Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Allround wielset

bijs
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 jul 2007 13:22

bijs 17 feb 2015 15:19

Ben op het moment zoekende naar een nieuwe allround wielset waarmee je op de vlakke zeeuwse wegen, vlaanderen en het gebergte mee uit de voeten kan.

De volgende sets zijn kandidaat:
Campa Eurus
Campa Neutron Ultra
Campa Zonda
Mavic Ksyrium Elite S

Eurus enZonda zijn mid profile. De Eurus smoel beter als de Zonda maar prijsverschil vind ik erg groot tussen deze beide (+/- Euro 300) en zie technisch geen hele grote verschillen.
De Neutron Ultra is echt low profile dus voordeel met zijwind en comfort t.o.v. Eurus en Zonda. Looks zijn wat saaier denk ik. Ook heb ik gelezen dat bij de Neutron je een Conti 4000 S bandje er zeer moeilijk om krijgt.
Tenslotte de Mavic. Mooie wielen, wat zwaarder dan de Eurus. Echter heb ik al 2 Mavic sets (Cosmic Carbone en Cosmic Elite) en heb slechte ervaring met de levensduur van de bodies.
Advies en tips en alternatieven zijn welkom.
DB

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 17 feb 2015 15:55

Mijn vriendin heeft de Zonda's op haar racefiets. Heel fijne wielset en uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Met wat zoeken vindt je ze voor ca. € 310... De Eurus is weer net iets lichter en mooier (vind ik...) maar kost inderdaad bijna het dubbele.
Met Mavic heb ik enkel ervaring met de Ksyrium Elites. Rijdt ook fijn, maar ja, die bodies...
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 feb 2015 15:56

Rationeel gezien is Eurus de meerprijs niet waard maar wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken. Van zijwind heb je met geen van de genoemde wielen last, of je moet 50 kg wegen. Mavic zou ik persoonlijk niet doen i.v.m. gebrekkige service.

Een alternatief zou nog een handgespaakt setje kunnen zijn, voordeel hiervan is dat je dan een wat bredere velg kunt kiezen wat toch de toekomst lijkt te gaan worden.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 18 feb 2015 09:15

Heb hier en daar ook al eens rondgekeken voor een laag en licht allround setje.
Persoonlijk zou ik altijd voor de iets bredere velg gaan, minimum 17mm binnenbreedte. Zo haal je maximaal comfort uit 25 of 28mm bandjes (als deze in je frame passen althans).
In dat segment staat Easton EA90 SLX alvast op één. Goed gewicht van 1454gr. - 17,5mm binnenbreedte velg en bij Mantel heel goed geprijsd.
Mocht je iets dikker in het vlees zitten zijn de Stan's Notubes ZTR Alpha 340 Comp ook zeker een optie - ondanks 28/32 spaaks toch nog een heel mooi gewicht van 1505gr. en ook 17mm binnenbreedte.

Bij de smallere velgen zou ik zeker ook eens naar de Fulcrums 3 en Zero kijken.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 18 feb 2015 09:37

Pacenti SL23 laten spaken/zelf spaken. Heb zelf een set gespaakt met Bitex naven en aero spaken en ik ben er gek op. Licht, brede velg en sterk zat. Banden (Schwalbe One) krijg je er erg lastig op en af. Campagnolo Neutrons zijn ook mooie en fijne wielen (ook zelf mee gereden), maar ik ben nu erg blij met het extra comfort van een brede velg en bredere (25mm) bandjes. Ik heb trouwens geen moeite gehad om Continental GP4000s om Neutrons te krijgen.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 18 feb 2015 10:18

zlyrinx schreef:Pacenti SL23 laten spaken/zelf spaken. Heb zelf een set gespaakt met Bitex naven en aero spaken en ik ben er gek op. Licht, brede velg en sterk zat. Banden (Schwalbe One) krijg je er erg lastig op en af. Campagnolo Neutrons zijn ook mooie en fijne wielen (ook zelf mee gereden), maar ik ben nu erg blij met het extra comfort van een brede velg en bredere (25mm) bandjes. Ik heb trouwens geen moeite gehad om Continental GP4000s om Neutrons te krijgen.
+1 Pacenti SL23 (of HPluss Archetype) op Campagnolo Record laten spaken (als je Campa rijdt, maar gezien je voorselectie lijkt me dat wel).

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 feb 2015 10:32

Blijf in ieder geval van die Eastons af, Melda. Lagering en service is hopeloos, zeker nu Easton is overgenomen en niemand weet waar je de onderdelen kunt krijgen.
Ik spreek uit eigen ervaring! :(

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 feb 2015 10:37

Heb een jaar of 4 geleden een setje Neutrons aangeschaft als trainingswielen. Zijn echt bombproof en heb mezelf erop betrapt dat ik ze vorig jaar ook gewoon een paar keer heb laten zitten voor een wedstrijd. Qau prijs kwaliteit in mijn ogen echt goed. Wel moet ik zeggen dat ik een afkeer van hoge velgen heb en ik ondanks diverse pogingen weer volledig terug ben naar lage velgen. Dus qau looks weet ik niet of ze aan je smaak voldoen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 feb 2015 10:46

Neutrons zijn fijne wielen, mooie klassieke looks. Bandjes krijg je er wel lastig omheen (dus als je weinig kracht in je vingers hebt mss minder geschikt) en als er een spaak breekt zijn ze meteen krom (2x meegemaakt; is uiteraard weer te fixen door een goede spaker, maar je kunt met een gebroken spaak iig niet verder fietsen)

Rationeel gezien zou ik voor de Zonda's gaan. Volgens mij identieke naaf als Eurus, ietsje zwaardere velg.

Als ik nu een nieuw allround setje zou moeten kiezen dan zouden het handgespaakte Pacenti's of H plus son's worden, met campa record (nadeel: alleen in 32 of 36 spaaks, dat is bij deze velgen absoluut overkill) of DT swiss naven (24 en 28 spaaks)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 feb 2015 11:24

Bij de Campa Eurus en Zonda moet je wel van het 3G spaakpatroon houden.
Om die reden heb ik een set Fulcrum R1, is dezelfde kwaliteit, echter een "normaler"spaakpatroon.
Alleen al om de looks zou ik een setje R1 of Eurus prefereren boven de R3 of Zonda. Ze zijn wat lichter en hebben dikke alu spaken ipv de iele spaakjes in de R3 en Zonda.
Kwa prijs/kwaliteit zijn er echter geen betere dan de R3 of de Zonda.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 18 feb 2015 11:58

Wat is je budget?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 feb 2015 11:58

scottpch schreef:(...)
Kwa prijs/kwaliteit zijn er echter geen betere dan de R3 of de Zonda.
Eens. Die dikke spaken bij de duurdere types zijn m.i. juist een groot nadeel: Vele malen minder aerodynamisch! (en daar merk je heel veel meer van dan van die 100 ofzo gram minder gewicht per set)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie