Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Ksyrium SLR exalith

ad65
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2011 21:45

ad65 28 dec 2015 09:57

Hallo,

Ik heb deze wielen aangeschaft samen met mijn nieuwe Cannondale. Nu lees ik veel op internet dat de exalith remlaag toch niet zo ideaal is. ZIjn er mensen met ervaringen met deze wielen zowel positief als negatief? Ik heb er zelf 1 rit mee gereden, en twijfel of ik ze moet verkopen of toch houden.
Alle informatie is welkom alvast bedankt

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 28 dec 2015 14:20

Wat bedoel je met 'niet zo ideaal'?

Ik heb zelf ook wielen met de exalith laag en de remcapaciteiten zijn naar mijn ervaring erg goed. Ik heb wel een keer in de vogezen remproblemen gehad in een afdaling in een zware onweersbui, maar ik denk niet dat ik met alu velgranden verschil had gemerkt.

Als je bedoelt dat de laag afslijt dan is het antwoord: ja dat kan. Na de hierbovengenoemde rit had ik op diverse plaatsen slijtage van de exalith rand. Ik heb de wielen toen teruggestuurd onder garantie en dat hebben ze opgelost. Ik denk dat op lange termijn de rand wel zal slijten door toedoen van zand en ander vuil op je remblokken.

Overigens: het gepiep wat je in het begin hoort tijdens het remmen verdwijnt na verloop van tijd vanzelf.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 dec 2015 18:26

op het forum al redelijk wat overgeschreven: ze blijven op den duur gewoon niet zwart, of je moet er echt alleen met mooi weer mee rijden en rotzooi (zand etc) kunnen ontwijken. Bij mij was mavic trouwens niet zo vriendelijk de velg te vervangen na slijtage van de remrand.
Ik heb zelf op zich wel positieve remervaring met deze wielen (alleen inderdaad dezelfde ervaring als @geertjeb niet in de stromende regen bergafwaards). Ik zit met dezelfde vraag aangezien ik bij mijn tweede Canyon weer zo'n set kreeg :-). Ik ga uiteindelijk denk ik voor verkopen.

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 28 dec 2015 19:09

En iemand al ervaring met de 2016 uitvoering Ksyrium Pro Exalith SL ? Ben ook naar de 2015 / 2016 versie aan het kijken, maar twijfel nog vanwege de exalith remrand.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 dec 2015 19:12

de 2016 versie heeft volgens mij sowieso een bredere (binnen)velg, dus zou ik als ik de kans had verkiezen boven de oudere modellen

edgar1976
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 okt 2013 15:02

edgar1976 29 dec 2015 08:23

monsieurpinot schreef:Ik heb zelf op zich wel positieve remervaring met deze wielen (alleen inderdaad dezelfde ervaring als @geertjeb niet in de stromende regen bergafwaards). Ik zit met dezelfde vraag aangezien ik bij mijn tweede Canyon weer zo'n set kreeg :-). Ik ga uiteindelijk denk ik voor verkopen.
Maar remt het bergafwaarts wel beter dan een "normale" aluminium velg?
Als je het koud krijgt op de fiets moet je harder fietsen

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 dec 2015 08:33

Ja het remt een stuk beter.
Allen wordt dat bij mijn voorvelg inmiddels een stuk minder doordat de coating uiteindelijk steeds minder wordt.
Maar mijn voorvelg zit al op 30k km, waarbij er nu pas kleine plekjes zichtbaar worden

En stromende regen gaat ook prima, alleen icm modder zand slijt de laag (maarja dat doen normale velgen ook, alleen zie je het dan minder)
Slimmer om dan andere wielen te monteren.

Remblokjes gaan ook enorm lang mee, zit nogsteeds op setje nr1.
(Terwijl ik ook paar weken in de bergen ermee heb gefietst)

marcels
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 feb 2008 11:46
Locatie: Leende

marcels 29 dec 2015 12:22

@monsieurpinot Daar had ik nog niet eens aan gedacht, daarmee valt de 2015 uitvoering zowieso al af.

ad65
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 sep 2011 21:45

ad65 30 dec 2015 10:18

Bedankt allemaal voor jullie reacties. De wielen zien er fantastisch mooi uit doordat ze compleet zwart zijn. Er zijn helaas toch ook wel wat nadelen, zoals jullie ook aangeven. Ik gebruik nu een paar Fulcrum met aluminium velgen voor de winter periode. Nadeel is dan wel weer dat je je remblokken moet wisselen.

Ik denk dat ik ook ga proberen de Mavic te verkopen en een set gelijkwaardige wielen terug neem met een normale velg.

Heb ook nog getwijfeld over schijfremmen, maar ik ben een tour fietser en dat vond ik een beetje teveel van het goede

Plaats reactie