Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Twee spaken gebroken in korte tijd - wiel vervangen?

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 17 dec 2015 09:12

Forumleden,

Ik heb van 2012 tot 2015 op mijn mavic aksium wielsetje rondgereden. Ik denk zo'n 12 - 15.000 totaal en tot zo'n 1500-1000 km geleden probleemloos. Toen brak de eerste spaak, die is vervangen, en nu breekt dus de tweede, een andere. In beide gevallen was er geen échte aanleiding voor het breken. Een klein hobbeltje 1e keer, tweede keer zelfs niets voelbaars.

Is dat een teken dat 3 jaar en 12-15k km genoeg is om een set spaken te doen overlijden? Ik twijfel nu tussen vervangen of toch kiezen voor een nieuwe set. Alle spaken vervangen kost al 44 x iets meer dan een euro, en nieuwe wielen zijn ook niet extreem duur. Ik zoek inzichten.

Ik rij zo'n 3000 - 5000 km per jaar woonwerk met de fiets op het moment (heb voor mn racefiets een nieuwe set gekocht en deze is doorgezet). Als je op korte termijn 2x staat te klooien in het donker om je wiel rijdbaar te krijgen ben je het snel zat natuurlijk. :roll:

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 dec 2015 09:37

Mijn ervaring met Aksium (4 setjes) is dat het na zo'n 10-12k wel zo'n beetje op is bij woon werk, meestal zijn de flanken dan zo dun dat ze op het punt van scheuren komen en dat de spaakspanning dan niet meer netjes verdeeld is. Ook zie ik dan vaak vanuit enkele spaken scheurtjes in de velg komen. Maar vooral bij gebruik als woon-werk is bij mij de dikte van het remvlak dan echt te dun om nog verantwoord verder te rijden, dus zeker niet opnieuw inspaken van dezelfde velgen. Dan wordt de som voor mij redelijk makkelijk 44 spaken 2 velgen en een toch niet al te geweldige naaf opnieuw inspaken of een nieuw setje.... Heb nu na 4 setjes Aksium (vanwege toch wel vaak klein slagje repareren) een setje fulcrum 7 gekocht bevalt nu in de eerste 1000 km prima.
Ach, ik zeg ook maar wat

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 17 dec 2015 09:40

Ik heb met het remoppervlak nog totaal geen problemen. Slijtage van de velg is qua remvlak nog geen issue, en de naaf loopt perfect. Het zijn eigenlijk dus echt alleen de spaken die breken voor mn gevoel.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 18 dec 2015 02:06

Tja een spaak kan eens breken. Dan moet je m vervangen en als dat niet goed gedaan wordt kun je erop wachten dat er een volgende gaat....en een volgende....en een volgende.. Je wielset is vast nog niet afgeschreven, maar de vervangende spaak zal niet goed gezet zijn. Naar een andere reparateur brengen dus.
Als je spaak in een rit breekt en je rijdt nog op t wiel naar huis, krijgen de omliggende spaken op hun donder, die zullen dus ook gecontroleerd en opnieuw opgespannen moeten worden.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 18 dec 2015 09:32

Ik adviseer je naar een goede wielerbouwer te gaan

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 18 dec 2015 09:45

een setje nieuw kost 165 euro
Dat is 55 euro per jaar
1 euro per week
Ik begrijp dan de discussie niet om 44 spaken te gaan vervangen, dat gaat zeker meer dan 75 euro kosten
Allard

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 18 dec 2015 10:52

edwinfe schreef:Ik adviseer je naar een goede wielerbouwer te gaan
Toch niet om aksiums met 15k op de teller te laten repareren hoop ik?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 dec 2015 10:56

lugosi schreef:
edwinfe schreef:Ik adviseer je naar een goede wielerbouwer te gaan
Toch niet om aksiums met 15k op de teller te laten repareren hoop ik?
Nee dit is de klassieke pavlov reactie als iemand hier iets vraagt over wielen.
Daar zit altijd minstens één reactie bij die gaat over handgebouwde wielen.

