal niet.

Geplaatst: 15 jul 2010 16:49
door razenderoeland
Diezelfde ervaring heb ik dus ok met de michelin banden. Ik ga die buitenbanden nu eerst op de velg leggen zonder een binnenband erin. Eventueel een aantal keer achter elkaar zodat de band een beetje wordt opgerekt.

Geplaatst: 15 jul 2010 17:09
door kilometervreter
Een binneband gaat niet lek als deze tijdens het omleggen tussen de verlg en de buitenband komt. Deze gaat lek als deze er bij het oppompen nog tussen zit of gaat lek doordat deze door de bandenlichters worden lekgeprikt.

De band die ik niet om de velg krijg zonder hulpmiddelen moet nog worden uitgevonden. De band wordt ook zeker niet ruimer als die een tijdje om de velg zit. Alleen het rubber wordt misschien wat soepeler.

Geplaatst: 15 jul 2010 17:10
door 53x11
Campa en Michelin gaat inderdaad niet extreem makkelijk, al vind ik het bij Zonda's nog wel meevallen. Met een beetje hulp van een plastic(!!!) bandenlichter moet het toch lukken om je band vrij makkelijk om je velg te krijgen zonder meteen je biba meteen te slopen.

Conti's gaan er inderdaad iets makkelijker om heen is mijn ervaring.

(Mocht je toch af willen zien van je Michelins, die raak je hier op het forum wel kwijt, mits voor prijsvechtersprijs)

Geplaatst: 15 jul 2010 17:15
door kilometervreter
Inderdaad. Als je dan toch bandenlichters gebruikt neem dan die van plastic en let er ook op dat je deze op de juiste manier hanteert. Als je ze verkeerd om houdt prik je ook met deze de band lek. Een bandenlichter heeft aan het eind een haakje. Deze is bedoeld voor de draad in de band en niet voor op de rand van de velg.

Geplaatst: 15 jul 2010 17:19
door 53x11
Precies, verkeerd om, en dus het haakje gebruiken om 'vast te haken' aan de velg. Met mijn neutrons+michelins smokkel ik meestal op deze manier. Scheelt een setje zere duimen :-)

EDIT: zie nu dat jij zegt de lichter niet verkeerd om te gebruiken. Maar dan blijft toch juist je biba hangen op dat zelfde haakje, met het risico klem te blijven zitten tussen je buitenband??

Geplaatst: 15 jul 2010 17:28
door kilometervreter
-1

Ze worden niet voor niets bandenlichters genoemd.

Als je ze voor iets anders gaat gebruiken zijn daar risico's aan verbonden. En ik ben van mening dat als je het haakje op de rand van de velg legt en de band zit er tussen je geheid de binnenband lek prikt. Gebruik je hem anderom dan kan dat nooit gebeuren.