Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Twee spaken gebroken in korte tijd - wiel vervangen?

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 19 dec 2015 20:58

@Orlock
Er bestaat ook nog zoiets als materiaalmoeheid.
Sommige mensen doen langer met wielen omdat de spaken er minder van langs krijgen.
Bij deze wielen kan er best sprake zijn van metaalmoeheid. Een nieuwe spaak lost dan het probleem op tot de volgende spaak door vermoeidheid knapt.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 21 dec 2015 09:29

metaalmoeheid na 3 jaar bij spaken? ik zou graag willen weten waarop deze aanname gebaseerd is. Ik ben echt benieuwd wat de onderbouwing is want ik denk dat deze aanname onterecht is.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 dec 2015 09:37

edwinfe schreef:metaalmoeheid na 3 jaar bij spaken?
Praten we nu in algemeenheden of specifiek over dit wiel?

Een spaak heeft geen uiterste houdbaarheidsdatum, het gaat om de duur van de belasting en de soort belasting.
Als je een wiel extreem belast dan kun je binnen een maand tijd de spaken uit je wielen rijden.
Ben je niet zo krachtig en zoek je ook geen extreme omstandigheden op dan kan je jaaaaren vooruit. Grote kans dat geen van je spaken het dan ooit begeeft door metaalmoeheid.

Een goed gespaakt wiel zal het langer uithouden maar als je veel kracht in je benen hebt dan rijd vroeg of laat gewoon je (achter)wielen naar de vaantjes.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 21 dec 2015 11:48

Ik lees in jou commentaar: "Bij deze wielen" dus hebben we het nu over de wielen van de TS. Ik had even gemist dat het verhaal over metaalmoeheid een reactie was op Orlok. Orlok heeft het denk juist met zn uitleg, daarom gaf ik eerder al de tip een een goede wielerbouwer te zoeken. Het gaat om spaakbreuk na vervangen van een spaak. Heb het zelf ook eens ondervonden. Een ouder 32 spaaks wiel waarbij een spaak brak en dat kan inderdaad door de mate van belasting gebeuren. Ik dacht ik ga snel naar de fietsenmaker in het dorp die er een spaak inzette en binnen een week..een andere spaak die brak. Dus ik terug, ze vervingen gewoon de spaak en ja hoor..binnen een week ploing weer een spaak die brak. Daarna ben ik niet terug gegaan naar die winkel, maar naar Ron Voogd. Hij vertelde mij een soort gelijk verhaal die Orlok eerder opschreef, de juiste spaakspanning. Nadat Ron de nieuwe spaak erin gezet had heb ik geen problemen meer ondervonden met springende spaken.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 dec 2015 11:52

NicoNB schreef:......................................
Ben je niet zo krachtig en zoek je ook geen extreme omstandigheden op dan kan je jaaaaren vooruit. Grote kans dat geen van je spaken het dan ooit begeeft door metaalmoeheid.

Een goed gespaakt wiel zal het langer uithouden maar als je veel kracht in je benen hebt dan rijd vroeg of laat gewoon je (achter)wielen naar de vaantjes.
Dus als ik het goed begrijp is de grootte van de aandrijfkracht de bepalende factor inzake spaakbreuk veroorzaakt door metaalmoeheid?


Hier een paar intereressante artikels over spaakbreuk:
http://www.wheelfanatyk.com/blog/crack-code/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/for-spoke-nerds-only/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel- ... ke-elbows/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/spoke- ... chapter-2/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/spoke- ... ting-real/

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 dec 2015 17:19

Nu begrijp ik ook beter waarom ik vroeger spaken kapot reed en nu niet meer. :evil:

Plaats reactie