Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen centreren

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 jul 2014 20:42

Vraagje waar ik waarschijnlijk het antwoord al wel op weet, maar toch. Ik heb een set wielen gespaakt (H Pus Son Archetype met Alfine naven) en die met behulp van mijn wielrichter en een centreerboog netjes in het midden gezet.

Omdat dit mijn tweede set was (en de fm het aangeboden had), ben ik even met de wielen naar de de fm gegaan om te laten checken of ze goed op spanning waren. FM zet ze in zijn bok en zegt tot mijn stomme verbazing dat ze niet in het midden staan. :oops: Dus hij zet ze met zijn Parktool richter (ik heb zelf een Minoura) in het midden en op spanning en ik neem ze weer mee.

Zat me echter toch niet lekker, dus thuis de centreerboog er weer bijgepakt en volgens dat ding staan die wielen dus echt een halve centimeter uit het lood. :shock: Ook toen ik het voorwiel in een vork zetten had ik sterk het idee dat het niet mooi in het midden staat.

Nu wil ik de expertise van de fm niet in twijfel trekken, maar volgens mij heeft hij mijn wielen weer mooi uit het lood getrokken. Of ben ik nou gek? En je controleert wielen toch met een centreerboog?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 19 jul 2014 23:08

Hoe meer je kan afstellen aan een richter, hoe slechter het kan gereedschap kan werken.

Ik ben ook eens een aantal jaren geleden bij mijn LBS langs geweest om een paar spaken in mij achterwiel te laten vervangen (nadat mijn ketting tussen cassette en spaken terecht was gekomen). Toen reed ik nog met Magura velgremmen om mijn mountainbike en bij montage stond het wiel mooi uit het midden, terwijl dat daarvoor niet zo was.

Heb je het overigens over een hoogteslag uit het lood (naaf niet in het midden) of over een wiel dat niet in het midden staat in de vork/achterbrug?

Gereedschap moet je goed gebruiken en als je LBS dat niet doet zou ik mooi naar een andere LBS gaan. Want ook aan een centreerring zit een afstelschroef. En op veel profesionele wielrichters kun je diverse metertjes plaatsen voor een erg nauwkeurige meting. Voor de spaakspanning zou ik gewoon ook zelf een spaakspanningmeter aanschaffen. Simpele van Parktool is niet zo duur, maar minder geavanceerd dan die van DT Swiss.

Je mag best je FM in twijfel trekken, want sommigen zijn echt niet zo goed als ze beweren. Tenzij je er al jaren komt en er een erg goede band mee hebt. Dan kun je hem toch echt wel confronteren met jouw ervaring en waarnemingen...

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 jul 2014 23:20

Het gaat om een wiel dat niet in het midden staat en hij baseerde het puur op zijn wielrichter, zonder wat voor metertjes dan ook. Gewoon zo'n professionele Parktool. Spanningsmeter deed hij ook niet aan, was niet nodig. Nu heb ik die zelf ook niet, maar ik ga er toch eens naar kijken.

Ik kom er niet vaak, maar had met een ander personeelslid daar goede ervaringen, vandaar dat ik er nu weer was. Was wel de laatste keer, want het steekt me toch wel een beetje dat hij mij nu extra werk bezorgd en ook nog eens deed alsof ik maar wat leuk knutselde. En nou is het mijn tweede set, maar de vorige zit al heel wat kilometers kaarsrecht in mijn fixie. :-)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 jul 2014 09:16

Als je m.b.v. van je centreerboog constateert dat het wiel niet gecentreerd is (uiteraard wel 'rondom' meten), dan is het niet gecentreerd, punt! Er zijn (heel) goede FM's en wat minder goede (lees minder secuur werkende) FM's. Daarom doe ik ook zoveel als mogelijk alles zelf. Met zo'n Parktool wielrichter kun je zonder het gebruik van een centreerboog ook zien of het wiel gecentreerd is, maar of dat even nauwkeurig is? Als er in de loop van het gebruik bijv. speling op het mechanisme ontstaan is, krijg je al een afwijking. Ga dus maar gewoon op je eigen, naar ik aan mag nemen zorgvuldig uitgevoerde, meting af ;).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 20 jul 2014 09:54

Zo'n centreerboog heb je echt nodig. Ik denk dat je het beter doet dan je FM. Ik heb zelf ook een ParkTool wielrichter (met metertjes), en een DT Swiss spanningsmeter, maar heb in het verleden ook veel gebruik gemaakt van de eenvoudige(r) Minoura, maar altijd met centreerboog.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4614
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 jul 2014 10:29

Vermoedelijk was de wielrichter van de fietsenwinkel niet (goed) gecalibreerd (parktool heeft hiervoor z'n 'calibration gauge'). Parktool geeft zelf aan dat voor nauwkeurig centreren een centreerboog wenselijk is.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 20 jul 2014 21:36

Dan ga ik mooi uit van mijn eigen metingen en na mijn vakantie de boel weer naar het midden trekken. :)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

BikeWheels
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 feb 2014 09:49

BikeWheels 22 jul 2014 16:03

Altijd met de centreerboog, heel goed ;-)

Zegt wel iets over de manier van spaken van je FM ;-(

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 12 aug 2014 19:07

Inmiddels weer terug van vakantie en de wielen zijn dankzij de FM kaarsrecht. Hij had dit topic gezien en de conclusie getrokken dat er vast niet meer met dit soort wielen bezig waren. :-D

Dus contact met me opgenomen dat ik er even weer mee langs moest komen en hij heeft ze helemaal nagelopen en rechtgetrokken. Zeer over te spreken! :-)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 25 aug 2014 10:40

Goed geregeld ;-)

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 25 aug 2014 12:18

Als ik het goed begrijp stond je wiel dus niet in het midden van de vork? Ik heb geen centreerboog (ben maar een hobbyist) en het nut van zo'n ding ontgaat me. Bij centreren denk ik toch in de eerste plaats aan concentrisch maken, en dat kan uitstekend met mijn (eigenbouw) wielrichter. Het centreren in het midden van de vork doe ik door het wiel om te draaien in de wielrichter na het uitrichten van de zijdelingse slag; dan moet de velg weer tegen de meetpen aankomen. Mijn Chinees wil overigens graag een achterwiel dat een paar mm. uit het midden staat, kwestie van toleranties zullen we maar zeggen. Dat is overigens ook het geval bij de Colnago van een van onze clubleden, dat komt dus in de beste families voor. ;)
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Plaats reactie