@Orlock
Er bestaat ook nog zoiets als materiaalmoeheid.
Sommige mensen doen langer met wielen omdat de spaken er minder van langs krijgen.
Bij deze wielen kan er best sprake zijn van metaalmoeheid. Een nieuwe spaak lost dan het probleem op tot de volgende spaak door vermoeidheid knapt.
Twee spaken gebroken in korte tijd - wiel vervangen?
Praten we nu in algemeenheden of specifiek over dit wiel?edwinfe schreef:metaalmoeheid na 3 jaar bij spaken?
Een spaak heeft geen uiterste houdbaarheidsdatum, het gaat om de duur van de belasting en de soort belasting.
Als je een wiel extreem belast dan kun je binnen een maand tijd de spaken uit je wielen rijden.
Ben je niet zo krachtig en zoek je ook geen extreme omstandigheden op dan kan je jaaaaren vooruit. Grote kans dat geen van je spaken het dan ooit begeeft door metaalmoeheid.
Een goed gespaakt wiel zal het langer uithouden maar als je veel kracht in je benen hebt dan rijd vroeg of laat gewoon je (achter)wielen naar de vaantjes.
Ik lees in jou commentaar: "Bij deze wielen" dus hebben we het nu over de wielen van de TS. Ik had even gemist dat het verhaal over metaalmoeheid een reactie was op Orlok. Orlok heeft het denk juist met zn uitleg, daarom gaf ik eerder al de tip een een goede wielerbouwer te zoeken. Het gaat om spaakbreuk na vervangen van een spaak. Heb het zelf ook eens ondervonden. Een ouder 32 spaaks wiel waarbij een spaak brak en dat kan inderdaad door de mate van belasting gebeuren. Ik dacht ik ga snel naar de fietsenmaker in het dorp die er een spaak inzette en binnen een week..een andere spaak die brak. Dus ik terug, ze vervingen gewoon de spaak en ja hoor..binnen een week ploing weer een spaak die brak. Daarna ben ik niet terug gegaan naar die winkel, maar naar Ron Voogd. Hij vertelde mij een soort gelijk verhaal die Orlok eerder opschreef, de juiste spaakspanning. Nadat Ron de nieuwe spaak erin gezet had heb ik geen problemen meer ondervonden met springende spaken.
Dus als ik het goed begrijp is de grootte van de aandrijfkracht de bepalende factor inzake spaakbreuk veroorzaakt door metaalmoeheid?NicoNB schreef:......................................
Ben je niet zo krachtig en zoek je ook geen extreme omstandigheden op dan kan je jaaaaren vooruit. Grote kans dat geen van je spaken het dan ooit begeeft door metaalmoeheid.
Een goed gespaakt wiel zal het langer uithouden maar als je veel kracht in je benen hebt dan rijd vroeg of laat gewoon je (achter)wielen naar de vaantjes.
Hier een paar intereressante artikels over spaakbreuk:
http://www.wheelfanatyk.com/blog/crack-code/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/for-spoke-nerds-only/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/wheel- ... ke-elbows/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/spoke- ... chapter-2/
http://www.wheelfanatyk.com/blog/spoke- ... ting-real/