Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vouwbanden 'slagloos' monteren: wie heeft de gouden tip?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 09 jan 2016 22:20

Ik ben oa om deze reden vroeger op de MTB overgestapt naar Tubeless. En sinds ik tubeless ook op de racefiets rijd, ook daar dit probleem niet meer
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 jan 2016 22:53

bigfloor schreef:Ik ben oa om deze reden vroeger op de MTB overgestapt naar Tubeless. En sinds ik tubeless ook op de racefiets rijd, ook daar dit probleem niet meer
Nou, met diverse 29er buitenbanden (Racing Ralph 2,25 evo, Super Moto 2,35 evo, Thunder Bird 2,25 evo) met biba's nog nooit een hoogteslag ervaren met diverse band wissels.

Om dus maar te impliceren dat dit gevoelige banden voor zoiets zouden kunnen zijn gaat mij wat ver.
Ik leg binnnenband en buitenband echter wel nauwkeurig om en trek alles goed na vooraleer harder op te pompen, laat de buitenband 'ploppen' onder de velgrand door tot iets van 3,5-4 Bar op te pompen waarna ik kijk of alles mooi evenredig onder velgrand zit (indien dat niet het geval is, alle lucht eruit en wederom natrekken en lichtjes oppompen en daarna tot 4 Bar zodat de draad plopt onder de velgrand)

Ik denk toch echt dat mensen die problemen hebben (hoogte hobbel) het ventiel niet goed positioneren.
Je maakt mij niet wijs dat je die banden niet zonder hoogteslag kunt monteren.

Gewoon erg strak natrekken met duim (1 kant) en wijsvinger (andere kant) lichtjes oppompen, nog een keer goed natrekken en dan hard oppompen tot je de band hoort ploppen (dat ploppen van het zetten onder de velgrand zal niet noodzakelijk gebeuren maar indien wel een mooie conformatie).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 jan 2016 11:26

Soms kan het ook zijn dat een band gewoon slecht is geproduceerd of niet meer vers genoeg is. In het verleden al eens gehad met een setje Michelin en Continental MTB banden. In beide zaten gewoon een slag en de band zat goed in de velgrand.

Hoogteslag heb ik weleens gehad met een setje Schwalbe Ultremo racefietsbanden. Die waren in de aanbieding. En ik denk dat ze lang in de winkel hebben gelegen, want waar de band was dubbelgevouwen bleef je een rare hoogteslag houden. Mooi rond is de band nooit geweest.

Banden met zeepsop monteren wil inderdaad ook nog wel eens helpen. Gister ook nog een setje mtb banden tubeless gemonteerd. Banden leg ik eerst even een half uurtje in een emmer warm zeepsop. Daarna heb ik ze met de compressor opgeblazen en ploppen (hoewel dat niet echt ploppen is) ze gelijk goed in de velgrand.... Weliswaar tubeless, maar met binnenband zou je banden eerst ook even in een emmer warm zeepsop kunnen leggen. Rubber wordt iets weker en soepeler. Met mijn racefietsbanden doe ik dat ook altijd (maar dat is ook omdat ik ze dan makkelijker tubeless gemonteerd krijg).

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 10 jan 2016 16:47

Dank allen alvast voor de tips, ik ga ze deze week even uitproberen en zal jullie op de hoogte houden van het rusultaat. In ieder geval fijn te horen dat ik niet de enige ben ;)

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 15 sep 2017 15:15

Mijn nieuwe Edco wielen in combinatie met Vittoria Corsa banden (tan wall) hebben er ook last van. Ik heb al verschillende binnenbanden geprobeerd maar helaas, het probleem blijft. Eens de zeepsop oplossing uitproberen... :p

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 17 sep 2017 08:13

Wat bij mij het beste helpt is talkpoeder in de buitenland te doen als hij al om de velg zit. Talkpoeder erin, rond draaien zodat de talk overal zit, dan buitenband er omheen. Reserve bandjes doe ik de talkpoeder overheen en stop ze vervolgens in een oude sok. Nooit meer dit probleem gehad.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 17 sep 2017 11:18

Op de plek waar de band omhoog komt deze strak vast zetten met 1 of twee tie rips en dan oppompen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 sep 2017 13:24

Blijven proberen. Oefening baart kunst. En als het niet goed zit, alles er afhalen t.e.m. het velglint en alles strak opnieuw monteren. De montage-adviezen staan hier boven al

twinny
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 dec 2012 10:37

twinny 20 sep 2017 22:07

Edco wieken zijn die tubbles ready? Ik heb de umbrial en de buitenband moet in de sponning vd velg knakken bij oppompen. De velgen kunnen namelijk zonder binnenband gebruikt worden vandaar dat deze erin knoepen bij oppompen met 8 bar. Gebeurt dit niet dan krijg je hoogteslag. Met luchtpatroon onderweg is geen genoegd druk de oorzaak.
Apex Flare 3.0 Disc Di2 QS45 Carbon Disc
Gs1200 lc Rallye

twinny
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 29 dec 2012 10:37

twinny 20 sep 2017 22:07

Edco wieken zijn die tubbles ready? Ik heb de umbrial en de buitenband moet in de sponning vd velg knakken bij oppompen. De velgen kunnen namelijk zonder binnenband gebruikt worden vandaar dat deze erin knoepen bij oppompen met 8 bar. Gebeurt dit niet dan krijg je hoogteslag. Met luchtpatroon onderweg is geen genoegd druk de oorzaak.
Apex Flare 3.0 Disc Di2 QS45 Carbon Disc
Gs1200 lc Rallye

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 21 sep 2017 11:28

twinny schreef: 20 sep 2017 22:07 Edco wieken zijn die tubbles ready? Ik heb de umbrial en de buitenband moet in de sponning vd velg knakken bij oppompen. De velgen kunnen namelijk zonder binnenband gebruikt worden vandaar dat deze erin knoepen bij oppompen met 8 bar. Gebeurt dit niet dan krijg je hoogteslag. Met luchtpatroon onderweg is geen genoegd druk de oorzaak.
Yup, zijn inderdaad de umbrial. Ik had ze een nachtje op 10bar laten staan en nu is alles in orde! :like:

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 22 sep 2017 12:54

Veloflex + Campa Khamsin of Fulcrum Racing 7 is een no-go combinatie naar mijn mening. ze zijn wel goed te krijgen maar heeel moeilijk. Reden hiervoor is dat er een rand in de velg zit, waar de band in moet vallen, welke net een andere omtrek heeft dan de rand in de band, Hierdoor valt die band gewoon niet goed in de velg, wat je ook doet je blijft hoogteslag houden. Leg je dezelfde buiten en binnen band dan om op een Campa Eurus of Shamal dan ligt hij wel in 1 keer goed zonder problemen. Ook kun je heel veel andere banden op die Khamsin of Racing 7 leggen, maar de combinatie met Veloflex is een drama.
Wellicht zijn er nog andere wielen welke hetzelfde probleem hebben met die Veloflex banden.
Afbeelding

Plaats reactie