Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm band, wel of niet doen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 feb 2015 17:01

Conclusie: 25mm band: NIET doen!
Ga gelijk voor 28mm!

En als dat weer niet deugt, ga door naar 32mm! Grifo's of Rhino's of glasbanden. Je kan maar zeker zijn in de bochten ;-)

Ik ga binnenkort eens wat gauwe ouwe 21 en 19mm tubes proberen aan 10 bar. Ik hou jullie op de hoogte :D

(deze week met de billen dicht op 23mm gereden, maar (nog) niet gevallen :mrgreen: )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 30 mar 2015 20:17

Mooi, een topic gevonden waar mijn vraag precies in past!
Afgelopen weekend mijn Helin Liu 50mm wielset binnenkregen met velgbreedte 25mm. Zojuist Vredestein Senso 25mm gemonteerd om te kijken of deze combi wél in mijn frame, Ridley Damocles 2011, past. Eerder namelijk, met die bandjes op mijn Fulcrum Racing 5 kwam de band tegen het frame aan. Hieronder foto's van de 25mm velg mét 25mm bandjes. Wat denken jullie? Wel doen of niet doen? Zorg is natuurlijk dat er een steentje o.i.d. tussenkomt. Ook lijken de remhoeven aardig ver uit elkaar te moeten, hoewel dat natuurlijk alleen met de velg te maken heeft, maar als bonus vraag ben ik benieuwd of dat problemen kan geven?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 30 mar 2015 20:49

Pfoe, ik zou dat niet durven. Ervan uitgaande dat elk frame wel iets flext, zeker als je door een kuil of over een richel rijdt, dan zul je regelmatig met die banden het frame raken. En inderdaad, wat je zelf al zegt: steentje in de band tikt gelijk tegen het frame aan.

KrissCross
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 jul 2011 21:56

KrissCross 31 mar 2015 05:51

guver schreef:Pfoe, ik zou dat niet durven.
+1, niet doen.

Gebruikersavatar
Wolfhound32
Forum-lid
Berichten: 1861
Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
Locatie: Dronten

Gebruikersavatar Wolfhound32 31 mar 2015 06:27

Mijn Chineesjes zitten ook al behoorlijk dicht tegen het frame met 25mm bandjes. Die hoor ik al regelmatig aanlopen bij aanzetten en dan heb ik meer ruimte dan jij.
Ik zeg ook; niet doen!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.

Gebruikersavatar
bnijssen
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 jul 2013 13:06

Gebruikersavatar bnijssen 31 mar 2015 06:49

Duidelijk. Mijn vermoedens bevestigd. Vraag is of het met 23mm bandjes wel beter gaat. Want 'mogen' die wel op 25mm brede velgen? Of koop ik beter smallere wielen? De remhoeven staan namelijk ook al open.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 31 mar 2015 07:48

natuurlijk mogen die. Sommige 23mm banden zijn trouwens 24 in werkelijkheid, enzovoort. (vooral ook afhankelijk van op welke velg ze liggen).
Er zijn trouwens ook echte 24mm banden (bvb vittoria pave, maar er moet meer te vinden zijn). Die kunnen al wat beter passen...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 31 mar 2015 08:04

Had een nieuw topic geopend, maar misschien kan mijn vraag hier ook wel.

Recentelijk ben ik overgestapt van Continental GP4000s 23mm naar Schwalbe One's 25mm.

De tolerantie voor mijn achterwiel in mijn frame is erg klein (Giant TCR composite 2004), maar ik heb een wiel van een vriend met 25mm banden geprobeerd en het paste, hetzij net aan.

Nu heb ik zelf dus de overstap gemaakt naar Schwalbe One's 25mm. Na het monteren hadden zowel de voorband als achterband kleine hoogteslagen. Opnieuw geprobeerd en de band goed gemasseerd, nog steeds hoogteslagen. Band er af gehaald en met sop gemonteerd en gemasseerd, weer hoogteslagen. Banden op andere wielen gemonteerd en nog steeds hoogteslagen. Ik heb dus het idee dat het aan de band ligt en niet aan mijn monteerskills, alhoewel het wel erg toevallig is dat allebei de banden dit probleem hebben.

De wielen zijn kaarsrecht, zowel lateraal als radiaal, dus daar kan het niet aan liggen. Echter, de hoogteslagen in de band zijn zo rond de 2 a 3mm, dus het valt wel mee, maar het probleem zit 'em bij mijn frame. Door die hoogteslagen is er nog maar een minimale hoeveelheid ruimte tussen de band en het frame over. Zo weinig dat ik het bijna risicovol vind. Op de weg merk ik eigenlijk niets van de hoogteslagen, op de Tacx een heel klein beetje, maar acceptabel.

Mijn vraag is dus, wat vinden jullie acceptabel als tolerantie voor hoogteslagen en waar zou dit aan kunnen liggen? Perfect rond bestaat niet, maar op deze manier kan ik dus eigenlijk geen 25mm banden gebruiken, en dat is natuurlijk wel vervelend. Mijn vorige banden waren op het oog wel helemaal rond. Of is dit een bekend probleem bij Schwalbe banden?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mar 2015 09:47

zlyrinx schreef:....
Mijn vraag is dus, wat vinden jullie acceptabel als tolerantie voor hoogteslagen en waar zou dit aan kunnen liggen? Perfect rond bestaat niet, maar op deze manier kan ik dus eigenlijk geen 25mm banden gebruiken, en dat is natuurlijk wel vervelend. Mijn vorige banden waren op het oog wel helemaal rond. Of is dit een bekend probleem bij Schwalbe banden?
Ik heb 2 paar handgebouwde wielen.
- 1 Paar full carbon met "chinese" velg
- 1 Paar alu Pacenti SL23

Ik heb zowel Schwalbe One 25 mm als Michelin ProRace 4 in 23 en 25 mm.
In alle 4 deze wielen zit hoegenaamd geen hoogteslag als ik het wiel ronddraai en de afstand tussen de velg (band) en de vork meet.
Niet zonder en ook niet met buitenband gemonteerd.

Wat ik wel heb onthouden van mijn wielenbouwer is dat hij "slag" meet in tienden van een millimeter en niet in millimeter.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mar 2015 10:23

guver schreef:Pfoe, ik zou dat niet durven. Ervan uitgaande dat elk frame wel iets flext, zeker als je door een kuil of over een richel rijdt, dan zul je regelmatig met die banden het frame raken.
Denk dat wel meevalt hoor. Tussen achterwielophangpunt en aanraakpunt van de band aan het frame zit een recht stuk buis wat absoluut niet millimeters of minder in lengte varieert als je door een kuil of richel rijdt. ;)
guver schreef:En inderdaad, wat je zelf al zegt: steentje in de band tikt gelijk tegen het frame aan.
@bnijssen: Je zou het frame op die plaats kunnen beschermen met een 'clearprotect' beschermsticker. Neemt niet weg dat je niet ongelimiteerd grotere banden kan gaan monteren op frames die daar niet voor geschikt zijn. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 31 mar 2015 14:00

Lcsmet schreef:
zlyrinx schreef:....
Mijn vraag is dus, wat vinden jullie acceptabel als tolerantie voor hoogteslagen en waar zou dit aan kunnen liggen? Perfect rond bestaat niet, maar op deze manier kan ik dus eigenlijk geen 25mm banden gebruiken, en dat is natuurlijk wel vervelend. Mijn vorige banden waren op het oog wel helemaal rond. Of is dit een bekend probleem bij Schwalbe banden?
Ik heb 2 paar handgebouwde wielen.
- 1 Paar full carbon met "chinese" velg
- 1 Paar alu Pacenti SL23

Ik heb zowel Schwalbe One 25 mm als Michelin ProRace 4 in 23 en 25 mm.
In alle 4 deze wielen zit hoegenaamd geen hoogteslag als ik het wiel ronddraai en de afstand tussen de velg (band) en de vork meet.
Niet zonder en ook niet met buitenband gemonteerd.

Wat ik wel heb onthouden van mijn wielenbouwer is dat hij "slag" meet in tienden van een millimeter en niet in millimeter.
Dank voor je reactie. Ik heb ook een set Pacenti SL23 en een Farsports carbon/alu 50mm set. Ik weet zeker dat er geen hoogteslagen in mijn wiel zitten, dus daar kan het niet aan liggen. De hoogteslag van de band is zeker meer dan een milimeter.

Ik zal de leverancier eens mailen, kijken wat zij er over zeggen.

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 31 mar 2015 21:03

Hoe serieus moet je trouwens een minimale bandendruk van 7 bar op een 25mm band nemen? Een van de redenen voor een bredere band is toch dat je met een mindere bandenspanning toe kunt. Zeker op slechte wegen en klinkers/kasseien vind ik 7 bar echt te veel (en ik ben absoluut geen lichtgewicht).
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

Plaats reactie