Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 26 dec 2014 11:12

Erg mooi project Hans.
Toch zou ik zelf voor de retrobanden gaan. Oast wel mooi bij een multi-spaak wiel. Maar ja, da's mijn mening.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 dec 2014 11:47

Wat is een "multi-spaak" wiel? Het eerste gangbare wiel met maar één spaak moet ik nog tegenkomen ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 dec 2014 13:52

Let vooral op het woord "gangbaar" in mijn opmerking ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 27 dec 2014 19:58

Ziet er allemaal goed uit. Zeker de zwarte banden erbij.
Ik ben geen expert maar denk iets te missen in het hele plaatje.....een spaken-spannings-meet-apparaat of hoe zoiets ook mag heten.
Mijn fietsenboer zie ik altijd druk met zo'n ding om de spaakspanning te controleren.
Heb je dat niet nodig, doe je dat zomaar op gevoel?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 dec 2014 20:36

De schrijver van het boek Wheelpro, wat de leidraad is voor dit hele project, is van mening dat, als je je aan de instructies houdt, dit inderdaad niet nodig is.
Hierbij wel wat kanttekeningen:
* hij gaat vooral uit van 32-spaaks wielen.
* hij hanteert het uitgangspunt dat er een vrij grote range van bruikbare spaakspanning is, en dat als je je aan de instructies houdt, je wel binnen deze range komt.

Als controle middelen noemt hij o.a. toonhoogte van de spaken als je ze "bespeelt", en de spanning van je spaken vergelijken met die van een ander wiel waarvan je weet dat het goed is. (Op gevoel dus)

Of dit allemaal klopt moet natuurlijk nog blijken 8-)

Overigens denk ik dat je met deze technieken niet weg komt als je een lichtgewicht 20/24 spaaks setje bouwt ;)

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 28 dec 2014 13:30

Nou mooi hoor. Ben zeker benieuwd hoe een en ander rijdt.
Ga je nog wat experimenteren met spaakspanningen? Ik kan me goed voorstellen dat je daar in comfort en stijfheid veel van merkt.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 30 dec 2014 20:40

Mooie wielset zeker met de zwarte vand, ik ben benieuwd hoe de H-plus son velgen op langere termijn zijn. Verder veel fietsplezier met de wielen en laat af en toe eens weten hoe goed ze rijden. :D

Ik heb de principes van Wheelpro ook toegepast op een voorwiel met 18 spaken radiaal en een achterwiel van 24 waarbij drive side 2 kruis is en NDS radiaal met middel hoge velgen. Radiaal op NDS werd niet aangeraden in zijn paper/boek toch is deze set is wel de beste die ik heb. Daarna heb ik nog een 32/23 set gemaakt met 3 kruis en een lichtgewicht velg.

Ik heb de 18/24 set een keer na een paar honderd km nagericht, heb er daarna het laatste jaar al weer +5k opgereden zonder enige problemen. De zeer lichte 32/32 set heeft er ook al +3k op zitten ook zonder noemenswaardige problemen, maar ze voelen wel langzamer aan dan de zwaardere half hoge set.
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 dec 2014 21:41

@R-Know, ik ben niet van plan met de spaakspanning te experimenteren. Als dat voor mij al nut zou hebben, dan heb je daarvoor echt een spaak-spanningsmeter nodig.......

@cannae, mooi dat het met dergelijke spaak-aantalen ook lukt op basis van Wheelpro... Dat biedt perspectief!

Even een update mbt. de banden. Ik heb vooralsnog voor de zwarte gekozen. Nu even Vredestein Fortezza tricomp. Die had ik nog liggen. Officieel 23mm, maar op de velg meten ze op een haar na 25mm.
Dit weekend de "Maidentrip". Best spannend!
Dan maak ik ook ff een foto van de wielen in de fiets.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 04 jan 2015 14:40

Vanmorgen de nieuwe wieltjes in de Gios bewonderd, staat er mooi in het totaal plaatje.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 jan 2015 15:02

Hebben jullie ook gelijk wat foto's geschoten ? ;)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 jan 2015 15:10

Vandaag was het dan zover, de "maiden-trip" van de nieuwe wielen.
Gisteravond de wielen in de fiets gestoken, meteen een nieuw setje (zwarte veloce) remmen gemonteerd die ik
's ochtends bij @joostG had gehaald. Na montage van die remmen en een check/kleine bijregeling van de achter-derailleur stond de fiets er klaar voor.

Vanochtend eerst even wat foto's schieten, en tegen 10.00 uur op pad. De eerste kilometers kwam er geen enkel geluid uit de wielen. Na een kilometer of 5 ging ik, na een bocht, even staand stevig aanzetten. Toen pingelden een paar spaken uit het achterwiel eventjes kort. Bij de volgende keer staand aanzetten gebeurde dit nog bij een spaak of twee. Daarna geen geluid meer uit die hoek. Heb nog de Amerongse berg gedaan, waarbij ik een meter of 2 á 300 meter staand klom, maar ook hier geen gepingel meer. Stilte uit het achterwiel, zoals het hoort ;)
Daarna de Amerongse berg weer af gefietst. Niet harder dan 50 Km, ivm de nog beperkt aanwezige gladheid, maar de wielen voelden stabiel.
Daarna even bij @Jac een bakkie gedaan, en weer op naar huis.

Ik vind het moeilijk iets te zeggen over de rijkwaliteiten.... Ze reden goed, voelden strak en betrouwbaar. Ga nog wel wat experimenteren met de bandenspanning.
Het is vooral een mengeling van opwinding en trots dat je op je zelf-gebouwde wielen in de rondte rijdt!

De foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 04 jan 2015 15:20

Ze staan mooi, Hans. Ik blijf van mening dat zwarte banden mooier staan dan met een lichte wang (ook al heb ik die niet in de fiets gezien ;) )
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie