Pagina 142 van 497

Re: Tubeless

Geplaatst: 12 feb 2019 20:21
door DJDennis
Op de fiets wil ik juist zo min mogelijk meenemen. Is ook één van de redenen om tubeless te gaan rijden. En het werkt dus, geen biba meer nodig. Mocht de sealant niet werken dan vertrouw ik op de dynaplug :D

Ik vraag me wel af of jullie na zo een geval sealant bijvullen??

Re: Tubeless

Geplaatst: 12 feb 2019 20:52
door DDX
Vorige week toch slechte ervaring met dynaplug.
Paar dagen flinke regenbuien/natte wegen.
Dynaplug waar ik op 3 februari over gepost had was na paar dagen uit band verdwenen en ik zag gaatje weer borrelen.
Ok nieuwe dynaplug erin en even in de gaten houden.
Zag dat het door hele vele wat (tenminste dat denk ik) zo'n beetje aan het oplossen was.
Afgelopen vrijdag hingen er nog paar draadjes zegmaar uit het gaatje.
Aangezien ik zaterdag een lange rit op het programma had staan band maar gewisseld.

Goed de dynaplug brengt je in zo'n geval wel thuis, maar je kan er niet mee blijven rijden. (naja 200km ofzo lukt nog wel dus)

Re: Tubeless

Geplaatst: 12 feb 2019 21:14
door DJDennis
Dat is wel iets om rekening mee te houden dus.

Eigenlijk wel balen. In een auto of motorband houden die plugs het in principe wel de levensduur uit.

Re: Tubeless

Geplaatst: 12 feb 2019 21:25
door DDX
Andere band (schwalbe racing ralph) heb ik met 2 plugs zeker 1000km gereden, dus kwestie van pech denk ik.
Maar misschien ook met soort band, dit was een challenge gravel grinder met kleine nopjes in loopvlak.
Mogelijk dat de dynaplug daar slecht aan hecht en wat ik dus aangaf dat ik er vorige week paar dagen mee in stromende regen heb gefietst.

Re: Tubeless

Geplaatst: 12 feb 2019 22:05
door Orlok
DJDennis schreef: 12 feb 2019 20:21 Op de fiets wil ik juist zo min mogelijk meenemen. Is ook één van de redenen om tubeless te gaan rijden. En het werkt dus, geen biba meer nodig. Mocht de sealant niet werken dan vertrouw ik op de dynaplug :D

Ik vraag me wel af of jullie na zo een geval sealant bijvullen??
Tja, mijn ervaringen van de afgelopen 6 jaar zijn toch zo dat ik nu 2 bibas, 2 CO2 patronen, zelfklevers en een handpompje bij mij heb. :) Liever mee verlegen dan om verlegen. ;)

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 feb 2019 12:32
door canth
Orlok schreef: 12 feb 2019 19:36
DJDennis schreef: 12 feb 2019 19:02 Dat zou wel ernstig zijn, het was 2x lek.

De eerste 4 km bleef het gaatje in de voorband blijkbaar iets open, na 4 km en een paar keer sealant bruisen zat ie eindelijk dicht. Dat was lek 1.

Toen ik thuis kwam zag ik dat er achter ook een lek was geweest. Dat was lek 2. (of mss wel meer, het was nogal wat sealant op het frame en zadelpen...)

Ik rijd trouwens schwalbe pro ones, 6.5 bar achter 6 bar voor. 88kg rijdersgewicht.
Zowel voor- als achterband binnen een paar kilometer al lek, dat is wel pech hebben. Maar idd geluk dat je tubeless rijdt anders was het een binnenbandje en daarna repareren of toch maar in het vervolg 2x biba's meenemen. ;)
Heb zelf ook schwalbe pro ones op mijn fiets zitten. Deze banden zijn in ongeveer 100km ook al 2x lek geweest (1x voor en 1x achter). De achterband was na 14km al lek. Beide gaatjes zijn overgens keurig door de sealant gedicht, maar ik vermoed dat de tubeless variant van in ieder geval de Schwalbe One toch een behoorlijk stuk gevoeliger voor lek rijden is.
Vooral als de weg nat is heb je buitengewoon snel een lekke band. Ik rij de banden op ongeveer 5.5 bar (28 mm/ 85 kg)

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 feb 2019 12:51
door DeSnelsteKoerier
Ik rijd ook tubeless met de Schwalbe Pro One's. Ik doe een km of 7500 per jaar. Als ik in 3 jaar tijd 2x lek ben gereden is het al veel!

