Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen - waar op letten?

Tom1986
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2014 18:52

Tom1986 24 apr 2014 19:10

Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren voor de aanschaf van mijn eerste racefiets. Via dit forum vond ik al veel goede tips over het belang van geometrie, de kwaliteit van de groepenset, materiaal van het frame en welke merken gerenommeerd zijn.

Mijn vraag:
Ik begrijp dat er qua wielen ook vele mogelijkheden zijn, maar door de vele details begrijp ik nog niet wat de belangrijkste dingen zijn waar ik op moet letten als ik straks in de winkel sta?

Wellicht is het handig om wat informatie te geven over mijzelf en mijn plannen mbt fietsen:

Ik ben 28 jaar, 190cm en weeg ongeveer 82kg, en ben dus een beginnend fietser. Ik ben dan ook (nog) niet van plan om de bergen in te gaan of wedstrijden te rijden, maar wil vooral gaan toeren met vrienden.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 24 apr 2014 19:21

Meegeleverde wielset zal het gaan doen.
Zo ongeveer alles kan 82 kg wel aan.
Complete fietsen in de instapprijsklasse worden nogal eens met Mavic Aksium wielen geleverd die wat extra onderhoud nodig hebben, die zou ik proberen te mijden.
Mocht je na verloop van tijd willen "upgraden"heb je een reserveset.
Kortom , niet te druk over maken.
Cheap light strong, choose two

Tom1986
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2014 18:52

Tom1986 24 apr 2014 20:46

Bedankt Kees, weet ik in ieder geval dat ik hierin geen upgrade hoef te overwegen :)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 24 apr 2014 23:33

Misschien heb je Hoge Wielen nodig omdat je maten die ook hebben, maar technisch voldoen goedkope wielen meestal wel.
Er zijn hier zat discussies over waar men diep op de materie ingaat, maar dat heeft voor beginners niet veel nut IMO.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 apr 2014 23:45

Over het algemeen worden Fulcrum Racing 7 en Campagnolo Khamsin beschouwd als de betere instap wielen. Dat zou een argument kunnen zijn om voor een bepaalde fiets te kiezen maar het moet dan natuurlijk niet teveel ten koste gaan van andere specificaties/afmontage.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 25 apr 2014 09:08

kees0251 schreef: Complete fietsen in de instapprijsklasse worden nogal eens met Mavic Aksium wielen geleverd die wat extra onderhoud nodig hebben, die zou ik proberen te mijden.
Waar zit 'm dat in dan?
Heb zelf ook Aksium met Sora naven in mijn Jan Janssen Vuelta van ca 10 jaar oud. Heb de naven wel eens wat onderhoud gegeven; nieuw vet, nieuwe kogellagers, maar verder nooit enige problemen mee gehad. Nooit spaakbreuk, geen slag (hoewel ze ongetwijfeld niet perfect rond meer zijn).
Nu moet ik wel zeggen dat ik ook nooit Parijs-Roubaix gereden heb, maar in Ardennen/Alpen heb ik de nodige kilometers gemaakt.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 apr 2014 10:14

De body heeft een glijlager dat soms gesmeerd moet worden.
Voor mij en jou zou het geen probleem zijn, maar beginners hebben meer aan hun hoofd dan dat soort dingen.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 apr 2014 10:38

Tom1986 schreef: Mijn vraag:
Ik begrijp dat er qua wielen ook vele mogelijkheden zijn, maar door de vele details begrijp ik nog niet wat de belangrijkste dingen zijn waar ik op moet letten als ik straks in de winkel sta?
Ik zou iemand meenemen die er iets van kent. Op zich kan je niet veel verkeerd doen met een instapfiets met basic wielen, maar je kan soms voor een hele kleine meerprijs een andere set wielen laten monteren die net ietsje beter is, fijner rijdt en minder onderhoud nodig heeft.
In tegenstelling wat Kees zegt hoeven hoge wielen trouwens niet duur te zijn, en kunnen lage wielen ook heel duur zijn. Alles wat van Shimano, Campagnolo, Fulcrum is normaliter goed, eigen merk wielen zijn soms ook gewoon goed, maar ik zou toch even peilen hoeveel een kleine upgrade kost, als het allergoedkoopste model van de range in de fiets zit.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 25 apr 2014 10:39

kees0251 schreef:Meegeleverde wielset zal het gaan doen.
Zo ongeveer alles kan 82 kg wel aan.
Complete fietsen in de instapprijsklasse worden nogal eens met Mavic Aksium wielen geleverd die wat extra onderhoud nodig hebben, die zou ik proberen te mijden.
Mocht je na verloop van tijd willen "upgraden"heb je een reserveset.
Kortom , niet te druk over maken.

-1. Ik sluit me bij Ernie aan. De standaard instap wielsets van bijv. Easton of Shimano zijn geen haar beter als de Aksiums. Probeer voor FR7 of Khamsins te gaan. Ook kan je een setje handgespaakte Open Pro (Mavic heeft ook nog wel iets fatsoenlijks gemaakt) met bijv. 105 naven aanschaffen. Ben je misschien 100 euro extra kwijt wanneer je je originele wielen ongebruikt via MP verkoopt..

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 apr 2014 10:48

RMB schreef: Aksium met Sora naven.
Die bestaan niet ;-)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 apr 2014 18:39

dickygiovanni schreef:
-1. Ik sluit me bij Ernie aan. De standaard instap wielsets van bijv. Easton of Shimano zijn geen haar beter als de Aksiums. Probeer voor FR7 of Khamsins te gaan. Ook kan je een setje handgespaakte Open Pro (Mavic heeft ook nog wel iets fatsoenlijks gemaakt) met bijv. 105 naven aanschaffen. Ben je misschien 100 euro extra kwijt wanneer je je originele wielen ongebruikt via MP verkoopt..
Shimano 105 naven en Mavic Open Pro's zijn nu toch wel volkomen achterhaald door de tijd.
Volgende keer beter!
Cheap light strong, choose two

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 26 apr 2014 22:42

Mavic Aksium zou ik echt afblijven. Collega heeft jaren met volle tevredenheid met Campa Sirroco gereden. Heeft dan een tweede fiets aangeschaft met Aksium wielen in. Spaak losgelopen die ik opnieuw aangedraaid heb en de slag eruit gehaald maar later opnieuw losgelopen. Als je aan die spaken voelt dan voelen die zo slap aan ook, heb er echt geen vertrouwen in.

Als instapwielen zou ik ook altijd Fulcrum R7 of R5 of een Campa Vento of Sirroco aanraden. Goed en probleemloos.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie