Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Remblokken en wielen wisselen alu/carbon?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15961
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2015 09:18

jozef62 schreef:.........Al de renners die ik met een extra set wielen naar de koers zie rijden voor het geval ze in de wedstrijd lek rijden wisselen vast de rembllokken niet..........
Als ik onderweg bij een clubrit van wiel, van carbon naar alu, moet wisselen door bijv een lekke band wissel ik mijn remblokken ook niet.
Eens thuis kijk ik dan mijn remblokken na of er geen aluminiumdeeltjes in zitten, ga er dan even over met een schuurpapier en steek terug mijn carbon wielen met dezelfde remblokken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 20 apr 2015 10:44

Yve schreef:Remblokken wisselen duurt ongeveer 2 minuten. (Campagnolo)
Dat Shimano blokken snel te wisselen zijn snap ik wel, maar hoe verwissel je Campagnolo blokken zo snel? Vind ik best wel gepruts eigenlijk en die blokken schuiven nu ook weer niet zo makkelijk in die houders... Of doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 11:12

zlyrinx schreef:
Yve schreef:Remblokken wisselen duurt ongeveer 2 minuten. (Campagnolo)
Dat Shimano blokken snel te wisselen zijn snap ik wel, maar hoe verwissel je Campagnolo blokken zo snel? Vind ik best wel gepruts eigenlijk en die blokken schuiven nu ook weer niet zo makkelijk in die houders... Of doe ik iets verkeerd?
Beetje wd40 op blokje en houder dan rustig in tikken met kunstof hamer.
Scheelt ook per remblok Reynolds zijn vrij zacht schuift makkelijker dan campa blokken zijn vrij hard.
Weleven netjes droogmaken als je wd40 of boter of afwasmiddel hebt gebruikt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 20 apr 2015 12:07

Omdat wissel gedoe te voorkomen hebben wij thuis carbonwielen met een alu remranden. Kan er makkelijk gewisseld worden tussen trainings- en wedstrijdwielen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2015 12:52

Tsja maar dat ziet er dan weer niet uit. Het is kiezen of delen hè ;)

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 20 apr 2015 18:51

kxlight schreef:
Hanz Bé schreef:....... en de allerbeste oplossing: 1 fiets voor je hoge carbonnen wielen met bijpassende blokjes, en 1 fiets voor je lage alu wielen!
Precies, dit is de enige juist oplossing.
En ook de duurste :D Ik wissel wel.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 20 apr 2015 19:57

Ik heb er vooraf over nagedacht en heb gewoon 2 sets wielen met alu remrand. Eentje gebruik ik voor de polder en eentje voor het klimwerk (vanaf de Ardennen zeg maar). Lekker handig, hoef ik alleen de wielen even te wisselen in enkele minuten.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 apr 2015 20:18

even vloeken in de kerk:

ik wissel niet meer.

Yellow swisstops + alu wielen + carbon hyperons. Als de carbon wielen erin gaan, even met fijn schuurpapier de blokjes schoonmaken. Ik heb tot nu toe niet echt het gevoel dat er iets in de blokken blijft plakken (remrand blijft gewoon mooi 'glad' zonder krassen).

Maar dat ben ik...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2015 20:50

de zwarten schreef:even vloeken in de kerk:

ik wissel niet meer.

Yellow swisstops + alu wielen + carbon hyperons. Als de carbon wielen erin gaan, even met fijn schuurpapier de blokjes schoonmaken. Ik heb tot nu toe niet echt het gevoel dat er iets in de blokken blijft plakken (remrand blijft gewoon mooi 'glad' zonder krassen).

Maar dat ben ik...
Lijkt mij ook want carbon met regen schuurt wel een beetje meer dan schoongemaakte blokken welke je hebt gebruikt op aluminium velgen.
Ik ga het ook doen deze week en kijken hoe de originele zwarte campa blokken remmen op carbon.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15961
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 apr 2015 23:27

nijkie schreef:.........
Ik ga het ook doen deze week en kijken hoe de originele zwarte campa blokken remmen op carbon.
Heb ik geprobeerd en de uitslag is: niet goed. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 apr 2015 08:55

Remblokken voor carbon remmen goed op alu velgen, maar omgekeerd dacht ik niet.
Het lijkt me ook dat er in mijn alu specifieke remblokken meer kans is dat er steentjes / stukjes metaal blijven inplakken, bij de carbon blokken gebeurt dit toch minder.

Tot slot: ik rij met die fiets (en die yellow swisstop remblokken) nooit in de regen. Dat helpt uiteraard ook. Het helpt ook dat ik die hyperons al even heb afgeschreven. Mijn tubeliefde is intussen ook al beetje bekoeld door teveel lek de laatste tijd (brute pech, maar toch), maar ik blijf toch met die hyperons rijden omdat het zulke fantastische wielen zijn. Mijn volgende set worden dan ook Bora one 35, maar daar ga ik het bij 1 paar remblokken en 1 paar wielen in dezelfde fiets houden!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie