Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

nieuwe 28" wielen

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2013 16:32

Voor m'n hybride bike (jan janssen impress) zoek ik een nieuw setje wielen.
Huidig setje is niet helemaal recht meer en gok dat reparatie niet echt meer lonend is.

Wielen zijn nu HB-M570 / FH-M570 naven met FIR M22 velgen. (100mm en 135mm dus volgens specs)
Alleen als ik dan google aanzwengel/bekende onderdelen sites naloop kom ik geen 28" met v-brake tegen, lijkt wel of alles disc is geworden.

Iemand nog tips of moet ik echt aan handgemaakte wielen gaan denken ?
Budget zeg 100 a 150 euro. (fiets is maar voor erbij dus moet niet te gek worden)

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 28 dec 2013 16:39


codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 28 dec 2013 17:48

Ik heb al aardig wat afgezocht de laatste 2 weken over nieuwe 28" wielen voor mijn Stevens hybride.Mijn onderzoekervaring ;) op het net en hier op het forum heeft me opgeleverd:

- je gewicht is belangrijk.(alleen als je echt 85/90 kilo of meer bent).
32 of 36 spaaks is dan het sterkste.
- voor 100-150 koop je wel een setje wielen als je goed zoekt.(oa mantel/rose.nl/bike24.com)
- een stel handgemaakte bij een goede wielbouwer(bikexperto/wheeltec/force wheels e.d.)
dan red je het niet met je budget.
-inderdaad 80-90%, is met diskremmen of 26 inch.
- rigide sputnik/exal 19 zijn de beste trekkingvelgen,wat wil zeggen de allersterkste en worden veel voor vakantiefietsen gebruikt. Zijn bombproof en komen bij een wielerbouwer op zo'n 200-220 euro.

informeer eens bij een wielerbouwer( in je buurt) ,voor wat mogelijk is voor je budget.
Dan heb je in iedere geval zeker een paar degelijke wielen.
Als je een rondkijkt op hun sites kom je ook meer te weten over de prijzen e.d.
(google maar eens op handgemaakte wielen.)en via de zoekfunctie hier.Informatie genoeg in verschillende topics.
Maar het wordt moeilijk met je budget.Misschien loop je tegen een paar tweedehands aan.

Maar nergens zoveel discussie over als over een set wielen ;)
Maar een set wielen voor 150 euro daar is weinig discussie over , want die zijn er niet veel.

Je ziet ze ook bijna nergens eens afgeprijsd in 28 ".

succes in elk geval en ik ben benieuwd waar je op uit komt.
De wielsets bij bv Rose.nl daar heb ik best veel reacties over gelezen, dat de spanningen van de spaken niet goed waren en dat er ook wel slagjes in de afgeleverde wielen zaten.

Er zijn ook wel (gewone) fietsenwinkels die zelf wielen spaken e.d.Daar heb ik zelf meer vertrouwen in.Want zeg nu eerlijk.Als je een wielset koopt voor 100 euro, dan kan je ook niet verwachten dat ze daar een vakman op hebben gezet die een goed salaris heeft.Maar zeker weet je dat natuurlijk nooit.Kan ook goed uitpakken.

PS Die link naar marktplaats van kogaflyer..dat lijken me zelf ook beste wielen en dan ben je voor 100 euro klaar.
Laatst gewijzigd door codex op 28 dec 2013 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2013 18:32

Ik had jouw topic ook gezien codex, er is idd niet veel te vinden.

Rose had ik ook gelezen dat de ervaringen soms wat minder zijn.
En zoals je al aangeeft wat kan je verwachten voor 100 euro als er handwerk bij komt kijken ?
(en voor garantie is het dan ook weer bedrijf in duitsland wat lastiger is)

Dus eigenlijk de hoop dat er gewoon fabriekswielen van shimano/fulcrum oid zouden zijn maar dan kom je alleen bij race wielen uit en die zijn niet 135mm.

Gewicht is trouwens geen probleem, maar beetje stevige wielen kunnen geen kwaad.
En het blijft een fiets die ik niet zo veel gebruik, dus echt veel wil ik er niet aan uitgeven.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 dec 2013 18:39

DDX schreef:Voor m'n hybride bike (jan janssen impress) zoek ik een nieuw setje wielen.
Huidig setje is niet helemaal recht meer en gok dat reparatie niet echt meer lonend is.

Wielen zijn nu HB-M570 / FH-M570 naven met FIR M22 velgen. (100mm en 135mm dus volgens specs)
Alleen als ik dan google aanzwengel/bekende onderdelen sites naloop kom ik geen 28" met v-brake tegen, lijkt wel of alles disc is geworden.

Iemand nog tips of moet ik echt aan handgemaakte wielen gaan denken ?
Budget zeg 100 a 150 euro. (fiets is maar voor erbij dus moet niet te gek worden)
voordat je gaat googlen, altijd eerst bij bikecomponents.de kijken:
http://www.bike-components.de/products/ ... slauf.html
Uitstekende kwaliteit en service.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 28 dec 2013 19:15

voordat je gaat googlen, altijd eerst bij bikecomponents.de kijken:
http://www.bike-components.de/products/ ... slauf.html
Uitstekende kwaliteit en service.
Mijn mavo steenkool-duits was niet genoeg ....om gemakkelijk te lezen in het duits.Daarom haakte ik altijd gauw af bij bikecomponente.de

Maar wat ontdekte is zojuist!.....kon nooit eerder de link van de engelse versie vinden en nu heb ik (eindelijk :roll: )
ontdekt........ dat helemaal onderin je de engelse taal kunt aanklikken. :?
maar ja veel schiet ik er niet mee op want de beschrijving is gewoon in het duits.
(wordt weer de vertaalsite erbij dus).

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 28 dec 2013 19:34

Ik kan het wel vertalen, wat wil je weten?

Los daarvan, ik beveel Shimano naven niet meer aan wegens de ongelukkige constructie van de body.
Er komt vrij makkelijk water in en ze zijn amper schoon te krijgen en te smeren , zodat ik er nu al 2 in de oudijzerbak heb moeten gooien.
Ze zijn wel demontabel, maar behalve de minuscule kogeltjes kan je niks vervangen, versleten=weggooien.
En die gewone simpele bodies zijn toch nog redelijk aan de prijs.
Cheap light strong, choose two

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 28 dec 2013 20:00

Kees> toch heb ik een Santos met een shimano naaf.(lx)
Daar zit trouwens ook rigida sputnik velgen op. Die jongens van Santos weten heel goed hoe ze een fiets moeten bouwen en gebruiken alleen goede materialen.Geen rommel in elk geval voor hun vakantie/trekking fietsen.

Maar jou ervaring is ook niet voor niets.In elk geval een waarschuwing.

Ik heb nu in de gaten dat een Vortrieb (na 10 minuten zoeken ongeveer) niet een fietsonderdeel is , maar een eigen merk van bikecompenents.de. Ik dacht eerlijk gezegd dat het een voorwiel was :D . En dat je een los voorwiel kan kopen voor 40 euro en een los achterwiel en een set compleet voor 89,95 euro.


Nou we laten het topic weer aan de T.S. over.
Misschien dat er nog meer tips voor hem binnenkomen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 dec 2013 20:56

't is wat... ;) blame it on the teacher.

Er is ook nog zoiets als PB.

Je kunt bikecomponents.de contacten in het engels. Je krijgt in het engels antwoord. Niet vandaag, dat niet.... :o

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2013 23:23

Ik heb dat setje van bike-components besteld (samen met nog wat andere spullen die ik nodig had)
Volgens mij prima voor wat ik ermee fiets, de echte km's maak ik op m'n andere fietsen.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 29 dec 2013 01:41

Google translate zegt over dat bike-components setje dat ze "zilveren tepels" heeft . . . :?
Dus wat dat betreft zit je goed denk ik. :D

Plaats reactie