Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Brede velgen of niet?

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 28 apr 2014 16:04

Wie weet er meer over brede clincher velgen van 23 of 25 mm voor racefietsen.

Het schijnt dat bredere banden een lagere rolweerstand hebben. De wegligging en stabiliteit zal ook wel beter zijn bij de gebruikelijke 20,5 mm. Dat klinkt dus interessant maar klopt dit allemaal?

Op mijn 20,5 mm velgen gebruik ik 23 mm conti's.

Wat voor banden plaats je op 25 of 25 mm velgen?
Neem je dan 25 mm banden of nog breder?

Wat betekenen bredere banden voor de aerodynamica?
Laatst gewijzigd door bepe op 28 apr 2014 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 28 apr 2014 16:06

Een goed leesbare vraag zou helpen.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 28 apr 2014 16:18

Een lagere rolweerstand bij dezelfde druk maar dan worden de 25mm banden net betonnen tuinslangen en is het comfort bij mij tenminste verdwenen. Ik ben vorige week vlak voor de rit met een schuifmaat langs 14 fietsen van mijn fietsclub gegaan, de breedte is elke keer anders. 23mm banden meten ook 25mm breed afhankelijk van de velg. Welke conclusie moet je daar uit trekken? Het is ook vreemd dat campagnolo en ambrosio de brede velgen laten liggen. Ik denk dat het verhaal van 25mm banden nog lang niet af is.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 apr 2014 16:29

Ik heb horen waaien dat Campa vanaf volgend jaar ook breed gaat.
Brede velgen zorgen voor mooier passende banden. De banden zijn daarmee mooier rond en hebben meer rijcomfort in de bochten en het rijgevoel lijkt dan meer op een tube.
De bredere velg is op zich minder aero, maar indien geoptimaliseerd met passende band (waardoor er geen overgangsknikje is tussen band en velg) zou het zelfs meer aero moeten zijn.

23mm banden op 20.5 mm velgen zijn heel vaak breder dan 23mm (24 of zelfs 25mm gemeten). Ik weet niet hoe het zit op 23mm velgen, maar het zal de boel ook nog wel wat breder maken in de meeste gevallen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 apr 2014 17:19

Niks mis met brede velgen maar weet dan wel zeker dat je de hele gebruikstijd ook brede banden wilt rijden. Nu is het een hype maar wil te terug naar een smalle band op een (te) brede velg dan kun je je lol op. Thuis valt alles nog wel mee maar kan je verzekeren dat je bij lek i.c.m. een miinipompje een uitdaging heb om je band goed op je velg te krijgen aangezien de noodzakelijke druk om de band goed op de velg te zetten ontbreekt (doorgaans wordt dat het hele weg terug hobbelen).

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 28 apr 2014 19:19

Het is geen hype, maar een blijvertje. Net als bij mountainbikebanden wil met tegenwoordig breed (maar niet "over the top"). Vorige week had een maat een lekke band met zijn H+ Son Archetype velgen en 23mm (stugge) Rubino's... Binnenbandje wisselen was geen enkel probleem met een minipompje (geen gehobbel), maar een H+ Son Archetype velg is inderdaad niet bedoelt om met een 20mm bandje te gebruiken.... ;).

Een brede band hoef je tenslotte niet om 10 bar te zetten, maar 6 is meer dan voldoende. Met een goede techniek zijn veel buitenbanden goed in de velgrand te leggen... Weliswaar zullen er banden zijn die moeilijk in de velgrand te leggen zijn, maar zulke banden zou ik toch niet willen hebben...

Verder kloppen de punten die de TS zelf aankaart wel een beetje... Rij zelf ook met 25mm bandjes, maar zou nu best een bredere velg willen hebben. Rijdt lekker comfortabel en met een bredere velg zal het nog comfortabeler zijn. Ook zal de rolweerstand iets beter zijn, omdat de uitwendige band diameter groter zal worden. Dus over oneffenheden in de weg rolt het beter... Aerodynamica is op zich ook afhankelijk van de velgvorm, maar daar zullen de meesten niets van merken. Bol is beter dan hoekig of scherpe vormen.

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 28 apr 2014 19:28

25mm banden bollen op een 24mm velg veel beter dan op een 20/21mm velg. Wat is er verder tegen bredere velgen? Een bredere band biedt meer comfort en, naar het schijnt, minder rolweerstand. Dat (iets) bredere velgen en banden minder aerodynamisch zouden zijn lijkt me niet of nauwelijks. 25mm banden zijn nauwelijks zwaarder dan 23mm. Wat pleit er eigenlijk nog voor smalle velgen en banden?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 apr 2014 10:13

Aerodynamica en gewicht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 apr 2014 12:15

Tour zegt het anders, maar ik durf nog twijfelen aan de voordelen van 25mm ifv rolweerstand.
Het is in ieder geval zo dat enkele factoren (rennersgewicht, druk in de banden, kwaliteit van de banden, TPI, velgbreedte en type, en vooral type wegdek) een grote rol spelen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 apr 2014 12:49

Ik denk dat vooral zwaardere renners meer profiteren van bredere banden. Die hoeven dan minder druk te gebruiken en kunnen dan toch wat meer comfort halen. Ik kan mijn 23mm met 70kg banden ook best op lagere druk rijden zonder veel problemen, iemand van ruim 100kg kan dat niet. Overigens passen de meeste 25mms nog prima op normale ( niet al te smalle velgen ). Voor de aerodynamica is het vooral belangrijk dat de band velg transitie netjes verloopt, dus zonder diepe randen of bollingen. Dus het zal aan de combinatie velg band liggen, op een brede velg wordt ook een 23mm band wat breder. Overigens zijn de echt smalle banden 21mm wel echt uit de tijd geraakt. Ik denk dat dat rolweerstand eerder een factor is van gewicht berijder, de velg en de druk die hij nodig heeft. Zo kan voor de ene rijder en velg een 23mm beter zijn, maar voor een ander de 25mm. Het is niet allemaal zo zwart wit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dielange
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2013 19:36
Locatie: Tussen Alkmaar en Schagen

dielange 29 apr 2014 14:07

Om hier op in te haken, ik rijd sinds kort op velgen van 23mm en mijn banden meten 25mm. Met mijn 100kg ben ik zeker geen lichtgewicht. Ik moet zeggen dat het echt heerlijk rijdt! Veel comfortabeler maar zeker niet langzamer. De laatste tijd rijg ik de PM-etjes aan elkaar met deze combinatie. Aerodynamica kan me echt helemaal niet boeien, het is de rijder die het moet doen. De luchtweerstand van een paar banden op velgen kan ik me echt helemaal niets bij voorstellen. Dat lijkt me meer iets voor een tijdrijder / prof om zich daar druk over te maken!

Het totale gewicht van mijn wielen met deze banden is niet meer dan mijn oude set met 23mm bandjes.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 29 apr 2014 14:19

Even andersom geredeneerd:
Ik rijd met Campagnolo Zonda velgen (2014 versie) met hierop Contintental GP4000s 25mm banden. Omdat dit (relatief) smalle velgen zijn, kan ik dan beter met 23mm rijden omdat 25mm banden alleen voordeel hebben op bredere velgen? Ik weeg zelf 78 kilo.

Plaats reactie