Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

42 of 60 ventiel?

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 15 mei 2014 00:49

Eindelijk" voor het eest lekgereden voor een klim. Gelukkig waren er mensen die wisten hoe ze de biba moesten vervangen Nu zit er een behoorlijk gat in mijn buba dus ben op zoek naar een set bi en bu-ba's. Buiten heb ik de Continental GP4000s II op het oog en binnen de Continental Supersonics (is lichter uberhaupt een voordeel bij binnenbanden of kan ik beter de zwaardere nemen?). Nu kan ik kiezen uit de 42 of 60 ventiellengtes. Ik denk met 3cm velgen dat 42 genoeg is maar is er een reden om voor een langere of een zo kort mogelijk ventiel te kiezen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6740
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 mei 2014 00:56

Als het ventiel maar voldoende door de velg komt zodat je de zaak goed vast kan zetten. Langer is 'makkelijker' maar heeft geen enkele zin.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 mei 2014 01:20

Lichter is niet perse beter. Sommigen willen een lichter dunner binnenbandje omdat die je band soepeler maakt. Maar ze zijn minder lekbestendig. Misschien geen probleem voor jou omdat je toch nooit lek rijdt, maar als je gewoon wil fietsen is het niet perse een noodzaak.

Te kort ventiel kan soms lastig zijn, maar een te lang ventiel ziet er ook niet uit. Als je het red met 42mm kun je dat doen. Maar ik heb zelf een 50mm ventiel (ander merk, Vredestein) in een 27mm hoge velg. Denk dat 50mm het beste is in je 30mm hoge velg, maar 60mm kan altijd...

Anko
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 okt 2013 13:39

Anko 15 mei 2014 08:12

Ik rij in mn Fulcrum Quattro set (35mm) gewoon met 42mm ventielen. Zowel met co2 als met de vloer pomp prima op te pompen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mei 2014 08:50

De ene 42 is de andere 42 niet. Latex Vredestein bandjes zijn met een 30 mm met de meeste pompen niet op te pompen bijvoorbeeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Contrastique
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 28 jul 2013 16:31
Locatie: Gronsveld
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 15 mei 2014 09:42

Dank jullie voor de tips. Bij Mantel (waar ik de buba's wil bestellen) zien ik geen Continentals met een 50 ventiel. 42 misschien net te kort en 60 (die had ik) zijn wel heel lang.

Die lichte biba's hoeven voor mij niet perse. Ik zit niet op een racefiets omdat ik comfort wil, daar heb ik thuis een bank voor :lol: Ik weet nu iig dat een lang ventiel verder geen ander voordeel heeft dan bereikbaarheid.
Ik denk dat ik voor deze ga:
http://www.mantel.com/michelin-a1-ultra ... N0YXJ0Nw==

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mei 2014 11:26

Een ander punt is de balans van het wiel. Elk wiel is wel enigszins uit balans. Door een langer ventiel te nemen kan de balans toenemen of juist afnemen. Meestal is dit niet zo van belang maar een wiel dat erg uit balans is kan problemen gaan geven bij hogere snelheden (afdalingen). Dit geldt vooral voor full carbon velgen waarbij een lang ventiel wordt gebruikt. Bij aluminium velgen zit tegenover het ventielgat een contragewicht (lasnaad) om het gewicht van het ventiel te compenseren maar dat heb je bij full carbon wielen niet.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 15 mei 2014 12:11

Denk er bij de keuze voor Michelin aan dat deze geen schroefdraad aan de buitenzijde heeft zodat het ventiel geborgd kan worden tegen de velg. De ene wil die moertjes niet, de andere wel.
Ik wil ze bijvoorbeeld wel zodat het ventiel niet zo heen en weer gaat bij het aankoppelen van de pomp. :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mei 2014 12:26

Die moertjes zijn lelijk en hebben geen functie.

@Maatwielen een wiel dat qua gewicht uit balans is geeft enkel een 'probleem' op een montage standaard, maar echt niet in de praktijk. Daarvoor draait de boel veel te langzaam op de fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 mei 2014 12:33

Die moertjes hebben wel degelijk functie, ze zorgen dat de boel niet gaat rammelen. Is bij sommige wielen nodig. Stukje tape of krimpkous werkt ook.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mei 2014 12:44

havana schreef:Die moertjes hebben wel degelijk functie, ze zorgen dat de boel niet gaat rammelen. Is bij sommige wielen nodig. Stukje tape of krimpkous werkt ook.
Moertje is niet mooi, maar stuk beter dan 100km rammelende ventielen in de hoge velg.
Less is bore

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 15 mei 2014 13:15

@am-classic-fan: er kunnen wel degelijk voelbare vibraties ontstaan. Verder zijn het details natuurlijk, maar een uitgebalanceerd wiel is gewoon sneller.

Plaats reactie