Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mantel carbon clincher wielen

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 28 sep 2015 22:36

bij coolblue snap ik alleen echt niets van al die gekke verschillende domeinen

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 sep 2015 22:48

De video ruikt inderdaad naar spruitjes.
Waar ik meer moeite mee heb is het verhaaltje op de site over de afwezigheid van plastic in de velgen waardoor de warmte beter af zou voeren. Velgen lijken me gewoon een open mould, en carbon lijkt me net zo'n goede isolator.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2015 08:09

Carbon vezels zijn alles behalve een goede isolator. Puur het koolstof geleid elektriciteit 5x zo goed als koper en warmte gaat er ook zonder probleem door heen. Het is de epoxy die de isolator is. Carbon is een composiet en daarmee een mengeling van beide eigenschappen, waar op dit punt de eigenschappen van de epoxy meer door wegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

HvD72
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 feb 2014 21:20

HvD72 29 sep 2015 08:44

Ook ik een setje gekocht, de 50mm variant. Komende zondag eerste ritje. Ik zal hier wel een update geven met mijn ervaringen. Ik ben iig enorm benieuwd!

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 30 sep 2015 22:24

Vandaag m'n setje binnengekregen. Alles bijelkaar weegt 't spul op mijn weegschaaltje bijna 1600 gram. Bandjes - ik had nog een paar Conti's GP 23mm liggen - er op leggen gaat verdacht soepel. Zo soepel heb ik het niet eerder meegemaakt. Even was ik was ik bang dat ze banden veel te ruim zouden vallen. Echter na oppompen blijken de banden mooi diep in het velgbed te liggen en stevig verankerd in de daarvoor bedoelde gootjes. 60mm ventiel is trouwens niks te lang. Toen nog ff cassette monteren... Helaas; daarvoor - en is hier zag ik net al eerder genoemd - de standaard sleutel van BBB niet het geschikte gereedschap. Je moet blijkbaar een cassettemontagedop hebben zonder aspen erop want anders gaat 't niet lukken. Ik zou zeggen, lever 'm even bij. Wel zo makkelijk. Enfin met 'n ijzerzaag dat pennetje maar verwijderd en meteen de cassette d'r op gezet. Daarna remblokken gemonteerd en klaar is daPoker :)

Even snel in het pikkedonker 'n blokkie om. Jeemig dat rijdt slick. Wielen rollen heerlijk en bij aanzetten niks raars gevoeld. Er zit een mooi rateltje in de naaf. Niet te hard maar ook niet helemaal geruisloos. Zondag - mits het droog blijft - hopelijk de eerste 100+ rijden. Keep you all posted.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 02 okt 2015 09:46

Kleine update...

Vanmorgen de eerste 'echte' kilometers in het Heuvelland gemaakt.
De korte variant van m'n bevindingen:
Wauw!

Hier de lange versie:
Vertrokken uit Maastricht om naar het werk te karren. In de eerste vlakke kilometers is het gevoel zeer positief. Ik heb de remmen toe-in afgesteld om piepen te voorkomen en werkt perfect,; geen piepje. De wielen remmen niet veel anders dan alu wielen. Dan duikt het eerste klimmetje op. Rasberg vanuit Maastricht. Bij flink aanzetten... "ploink ploink" en daarna stil. Het zijn de spaken die zich nog even zetten. Verder geven de wielen geen krimp. Nu had ik een paar alu half hoge kinlin's die echt knetter stijf waren maar deze full carbon jongens doen er niet veel voor onder. Ze voelen ietsje minder direct maar dat kan ook nog komen door de nog niet perfecte afstelling van m'n nieuwe fiets. Ikk merk dat ik nog 1,5 tot 2 centimeter hoger moet zitten.

Dan de eerste afdaling. Het is nog vroeg dus niet druk en durf ik de afdaling van de Cauberg wel vol in te duiken. Met tegen de 70 kom ik onder bij de splitsing. Vol in de remmen. Omdat ik een langere remweg had verwacht was ik al eens begonnen met remmen ter hoogte van het zebrapad (voor de mensen die het daar kennen weten dat je dan nog 30 meter tot de splitsing hebt) maar die voorzichtigheid bleek niet nodig. Remmen in de afdaling doet niet veel onder voor alu. De meegeleverde remblokken doen dus prima hun werk. De naven lopen - voor nieuwe - soepel. Komende zondag staat er een ritje van 100+ op de planning in het Heuvelland en of Ardennen. Mocht er wat veranderen in het gevoel dan meld ik me wel weer.

Anyway. Het gevoel nu... dik tevreden dus en ben erg in m'n nopjes met de wieltjes.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 02 okt 2015 10:52

dapoker schreef:Kleine update...

Bij flink aanzetten... "ploink ploink" en daarna stil. Het zijn de spaken die zich nog even zetten. Verder....
"ploink ploink" :shock: .... dat komt bij mij niet goed over. Lijkt alsof de spaken niet goed gezet zijn , ws klopt de spaakspanning na het "ploink ploink" niet meer. Ik heb nog nooit "ploink ploink" gehad met handgespaakt wielen van bv Zoran of Force Wheelz.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
dapoker
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 apr 2010 21:37

Gebruikersavatar dapoker 02 okt 2015 11:44

Misschien is je interpretatie van "ploink ploink" anders dan wat ik er mee bedoelde te zeggen. Het wat geen hard geluid ofzo. Ik hoorde twee goede tikken en dat was 't. Daarna de verdere rit niets meer gehoord/gevoeld. Bij m'n handgespaakte set van Wheeltec heb ik hetzelfde gehoord en de eerste ritjes ook meermaals. Die wielen waren toch heel goed gespaakt (bevestigd door andere wielbouwers die het geserviced hebben). Ik denk dat het met de spaakspanning dus wel goed zit maar ik zal het even checken en hou het in de gaten.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rschouten
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 16 jun 2012 08:15

Gebruikersavatar rschouten 05 okt 2015 13:58

De prijs is inmiddels met 150€ omhoog gegaan.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 05 okt 2015 20:36

Ploink ploink!
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 okt 2015 21:20

Door het aanspannen van de spaaknippel heeft de spaak zelf de neiging om ook mee te gaan draaien, dit gaat natuurlijk niet door de gebogen kop waarmee de spaak in de naaf zit. Deze tordering veroorzaakt het ploink geluid. Door te fietsen met zo'n wiel herzetten de spaken zich weer een beetje.
Een echt goed gespaakt wiel wordt na het spaken nog eens manueel "verwrongen" in zijdelingse richting. Dan zetten de spaken zich al en dan kan een eventueel laatste slagje er definitief uitgehaald worden. Dan zul je ook geen ploink meer horen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 okt 2015 00:00

rschouten schreef:De prijs is inmiddels met 150€ omhoog gegaan.
Inderdaad, 50 mm full carbon voor 949 Euro.

Dan zijn de wielen van DForce in Beerse (B) merkelijk beterkoop.
- Zelfde naven (Powerway)
- Zelfde spaken (Sapim)
- Vergelijkbare brede full carbon velg (geen idee of het 100% dezelfde zijn)
- Levenslange garantie op spaakbreuk

En nog eens redelijk wat goedkoper.
En in België zijn er nog vergelijkbare wielbouwers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie