Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 02 okt 2014 21:38

Het eerste is binnen!
Afbeelding

Afbeelding

Het vervolg zal ivm een vorige week overleden wasmachine misschien iets meer tijd kosten dan gepland ;)

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 03 okt 2014 18:33

Dit zijn kroonjuwelen!
Komgoe!

nickk
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:11

nickk 03 okt 2014 18:45

Hanz Bé schreef:Volgens mij, met @dickygiovanni. @vincent75, @havanna en mezelf al 4 belangstellenden. Gaat goed zo!

Kom uit regio Rotterdam, maar ben zeker bereid naar Zeist af te reizen voor een goed lesje wielbouwen.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 21 okt 2014 20:06

Ik laat een setje H Son Plus TB14 opbouwen door Zoran, zilverkleurig. Klassieke, brede velgen voor draadbanden. Zoran verkoopt nauwelijks nog Open Pro.

Als ik ze heb, zal ik hier wel wat foto's voor je plaatsen.

Van het voorwiel komen er twee exemplaren, een met mijn oude Shimano 105-naaf, de andere met een zilverkleurige naafdynamo. Wordt er eentje voor nachtelijke tochtjes.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 okt 2014 21:51

Vind ik ook een erg fraaie velg. Vind vooral dat type plaatje een fraai detail. Ben benieuwd!
Ik ben nu met de LBS bezig of hij tegen een enigszins concurrerende prijs ook de H plus Son velgen kan leveren. We moeten tenslotte de lokale fietsenboer ook steunen ;)
Schijnt een heel gedoe te zijn met een importeur in Engeland, veel formulieren e.d.


Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 21 okt 2014 23:21

Dat weet ik wel, voor de Archetype is Wiggle ook nog goedkoper.
Maar ik loop regelmatig binnen bij een kleine LBS, en hij wil graag met dit soort zaken meedoen. Om zijn aanbod te vergroten, en wil ook wat anders bieden dan de gewone fietsenmaker. Hij timmert echt aan de weg, biedt service etc.
Soms gun je iemand die omzet.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 nov 2014 19:27

Ik heb de drie wielen binnen, ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn. Voor- en achter 36 gaats, wiel met dynamo 32 gaats.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heerlijk brede velgen, ook ideaal voor op de kasseien!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 nov 2014 20:05

Dat ziet er goed uit Walter, klassiek en stevig!
Ik hoop deze week duidelijk te krijgen of m'n LBS de Archetypes kan gaan leveren. M'n handen jeuken langzamerhand.....

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 nov 2014 20:48

Ik ben benieuwd...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 11 nov 2014 21:23

Eindelijk weer een stapje. De LBS kan de Archetypes leveren, voor een uistekende prijs. Hij heeft ze nu besteld. Toch de lokale economie een beetje steunen.... ;)

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 11 nov 2014 23:06

Een wiel bouwen is een mooie uitdaging dus succes met bouwen, ik heb vorig jaar twee sets gebouwd met hetzelfde handboek.

Enige puntje waar ik tegen aanliep is dat ik voor een achterwiel kennelijk de verkeerde nippel (geen DT swiss) lengte had besteld ondanks de dubbel gecontroleerde berekening in de DT swiss spoke calculator. Het probleem was uiteindelijk snel opgelost door een lokale FM omdat ik het wiel niet gesteld kreeg, heeft me uiteindelijke een 20-30 euro gekost om het te laten oplossen.

Ik heb uiteindelijk een recht longdrink glas gebruikt in plaats van zijn laterale en radiale truing guide (die ik ook had gemaakt) voor het fijne afstellen van de laterale en radiale afstelling. Het contact tussen aluminium en glas het klinkt wat beter dan aluminium op aluminium en is met een vaste hand ook goed te stellen. Ik heb de gauge wel gebruikt voor de grove afstelling en het dish krijgen van het wiel. Ik heb de grove dish afstelling elke keer gedaan door het wiel uit de wheeljig te halen en om te draaien, dus als je ervoor staat bodykant van links naar rechts gedraaid en visa versa want beide kanten moet gelijk zijn. Dit kon ik doen omdat ik de jig kon fixeren op de werkbank met lijmklemmen en de gauge weer kon fixeren op de wheeljig, zodat deze tijdens het omdraaien niet ten opzichte van elkaar konden verschuiven.

Het dish krijgen (velg midden is ook midden naaf as) van het achterwiel vond ik het lastigst, zeker voor het achterwiel met het radialen NDS en 2 kruis DS. Het vereist regelmatig na meten en corrigeren.
enjoy the ride

Plaats reactie