Hoewel het weinig duurzaam is kost nieuw spaken waarschijnlijk meer als een nieuwe setje van iemand van Marktplaats die aangeleund is dat Aksiums instappers zijn en dus bocht en dus moeten er dure liefst handgespaakte wielen in. :shock: :lol:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2015 13:53

Als je iets meer dan een euro betaald voor een spaak vervangen en alle spaken lossen en weer op spanning brengen wat meestal nodig is bij een systeemwiel ben je wel erg goedkoop uit. Ik neem dus aan dat je het zelf gedaan hebt?

Als je graag zelf je spaken vervangt zou ik voor handgespaakte wielen met 36 spaken gaan. Niet van die dure bij een wielbouwer die meent dat hij het wiel hoogstpersoonlijk opnieuw heeft uitgevonden maar gewoon een setje van Rose met 105 naven o.i.d.

Anders een setje goedkope systeemwielen en accepteren dat ze na 10.000km wel afgeschreven zijn.
Campagnolo Ultra Dork

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 18 dec 2015 14:11

Ernie C. schreef:Als je iets meer dan een euro betaald voor een spaak vervangen en alle spaken lossen en weer op spanning brengen wat meestal nodig is bij een systeemwiel ben je wel erg goedkoop uit. Ik neem dus aan dat je het zelf gedaan hebt?
Vorige keer laten doen, nu zou ik in geval van alle spaken het met een kennis gaan doen die al jaren zelf inspaakt.
Als je graag zelf je spaken vervangt zou ik voor handgespaakte wielen met 36 spaken gaan. Niet van die dure bij een wielbouwer die meent dat hij het wiel hoogstpersoonlijk opnieuw heeft uitgevonden maar gewoon een setje van Rose met 105 naven o.i.d.
Daar neig ik inderdaad naar. Ik heb nu nog een keer het wiel weggebracht
Anders een setje goedkope systeemwielen en accepteren dat ze na 10.00km wel afgeschreven zijn.
Als er nog eens een breekt accepteer ik het inderdaad en ga ik op zoek naar wat anders. Ik denk direct een 36 spaaks setje van Rose met een naafdynamo aan de voorkant. Had zelf denk ik verwacht dat een wielset langer mee zou gaan.
Laatst gewijzigd door DDevil op 18 dec 2015 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

DDevil
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:54

DDevil 18 dec 2015 14:22

beren040 schreef:een setje nieuw kost 165 euro
Dat is 55 euro per jaar
1 euro per week
Ik begrijp dan de discussie niet om 44 spaken te gaan vervangen, dat gaat zeker meer dan 75 euro kosten
Beetje een non-discussie toch?

Bijna alles als je het omrekent naar wat het je per seconde kost is enorm weinig. Zou het zonde vinden om onnodig te veel uit te geven aan wielen die nog goed zouden moeten zijn voor mijn woonwerk fiets die overal gestald wordt, werk, station e.d..

Vandaar dat ik er op basis van jullie ervaring achter probeer te komen of dat inderdaad het geval is, of dat ik toch beter nieuwe kan kopen. Lijkt me voor die vraag niet heel relevant wat de wielen me per dag hebben gekost. 12.000 - 15.000 km uit een wielset vind ik niet erg veel, en naaf en remoppervlak zijn prima, ik vind het dus geen rare vraag.

Alle spaken nieuw zou me zo'n 65 euro kosten. Maar dat ga ik inderdad niet doen, dan ga ik voor een setje van Rose met naafdynamo. Bedankt voor de tips allemaal.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 dec 2015 19:44

Maar waarom ALLE spaken nieuw als er maar twee spaken zijn gebroken. M.i. gewoon de tweede spaak vervangen EN ALLE spaken controleren/corrigeren - of laten doen - op de juiste spanning.! Spaakbreuk ontstaat door afwijkende spaakspanningen waardoor de trekkrachten niet meer over de volle aantal spaken wordt verdeeld maar over de spaken die het strakst staan . . . . dus bingo.!

Heb zelf Mavic Aksium al meer dan 25.000km in gebruik, één keer een spaak gebroken - zelf vervangen en alle spaken op spanning gecontroleerd/gecorrigeerd - en een keer een achterwiel onder garantie vervangen vanwege scheuren in de velg (spaakgaten). Voor de rest probleemloos. Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie