'Hype' hoge wielen voorbij?
Het valt mij op dat bij de Vuelta - maar ook al bij de Tour de France dit jaar - de profs niet massaal meer met hoge wielen rijden. Veel vaker zie je de medium hoge velgen, zo tussen de 30 en 40mm en ook wel de extreem lage klim wielen. Opvallend vind ik dat ze deze wielen niet alleen gebruiken bij klimetappes, maar ook tijdens de vlakke(re) etappes. Staat/stond er deze zomer zoveel wind of lijkt de hype van hoge wielen enigszins voorbij en ligt nu met name de focus op wie de breedste velg kan maken? Zo komt het in ieder geval op mij over...
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Maar lichte velgen zijn niet noodzakelijk laag. Er zijn zat hoge wielen van rond de 1300 gram.Jweijters schreef:Lichtere velgen zijn dan ook makkelijker rond te krijgen, het impulsmoment is lager. Echter zorgen deze ook voor minder stabiliteit., want het impulsmoment is lager. Zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.
En lichte velgen zijn niet noodzakelijk minder stabiel. Hoge, zware velgen zijn minder stabiel in zijwind dan lage, lichte velgen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Nee bewijzen heb ik niet, maar als je de vuelta beetje volgt zou je het wel gezien moeten hebben? Nibali heeft in de tour ook nooit met 'echt' hoge wielen gereden, behalve dan tijdens tijdritten.de zwarten schreef:Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Die weegt dan ook 3x niks. Een Tony Martin bijvoorbeeld rijdt steevast met 404 of 606 wielen.zlyrinx schreef:Nee bewijzen heb ik niet, maar als je de vuelta beetje volgt zou je het wel gezien moeten hebben? Nibali heeft in de tour ook nooit met 'echt' hoge wielen gereden, behalve dan tijdens tijdritten.de zwarten schreef:Het viel mij niet op. Heb je bewijzen? Anders zijn we bezig over iets wat misschien helemaal niet zo is.
Touretappe heeft ie gewonnen met een 303 voor en 404 achter. Ben met je eens dat het wisselt tussen renners en dat het ook met persoonlijke voorkeur te maken heeft. Maar toch had ik het idee dat het minder was dan de afgelopen jaren. Vooral klassementsmannen rijden eigenlijk nooit met hoge wielen, terwijl dat vroeger (zeg 2 jaar geleden) volgens mij wel zo was. Was met name benieuwd of dat mijn gevoel was of dat anderen ook dat idee hadden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Denk niet zozeer dat 'de hype voorbij is', maar eerder dat er sprake is van voortschrijdend inzicht, vooral doordat windtunneltesten en vermogensmeters steeds meer gemeengoed zijn geworden. Men stapt inderdaad af van het idee des te hoger des te beter, maar als je zegt dat de hype voorbij is, impliceer je dat iedereen terug gaat naar de situatie van voor de hoge wielen en dat is m.i. niet aan de orde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Hoge velgen en aero velgen staat los van elkaar. Er komt heel wat windtunnel testen en product ontwikkeling bij kijken voordat een velg aero is. De meeste hoge velgen zijn nooit getest in een windtunnel, alleen maar zwaar en niet aero.
Het is mij ook opgevallen dat in de voorjaarsklassieker weinig en soms helemaal geen hoge velgen te zien waren.
Maar waar reden ze dan op ?
Het is mij ook opgevallen dat in de voorjaarsklassieker weinig en soms helemaal geen hoge velgen te zien waren.
Maar waar reden ze dan op ?