Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mantel carbon clincher wielen

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 27 aug 2017 10:08

wasbeer2006 schreef: 26 aug 2017 13:44

Draaide je oude lagers gedemonteerd net zo slecht als gemonteerd? Vaak is dit niet het geval, geven we weer de lagers de schuld terwijl het de passing is.
Idd draaide het lager gedemonteerd ook al korrelig. Daarbij was het vet roestbruin geworden i.p.v. blauw.
Speling was al ongeveer 1mm naar beide zijden tussen de remblokjes. Totaal 2mm dus.
Passing is natuurlijk wel een gevalletje. Wat kan je verwachten van Powerway naven zinder mogelijkheid tot stellen.
Ik vond de afdichting van de SKF lagers er wel wat solieder uitzien.

hipnie
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 apr 2014 13:31

hipnie 11 sep 2017 12:50

Infinito GB schreef: 24 aug 2017 11:10 Ja klopt. Weet niet of dat nog doorgaat met de huidige ontwikkelingen bij Edco.
Bericht van 26 augustus: Paul Lew is nieuwe eigenaar, Edco gaat door; https://www.bikerumor.com/2017/08/26/pa ... -edco-ceo/

poisoned
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 18:54

poisoned 27 jul 2018 08:52

Ik dacht ook leuk een setje te hebben bij wind en als klimwielen.. echter is het Chinese troep en begin er niet aan! Velg ontploft in een afdaling.
Werden verkocht als Edco’s (snelspanner en velglint ja)..
https://1drv.ms/u/s!AmY5ipizoXsDh1-z0C5Cm4-xcNhz

dt_swiss
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 15 sep 2011 19:18

dt_swiss 27 jul 2018 09:27

Misschien als referentie even aangeven waar dit gebeurd is?
En je verdere ervaring met Carbon en dalen?

Niet om jouw in twijfel te trekken of het op te nemen voor Mantel, maar je kan praktisch ieder Carbon wiel volledig kapot remmen als je maar lang genoeg verkeerd daalt.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 jul 2018 09:38

Zo ziet een kapot geremde velgrand er in ieder geval niet uit. Kans is veel groter dat je je binnenband niet goed hebt gemonteerd of je achterwiel (door slepend remmen?) gekookt hebt waarna de binnenband als gevolg van de extreme hitte is geploft.
Overigens is het maar de vraag wat er eerder was, de plof of de aflopende band, in ieder geval zit er veel te veel plaatselijke schade voor enkel een geplofte band.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2018 12:58

Dit is door meerdere factoren mishandeld of fout geproduceerd.

Mijn nening niet met carbon velgremmen afdalen. Ja ik weet het er gaan er weer 80 reageren dat het wel kan, maar doe het gewoon niet! Ik heb het ook gedaan ging prima, maar ik merkte ook dat je op sommige plekken wel in de problemen gaat komen.

Als je de omgeving niet kent kan je ook zomaar een afdaling tegenkomen die veel te veel van een (carbon) velg vergt dat je altijd in de problemen komt, dat samen met een binnenband en soms ook nog mindere daal capaciteiten is vragen om ellende.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2018 19:12

Ja maar het is veel makkelijker om de fabrikant de schuld te geven....
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 jul 2018 19:43

Ben de afgelopen maanden voor het eerst tweemaal naar de bergen geweest (Alpe en Ventoux) en heb 3 klapbanden zien gebeuren met alu velgen. Durf wel te stellen dat alle 3 als oorzaak het slepende remmen hadden en mogelijk ook het gewicht van de berijders.

Zou zelf dan ook niet met mijn 85+ met carbon remranden in de afdaling durven te rijden. 99 van de 100 bochten zal het goed gaan, maar als je een keer een noodstop moet maken heb je alsnog kans dat je de sjaak bent. Alternatief is rustiger dalen, maar dan schieten carbon wielen hun doel een beetje voorbij.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jul 2018 00:17

Je zou het misschien niet denken maar ik ben het met Wasbeer eens. Afdalen met carbon wielen en velgremmen gewoon niet doen tenzij je écht weet wat je doet, A-merk materiaal gebruikt, goed daalt én goed daalt.

