Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke wielen bij wedstrijden

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 10 aug 2014 10:45

Hallo,
Ik heb een vraag.
Ik ben nu een paar keer wezen kijken naar lokale wedstrijden voor beloften en A en B rijders.
Maar ik zie veel verschillen qua wielen.
Waar rijden jullie op en in welke klasse en waarom.
Gisteren bij een wedstrijd toch enkele lekke banden die toch uitvielen dan ipv vervangen wiel.

Dank.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 10 aug 2014 11:39

Tip 1: Don't race what you can't replace.

De kans dat een wielset sneuvelt in een wedstrijd is vele malen groter dan wanneer je er als toerder gewoon een lekker rondje mee fietst. Koers en valpartijen zijn immers inherent aan elkaar.

Vaak heb je 3 keuzes.
1. Een zo licht mogelijk laag setje (<30mm) voor klinkers en veel wind. Kun je altijd en overal gebruiken
2. Een hoog setje (>50mm) om een aero voordeel te halen. Bij veel wind in open koersen niet ideaal net als stuiteren op slechte wegen
3. Half hoog (>30mm maar <50mm) zodat je aero voordeel hebt maar geen windgevoeligheid en stijfheid maar geen gestuiter.

Ik fiets bij de amateur en heb (nu nog) een laag setje Aksiums (worden volgend seizoen wh6800 of rs81) en een setje hoog C50's Dura-ace. Dan kun je prima afwisselen wat je gebruikt per wedstrijd.
Gebruik het hoge setje alleen bij goed wegdek en droog weer.

Laatste wedstrijd waren natte klinkers en dus garantie voor veel valpartijen. Gekozen voor laag en maar goed ook. Na 16 rondes al 4 valpartijen waardoor 40% van het peloton al op meer dan een ronde stond. 2 mensen gezien met gebarsten achtervelg.

Bij het merendeel van de criteriums is het toch vaak dat je nadat je lek rijdt er de brui aan geeft. Minder dan de helft heeft reserve wielen mee genomen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 10 aug 2014 12:43

Ik dacht dat het hier over banden ging en niet over wielen?
In het droge: Vittoria open corsa evo pavé.
In de regen (maar dan houdt het vaak al op voor er begonnen wordt): Continental 4000 of Vittoria eva pavé.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 10 aug 2014 13:01

de zwarten schreef:Ik dacht dat het hier over banden ging en niet over wielen?
In het droge: Vittoria open corsa evo pavé.
In de regen (maar dan houdt het vaak al op voor er begonnen wordt): Continental 4000 of Vittoria eva pavé.
Het forum luidt: welke wielen bij wedstrijden. Lijkt mij dat het over wielen gaat op basis hiervan.

Op basis van de laatste zin zouden banden ook zomaar bedoeld kunden worden.

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 10 aug 2014 14:14

Ging mij over wielen en ook over de keuze tubes en draad en of tubeless.
dank

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 aug 2014 15:49

Eigenlijk maakt t allemaal niet zo heel veel uit, als dat wel zo was had iedereen wel op dezelfde (soort) wielen gereden. Iedereen heeft zo zijnerven voorkeur.

Plaats reactie