Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Makkelijk te (de)monteren buitenband

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 01 jun 2014 19:36

Ik wil mijn buitenbandjes gaan vervangen, en ben op zoek naar banden die makkelijk over de velg gelegd kunnen worden, en ook weer makkelijk zijn los te wippen. Ik heb op dit moment Schwalbe Durano Plus banden, en het kost me bij die banden heel veel moeite om ze over de velgrand heen te wurgen. Ook het loshalen is een behoorlijk gevecht. Dat zou toch anders moeten kunnen, zou ik denken. Heeft iemand praktische tips voor me? (Ik weet het, bij een vraag als deze kun je de meest uiteenlopende antwoorden krijgen, maar ik waag het er toch maar op.)

Ter informatie (misschien is het van belang): ik heb een Shimano Ultegra Tubeless Road wielset.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 01 jun 2014 20:05

Er is een heel topic over banden + wielen:
http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... &start=180

In het algemeen: Vouwbanden kan je heel vaak zonder bandenlichters monteren en demonteren. Kwestie van voldoende de band te duwen (met beide handen simultaan band stretchen en zo doorwerken tot je genoeg marge hebt). Banden zijn nieuw ook minder soepel.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 01 jun 2014 20:11

Ik weet niet of er verschil in is maar ik rij met Schalbe Durano S. Ik heb geen bandenlichters bij. Bij mijn Campa Shamals en Campa Bullets gaan die er zo af. Volgens mij is het aan de wielen (velgen) gelegen want bij mijn Campa Sciroco's gaan die er ook moeilijk af. En de moraal: koop Campa Shamals of Bullets.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 01 jun 2014 20:58

de zwarten schreef:In het algemeen: Vouwbanden kan je heel vaak zonder bandenlichters monteren en demonteren.
Toen ik die Schwalbe Durano Plus bij een webshop bestelde, werd gezegd dat het om een vouwband ging. Nou, ik zou wel een héél sterk elastiek moeten hebben om die Schwalbe Durano opgevouwen mee te nemen! Was de informatie op de site van die webshop gewoon onjuist, of zijn er misschien meerdere uitvoeringen van die Schwalbe Durano?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 01 jun 2014 21:08

ewout schreef: of zijn er misschien meerdere uitvoeringen van die Schwalbe Durano?
Ja, http://www.schwalbe.com/en/road-reader/durano-plus.html

Performance Line / Wired tire en Performance Line / Folding tire. Dit is tevens van toepassing op de normale Durano (dus niet de plus versie)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

nibali
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

nibali 01 jun 2014 23:38

Ook ik heb Schwalbe Durano S banden die ik mbv Tacx bandenlichters makkelijk van mijn Mavic Ksyrium SL wielen af krijg.
Ik heb totaal geen kracht in mn handen en kreeg in het verleden Vittoria's er niet af.
Specialized Venge Expert 2016

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 jun 2014 08:44

Michelin pro (2/3/4) krijg ik zonder al te veel moeite zonder bandenlichters van mijn Mavic velgen. Campa Neutron velgen: ander verhaal! Met Shimano velgen heb ik geen ervaring.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 jun 2014 08:48

Iemand Shamals of Bullets aanraden als iemand vraagt om een band die makkelijk om de velg gaat... :roll:

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 02 jun 2014 08:59

havana schreef:Iemand Shamals of Bullets aanraden als iemand vraagt om een band die makkelijk om de velg gaat... :roll:
Ouzo is the answer, I don't remember the question :?
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 06 jun 2014 00:15

Vind zelf de vredestein fortezzas wel redelijk goed gaan. Probleem kan hier ook wel eens in de tubeles wielen zitten. Die worden zo gemaakt dat de band er goed strak omheen gaat om geen lucht te verliezen bij tubeless rijden. Ik heb een paar reguliere shimano wielen en daar nooit problemen mee, terwijl ik dat wel had met bijvoorbeeld campa proton wielen. Dat was bijna niet te doen. Wel degelijke wielen trouwens.

Zou in ieder geval geen michelin proberen. Die valt ook vrij strak om de velg.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 06 jun 2014 00:31

+1.

Bij een normale Shimano velg haal je de bandjes er zonder bandenlichters vanaf.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 06 jun 2014 07:44

Neem niet de Michelin Pro 4 service course want die vind ik een drama om op de velg te krijgen. Ben heel handig met banden maar met de Michelin Pro 4 was het hangen en wurgen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie