Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen - waar op letten?

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 27 apr 2014 10:25

kees0251 schreef:
dickygiovanni schreef:
-1. Ik sluit me bij Ernie aan. De standaard instap wielsets van bijv. Easton of Shimano zijn geen haar beter als de Aksiums. Probeer voor FR7 of Khamsins te gaan. Ook kan je een setje handgespaakte Open Pro (Mavic heeft ook nog wel iets fatsoenlijks gemaakt) met bijv. 105 naven aanschaffen. Ben je misschien 100 euro extra kwijt wanneer je je originele wielen ongebruikt via MP verkoopt..
Shimano 105 naven en Mavic Open Pro's zijn nu toch wel volkomen achterhaald door de tijd.
Volgende keer beter!

Ik rij er anders al 6 jaar mee door de pekel ,zonder onderhoud! terwijl ik al zeker 3 paar door jou prima geachte instapwielsets binnen een half jaar in de kliko gemikt heb..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 apr 2014 11:10

Ik snap het even niet Kees. Normaal kraak je alle nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk af en nu vind je de meest eenvoudig te onderhouden en repareren wielen met zo ongeveer de best ontworpen naven achterhaald omdat ze een beetje zwaarder en wat minder aerodynamisch zijn.
Campagnolo Ultra Dork

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2014 11:34

Pardon?
Mijn ervaringen met 105 naven zijn gewoon niet zo goed...
Ik heb zelf geen probleem met het onderhoud (fietsen zijn uitermate simpele dingen) maar het is velen niet gegeven om cup en conusnaven zo bij te houden dat ze ook lang meegaan.
Een body die inwatert waarna je hem kan weggooien bevalt me ook niet.
Ik heb met die wielen weinig in de winter gereden, maar zelfs na meerdere keren reinigen en smeren blijft de body maar knarsen , kleine kutkogeltjes op halfversleten loopbanen.
Best ontworpen? Niet echt, veel research is er niet aan besteed.
Over gewicht en aerodynamica heb ik me uberhaupt niet uitgelaten, die zijn voor de TS ook niet belangrijk begrijp ik uit de startpost.
Levensduur en onderhoudsvriendelijkheid zijn mijn punten, daarop zijn de traditionele Shimano naven achterhaald.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 27 apr 2014 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2014 11:38

dickygiovanni schreef: Ik rij er anders al 6 jaar mee door de pekel ,zonder onderhoud! terwijl ik al zeker 3 paar door jou prima geachte instapwielsets binnen een half jaar in de kliko gemikt heb..
Je kan me nog zoveel vertellen.....maar zulke verhaaltjes interesseren met niet want er zit gewoon geen argumentatie in.
Vooral die kliko is stoer!
Cheap light strong, choose two

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 27 apr 2014 11:45

kees0251 schreef:
dickygiovanni schreef: Ik rij er anders al 6 jaar mee door de pekel ,zonder onderhoud! terwijl ik al zeker 3 paar door jou prima geachte instapwielsets binnen een half jaar in de kliko gemikt heb..
Je kan me nog zoveel vertellen.....maar zulke verhaaltjes interesseren met niet want er zit gewoon geen argumentatie in.
Vooral die kliko is stoer!

:) Voor een man van 61 heb je toch altijd een bijzonder trieste manier van discussie voeren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 apr 2014 13:37

kees0251 schreef:Pardon?
Mijn ervaringen met 105 naven zijn gewoon niet zo goed...
Ik heb zelf geen probleem met het onderhoud (fietsen zijn uitermate simpele dingen) maar het is velen niet gegeven om cup en conusnaven zo bij te houden dat ze ook lang meegaan.
Een body die inwatert waarna je hem kan weggooien bevalt me ook niet.
Ik heb met die wielen weinig in de winter gereden, maar zelfs na meerdere keren reinigen en smeren blijft de body maar knarsen , kleine kutkogeltjes op halfversleten loopbanen.
Best ontworpen? Niet echt, veel research is er niet aan besteed.
Over gewicht en aerodynamica heb ik me uberhaupt niet uitgelaten, die zijn voor de TS ook niet belangrijk begrijp ik uit de startpost.
Levensduur en onderhoudsvriendelijkheid zijn mijn punten, daarop zijn de traditionele Shimano naven achterhaald.
Ik heb hier 3 sets wielen met Shimano naven met tussen de 10.000 en 40.000+ km op de teller en die zijn op de debiele 600ax exemplaren na geheel probleemloos en nog niet ingesleten. Ik hoor ook nagenoeg geen verhalen over slechte Shimano naven en de de levensduur is over het algemeen een heel stuk beter dan die van instap fabriekswielen.

Het ontwerp is zeker goed ik kan zo gauw echt geen naven bedenken die goedkoop te produceren zijn en even goed presteren.
Campagnolo Ultra Dork

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2014 18:13

Het ontwerp is traditioneel zoals dat al tientallen jaren bestaat , alleen de materialen zijn niet meer zoals het was in jaren '70 en 80.
Een paar jaar geleden heb ik nog een set Dura Ace bouwjaar 76 verkocht en die waren nog beter dan de 4 jaar oude 105 die ik nog heb.
De reden dat cup+conus weinig meer gemaakt wordt is juist dat het duurder is te produceren dan een naafje draaien en er industrielagertjes in te mikken.
Kan okee zijn, maar dan moeten er wel goede materialen gebruikt worden.
Maar misschien heb ik een slecht jaar getroffen, dat komt voor gezien de horrorstory's over Shimano kettingen.
Een groot bedrijf besteedt veel uit aan dit soort spullen in Maleisie e.d. en daar gaat kennelijk wel eens wat fout.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 27 apr 2014 18:17

dickygiovanni schreef: Je kan me nog zoveel vertellen.....maar zulke verhaaltjes interesseren met niet want er zit gewoon geen argumentatie in.
Vooral die kliko is stoer!

:) Voor een man van 61 heb je toch altijd een bijzonder trieste manier van discussie voeren.[/quote]

Maar je hebt geen antwoord op mijn argumentatie zoals gewoonlijk.
Kwaken kan iedereen.
Van types die het woord kliko gebruiken weet ik eigenlijk al meteen dat het gekwaak zonder inhoud is.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 27 apr 2014 19:24

[/ gehakketak_terug_naar_inhoud]

Net als TS is mij ook niet duidelijk wat dan wel degelijk materiaal is. Ik heb Aksiums met >25.000km op de teller en die zijn op. Gelet op alle opmerkingen op dit forum zou Fulcrum R3 een mogelijke opvolger kunnen zijn, zeker gezien de prijs die ik eraan uit wil geven. Als ik echter een filmpje bekijk waarin een complete "hub overhaul" getoond wordt, loop ik nog niet direct warm voor zo'n lagering. Ook de afdichting van de body tegen vuil van buitenaf vind ik in de Aksiums beter opgelost met de rubber keerring dan de open verbinding van de R3.

En andere optie is b.v Wheeltec waar velen over roepen. Die firma heeft echter alleen een Facebook pagina waar je wat kan zien van hun producten maar zonder uitvoerige kennis van al die producten die er op de markt zijn zie je door de bomen het bos niet meer. Nu ook de Shimano wielen niet meer zijn wat ze waren vraag ik me af op welk advies je dan wel kunt vertrouwen.

Is er iemand met echt kennis van zaken die daar eens iets over kan schrijven?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 apr 2014 19:39

kees0251 schreef:Het ontwerp is traditioneel zoals dat al tientallen jaren bestaat , alleen de materialen zijn niet meer zoals het was in jaren '70 en 80.
Een paar jaar geleden heb ik nog een set Dura Ace bouwjaar 76 verkocht en die waren nog beter dan de 4 jaar oude 105 die ik nog heb.
De reden dat cup+conus weinig meer gemaakt wordt is juist dat het duurder is te produceren dan een naafje draaien en er industrielagertjes in te mikken.
Kan okee zijn, maar dan moeten er wel goede materialen gebruikt worden.
Maar misschien heb ik een slecht jaar getroffen, dat komt voor gezien de horrorstory's over Shimano kettingen.
Een groot bedrijf besteedt veel uit aan dit soort spullen in Maleisie e.d. en daar gaat kennelijk wel eens wat fout.
Ik denk dat je inderdaad een beetje pech hebt gehad met jouw naven. Het kan goed zijn dat de kwaliteit niet meer helemaal is wat het geweest is maar de prijs kwaliteit verhouding is nog zeker niet slecht. Mijn nieuwste naven hebben ook nog niet zoveel kilometers gemaakt en de wielen die ik het vaakst gebruik hebben Dura Ace 7403 naven en die zijn echt super.

Er zijn inderdaad goedkopere naven te vinden die ook goed zijn alleen vind je 105 naven vaak terug in wielen deels machinaal worden gemaakt waardoor ze veel goedkoper zijn dan "echte" custom wielen, b.v. bij Rose of voor 36 euro meerprijs t.o.v. Aksiums bij Jan Janssen.
Campagnolo Ultra Dork

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 27 apr 2014 19:41

Beste Carel, leuke vraag maar ik denk dat je het antwoord op een forum niet kunt vinden. We zijn allemaal zelf genomineerde ervaringsdeskundigen de ene schrijft beter en de ander is wat meer hormoon gedreven. Een echte deskundige zal zich ook niet laten herkennen op een forum. Wat ik wel weet is dat Campagnolo en zijn dochter Fulcrum op dit forum en de meeste andere de eerste keus zijn. Sommige zeggen zelfs beter dan alle in opdracht gebouwde wielen. Daarnaast, de campagnolo assen van mijn vader van 35 jaar oud lopen nog steeds vlekkeloos en hoeveel tienduizenden kilometers zijn dat geweest? In de tegenwoordige tijd concurreren bedrijven op imago niet op kwaliteit. Campagnolo is niet meer van dezelfde kwaliteit als 40 jaar geleden ben ik bang. Zie de test in Fiets van een paar maanden geleden/ Desondanks volgens mij nog steeds de beste keus en de laagste prijs zit bij Hopmans.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 27 apr 2014 20:14

kees0251 schreef:
dickygiovanni schreef: Je kan me nog zoveel vertellen.....maar zulke verhaaltjes interesseren met niet want er zit gewoon geen argumentatie in.
Vooral die kliko is stoer!

:) Voor een man van 61 heb je toch altijd een bijzonder trieste manier van discussie voeren.
Maar je hebt geen antwoord op mijn argumentatie zoals gewoonlijk.
Kwaken kan iedereen.
Van types die het woord kliko gebruiken weet ik eigenlijk al meteen dat het gekwaak zonder inhoud is.[/quote]

De mensen wijzen op typo's of woorden die gebuikt worden, die jouw nu net niet bevallen is nu ook niet echt argumenteren, mensen beoordelen omdat ze op het net een bepaald woord gebruiken is vrij laag bij de grond terwijl je zelf ook niet altijd woorden uit de dikke van dale gebruikt, bv. horrorstory's ... en zo gebruik je nog wel verengelste woorden en dat mag dan weer wel ? Of bv. "... juist dat het duurder is te produceren... " , correct Nederlands "...juist dat het duurder te produceren is..." .
Aangezien je jezelf een bepaalde vrijheid geeft in het schrijven (en ook af en toe typo's maakt) Kan je dan net even beschrijven waar de lijn juist ligt, wat mag en niet mag zonder er buiten de discussie op te worden gewezen door u en dit dan meestal met een extraatje zoals "is dat zo bij jullie in de buurt?" of mensen die dit bepaald woord gebruiken hebben toch geen inhoud" ?

Plaats reactie