Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenbanden passen niet om velg.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mar 2016 14:38

Polleke_1974 schreef:
Keezx schreef:Zonder argumenten heeft niemand er wat aan.
Het is een zo goed als onbelast deel van de velg.
Uiteraard niet de bedoeling de haak weg te halen.
Het probleem is het velgbed. Dat is niet diep genoeg. Vijlen aan de velgrand is volgens mij ook niet zo'n goed idee, want die rand moet de band op de velg houden.
Maar ik heb ook nog eens navraag gedaan bij enkele wielbouwers en allen raden het af om waar dan ook in het velgbed te gaan vijlen of frezen.
Zij doen dit soort dingen zelf ook niet om een wiel aan te passen voor het passend maken van meerdere banden.

Ik houd het dus voorlopig maar op de rubino draadband en zoek intussen verder naar een kwalitatief goede vouwband die minstens zo ruim is. Dat is de beste oplossing denk ik.
Uiteraard kampt men over ter wereld hiermee en nogal eens wordt extra dun velglint
aangeraden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 mar 2016 19:04

Polleke_1974 schreef:
Keezx schreef:Zonder argumenten heeft niemand er wat aan.
Het is een zo goed als onbelast deel van de velg.
Uiteraard niet de bedoeling de haak weg te halen.
Het probleem is het velgbed. Dat is niet diep genoeg. Vijlen aan de velgrand is volgens mij ook niet zo'n goed idee, want die rand moet de band op de velg houden.
Maar ik heb ook nog eens navraag gedaan bij enkele wielbouwers en allen raden het af om waar dan ook in het velgbed te gaan vijlen of frezen.
Zij doen dit soort dingen zelf ook niet om een wiel aan te passen voor het passend maken van meerdere banden.

Ik houd het dus voorlopig maar op de rubino draadband en zoek intussen verder naar een kwalitatief goede vouwband die minstens zo ruim is. Dat is de beste oplossing denk ik.
Polleke je hebt de vouwband er al om gehad met de bandenknecht. Je weet ook dat het komt door het (te) ondiepe velgbed waardoor de hiel van de band onvoldoende ruimte krijgt. Het een halve millimeter wegslijpen van de velgrand - hoe kom je erop :roll: - is ook geen oplossing want als het met die halve millimeter minder lukt lukt het ook zonder die halve millimeter, toch . . . , dus . . . wat is dan het probleem verder.? Gebruik gewoon in het vervolg die bandenknecht om de voor jouw moeilijke banden te kunnen monteren. Je zal merken dat als eenmaal een band is gemonteerd en daarna weer wordt gedemonteerd de band daarna een stuk makkelijker monteert, zelfs zonder bandenknecht. ;)
Polleke_1974 schreef:Ik heb die bandenknecht binnen en meteen geprobeerd de band erop te krijgen.
Uiteindelijk is dit gelukt. Had toch nog wat voeten in aarde, maar gelukkig geen pijn in vingers of handen.

Om ook een duit in het zakje te doen voor de band-velg combinatie:
Het wiel is een handgebouwd wiel en in mijn ogen is het velgbed te ondiep.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Polleke_1974
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58

Polleke_1974 23 mar 2016 21:45

Orlok schreef: Polleke je hebt de vouwband er al om gehad met de bandenknecht. Je weet ook dat het komt door het (te) ondiepe velgbed waardoor de hiel van de band onvoldoende ruimte krijgt. Het een halve millimeter wegslijpen van de velgrand - hoe kom je erop :roll: - is ook geen oplossing want als het met die halve millimeter minder lukt lukt het ook zonder die halve millimeter, toch . . . , dus . . . wat is dan het probleem verder.? Gebruik gewoon in het vervolg die bandenknecht om de voor jouw moeilijke banden te kunnen monteren. Je zal merken dat als eenmaal een band is gemonteerd en daarna weer wordt gedemonteerd de band daarna een stuk makkelijker monteert, zelfs zonder bandenknecht. ;)

Ja, ik ben tot dezelfde conclusie gekomen.
Het is overigens geen vouwband maar een draadband die er om ligt nu.
Die ging makkelijker dan de vouwband. Had ik niet verwacht, maar het is toch zo

rvb
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:36

rvb 29 mar 2016 23:25

je moet gewoon heel veel oefenen, dan wordt je er handiger in en krijg je ook meer kracht in je handen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 30 mar 2016 00:25

6 dagen later, Polleke is al bijna aan z'n volgende setje Rubino's toe ;)

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 21 jul 2019 17:49

Even een oud topic naar voren halen. Top tip is het gebruik maken van een tiewrap om ervoor te zorgen dat de band aan een kant niet weer van uit de velg gaat. Dan heb je nog 2 handen over om met behulp van kunstof bandenlichters de band goed te krijgen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 jul 2019 23:22

@velopierre, om dit nu een top tip te noemen.
Zijn er hier mensen die ooit op deze manier een band hebben opgelegd?
Ik heb dit nog nooit gezien, met en beetje beleid blijft je, zelfs splinternieuwe vouw- en/of draadband toch gewoon op de velg liggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jul 2019 07:39

Ik heb dat wel eens zo gedaan om de een riem van een wasmachine vervangen. Dat viel echt niet mee want de spanning kon niet aangepast worden met een spanrol o.i.d. Stukje bij beetje met tie-wraps de riem er iets verder opgelegd, tot ie erom zat.

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 25 jan 2020 12:53

Ik heb in het verleden ook al wel lastige combinaties gehad, maar nu blijkt mijn geduld niet toereikend...

Ik heb een setje Rose R Thirty Disc wielen, waar Schwalbe G-One Allround op gemonteerd waren toen ze werden geleverd bij de fiets. Heb een setje Panaracers op de kop getik en wou deze monteren omdat ik nu vooral ww doe (plan is om een tweede set wielen bij te kopen)... maar ik krijg die niet rond de velg. En dan bedoel ik niet het laatste stukje wat er niet om geforceerd kan worden, zelfs de eerste draad krijg ik er al niet om.

Uit miserie opgegeven en wou de Schwalbes er dan maar terug om leggen, maar daar ben ik ook niet in geslaagd. Ik heb de VAR bandenlichters besteld, maar ik vrees dat die alleen voor dunne bandjes geschikt zijn. Denk dat ik met heel veel geduld, vloeken en pijnlijke duimen die G-Ones er nog wel zou op krijgen, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik onderweg met koude handen zou moeten beginnen... ik vind nergens anders iets over problemen met deze velgen, begrijp er niet veel van. Hoeveel kan je fout doen? :(

hayes

hayes 25 jan 2020 12:58

Nog nooit gedaan maar zou het helpen om met een haardroger een stuk op te warmen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 25 jan 2020 15:38

Geen gek idee en het proberen waard, uiteraard heb je er onderweg niks aan....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 jan 2020 16:30

De band in het diepe gedeelte van het velgbed leggen.

Hier thuis bij nieuwe banden ook wel eens de "banden knecht" moeten gebruiken na een aantal blaren op de handen te hebben gehad.
Mijn ervaring is als de band eenmaal op de velg heeft gezeten en gerold dan gaat een montage na een lek makkelijker.
Nadat je de band een tijdje hebt weggelegd is het wederom drama, lijkt wel of het rubber minder soepel wordt en krimt.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie