Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

'Hype' hoge wielen voorbij?

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 06 sep 2014 16:51

Het valt mij op dat bij de Vuelta - maar ook al bij de Tour de France dit jaar - de profs niet massaal meer met hoge wielen rijden. Veel vaker zie je de medium hoge velgen, zo tussen de 30 en 40mm en ook wel de extreem lage klim wielen. Opvallend vind ik dat ze deze wielen niet alleen gebruiken bij klimetappes, maar ook tijdens de vlakke(re) etappes. Staat/stond er deze zomer zoveel wind of lijkt de hype van hoge wielen enigszins voorbij en ligt nu met name de focus op wie de breedste velg kan maken? Zo komt het in ieder geval op mij over...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 sep 2014 18:41

Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Jweijters
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 23 aug 2014 08:31
Locatie: Goirle

Jweijters 06 sep 2014 18:59

Lichtere velgen zijn dan ook makkelijker rond te krijgen, het impulsmoment is lager. Echter zorgen deze ook voor minder stabiliteit., want het impulsmoment is lager. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 06 sep 2014 19:15

Klassementsmannen zijn doorgaans een stuk lichter dan de gemiddelde pelotonsrenner. Voor het rijden in een peloton voegen hoge velgen weinig toe en met klimmen zijn lage fijner. Kwestie van renner welke wielen hij rijdt dus.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 sep 2014 20:32

Jweijters schreef:Lichtere velgen zijn dan ook makkelijker rond te krijgen, het impulsmoment is lager. Echter zorgen deze ook voor minder stabiliteit., want het impulsmoment is lager. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.
Maar lichte velgen zijn niet noodzakelijk laag. Er zijn zat hoge wielen van rond de 1300 gram.
En lichte velgen zijn niet noodzakelijk minder stabiel. Hoge, zware velgen zijn minder stabiel in zijwind dan lage, lichte velgen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 06 sep 2014 20:38

Binnenkort fietsen we allemaal met de clincher versie van Campa!
Bora :D

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 06 sep 2014 20:47

Gezien het groeiende aanbod van aero frames zullen hoge wielen voorlopig nog wel trendy blijven.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 06 sep 2014 21:03

de zwarten schreef:Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Nee bewijzen heb ik niet, maar als je de vuelta beetje volgt zou je het wel gezien moeten hebben? Nibali heeft in de tour ook nooit met 'echt' hoge wielen gereden, behalve dan tijdens tijdritten.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 06 sep 2014 21:53

zlyrinx schreef:
de zwarten schreef:Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Nee bewijzen heb ik niet, maar als je de vuelta beetje volgt zou je het wel gezien moeten hebben? Nibali heeft in de tour ook nooit met 'echt' hoge wielen gereden, behalve dan tijdens tijdritten.
Die weegt dan ook 3x niks. Een Tony Martin bijvoorbeeld rijdt steevast met 404 of 606 wielen.

zlyrinx
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 jul 2007 20:46

zlyrinx 06 sep 2014 23:14

Touretappe heeft ie gewonnen met een 303 voor en 404 achter. Ben met je eens dat het wisselt tussen renners en dat het ook met persoonlijke voorkeur te maken heeft. Maar toch had ik het idee dat het minder was dan de afgelopen jaren. Vooral klassementsmannen rijden eigenlijk nooit met hoge wielen, terwijl dat vroeger (zeg 2 jaar geleden) volgens mij wel zo was. Was met name benieuwd of dat mijn gevoel was of dat anderen ook dat idee hadden.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 07 sep 2014 07:44

Denk niet zozeer dat 'de hype voorbij is', maar eerder dat er sprake is van voortschrijdend inzicht, vooral doordat windtunneltesten en vermogensmeters steeds meer gemeengoed zijn geworden. Men stapt inderdaad af van het idee des te hoger des te beter, maar als je zegt dat de hype voorbij is, impliceer je dat iedereen terug gaat naar de situatie van voor de hoge wielen en dat is m.i. niet aan de orde.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 07 sep 2014 08:58

Hoge velgen en aero velgen staat los van elkaar. Er komt heel wat windtunnel testen en product ontwikkeling bij kijken voordat een velg aero is. De meeste hoge velgen zijn nooit getest in een windtunnel, alleen maar zwaar en niet aero.
Het is mij ook opgevallen dat in de voorjaarsklassieker weinig en soms helemaal geen hoge velgen te zien waren.
Maar waar reden ze dan op ?

Plaats reactie