Daal je met alu, maak dan niet de denkfout dat er niks kan gebeuren. Afdalen blijft linke soep.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2018 12:02

Zo gevaarlijk is afdalen nou ook weer niet, in ieder geval niet veel gevaarlijker dan met je fiets door een grote stad rijden, gaat doorgaans goed zolang je je maar aan een paar basisregels houdt en je vaardigheden niet overschat maar juist bij dat laatste zit doorgaans het probleem.

Voor de gemiddelde fietser zou het al een begin zijn om je af te vragen of je überhaupt de bergen wel in wil als je bij de eerste de beste regendruppel al doodsangsten uitstaat en reageerd door permanent je snelheid zo laag mogelijk te houden (=slepend remmen).
Ken voldoende (vaak lokale) rijders die het voor elkaar krijgen om met een relatief koude remmen beneden te komen (voorzijde, achter wordt amper gebruikt) maar zelfs die steken bij vochtig weer icm. velgremmen amper carbon velgen en hebben een duidelijke voorkeur voor lagere velgen (hoge carbon wielen zijn doorgaans enkel voor toeristen).

De enige crash die ik dit jaar bij het afdalen heb mogen aanschouwen was die van een toerist met schijfremmen i.c.m. hoge (60 mm) velgen die vond dat dat op de Ventoux met straffe wind de juiste materiaalkeuze was (was zelf die ochtend terug gereden om lagere velgen te steken).

poisoned
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 18:54

poisoned 26 aug 2018 09:31

Bedankt voor de reacties.
Ik snap sommige reacties wel, ik dacht daar eerst ook over.
Ik ben een ervaren wielrenner en kan echt wel dalen. Alpentocht tot aan TdmB gefietst. Dit jaar o.a. van Lourdes naar Gerona gefietst en op de laatste dag knalde de velg in Spanje. Gedoseerd remmen, voor en achter. Nog een stop gemaakt bij een bord, ff eten en de velg had ook af kunnen koelen achteraf.. Hebben in 7 dagen 17 cols gepakt. Dagen ervoor was ik tevreden met de velgen, voelde mij er wel vertrouwd op.
Afijn..
In binnenband zit een klein lekje dus die is niet ontploft maar kapot gegaan door de velg/splinters. De buitenband is intact met een lichte beschadiging van het remmen toen de velg ontplofte.
Ik ken de verhalen van carbon in de bergen ik. Ik had juist dit setje voor veel wind in NL en als klimwielen. Het stond niet bij hun op de site, ik heb geen handleiding erbij gekregen en ach het waren geen wielen uit China maar van Edco. Nou, over dat laatste twijfel ik. Ook ben ik via via bij mensen/wielspakers terecht gekomen die zeggen dat deze wielen troep uit China zijn. Alle Carbon wielen komen daar bijna vandaan maar ik dacht een A-merk van Edco moet wel kunnen.
Koop jaren lang bij Mantel onderdelen en kleding. Als ik in de ordergeschiedenis moet je niet eens alles willen optellen. Deze wielen hebben ze gelukkig niet meer!
Vind het het gewoon een hele slechte service bij Mantel. Dus geen Mantel meer voor mij!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2018 09:45

Velgen zijn gewoon Chinese/Taiwanese velgen, dat is algemeen bekend. Het enige dat er EDCO aan is is dat EDCO (inmiddels failliet geloof ik) ze gespaakt heeft. Naven zijn ook gewoon Aziatisch.

Dat carbon wielen alleen voor toeristen zijn is niet mijn ervaring. Afgelopen vakantie met twee verschillende fietsgroepjes meegereden rondom de Ventoux, zeker de meer gevorderde renners allemaal met (half)hoog carbon. De Ventoux vinden ze overigens wel voor toeristen, die gemiddelde local rijdt daar misschien 1,2x per jaar op.

Plaats reactie