Ik ben een lichtgewicht van ong. 64 kg en rij met ong. 6/6.5 bar.

Re: Tubeless

Geplaatst: 13 feb 2019 13:33
door Orlok
DeSnelsteKoerier schreef: 13 feb 2019 12:51 Ik rijd ook tubeless met de Schwalbe Pro One's. Ik doe een km of 7500 per jaar. Als ik in 3 jaar tijd 2x lek ben gereden is het al veel!

Ik ben een lichtgewicht van ong. 64 kg en rij met ong. 6/6.5 bar.
Whow, dat is veel, maar misschien dat met een iets hogere druk men minder snel lek rijdt.? Zelf (92kg) rijd ik nu met Pro One 25 mm op 5,5 en 6Bar en straks weer in de lente/zomer Hutchinson Fusion 3 met 23 mm op 6,5 en 7Bar.

De 25 mm Pro One had na 1400 km zijn eerste lekke achterband en enige tot nog toe en heb er inmiddels 2500 km mee gereden. Heb wel het gevoel dat de 25 mm lek bestendiger is dan 23 mm variant van de Pro One. In mijn 'logboek' kan ik lezen dat de 23 mm Pro One meerdere keren een lekke achterband heeft gehad om uiteindelijk over te stappen naar de 25 mm Pro One. In hetzelfde 'logboek' lees ik ook dat na vele lekke banden met de 23 mm Pro One ik de druk had verlaagd van 6,5 en 7 Bar naar 5,5 en 6 Bar!? Zeg het maar, want toch als je de breedte van het loopvlak kijkt, daar waar je de meeste bescherming hebt tegen lekrijden, zou je de band eerder harder dan zachter moeten oppompen. De zijwangen zijn n.l. niet lekbestendig.

Re: Tubeless

Geplaatst: 15 feb 2019 19:38
door DDX
Dat is gewoon super veel.
Ik rijd met 25mm mavic ust bandjes en gewicht 69kg 4.5bar voor / 5 bar achter

Re: Tubeless

Geplaatst: 18 feb 2019 18:50
door Frankievenge
Ik rijd sinds kort ook tubeless maar wel met beduidend lagere druk dan ik hier lees. Voor 4.5 en achter 5.5 bar. En dat voelt prima aan!!
Ik rijd overigens met vredestein fortezza tubeless ready 25 mm
Verdere info wellicht op de plaats: velg breedte 30 extern en intern 22 mm breed. Knot64 Hollowgram TR wielen

Re: Tubeless

Geplaatst: 19 feb 2019 16:57
door serbak
DJDennis schreef: 12 feb 2019 21:14 Dat is wel iets om rekening mee te houden dus.

Eigenlijk wel balen. In een auto of motorband houden die plugs het in principe wel de levensduur uit.
Voor de auto of motor is het ook alleen maar een oplossing om thuis te komen. Een meer duurzame oplossing is een "paraplu", dat is een prop die van binnenuit wordt gemonteerd, de band halen ze er dus eerst af. Het is een soort omgekeerde paddenstoel waarbij je het brede gedeelte met solutie plakt in de binnenkant. Voordeel is dat je de binnenzijde van de band kunt controleren op schade, maar ook hierbij geldt dat je nooit in kan schatten wat de werkelijke schade is. Volgens mij is iedere reparatie met een plug/paraplu bij auto-/motorbanden in Duitsland zelfs verboden.

Volgens mij kun je dus het beste altijd je buitenband vervangen bij thuiskomst na het gebruik van een prop, althans dat is wat ik in ieder geval zou doen.

Re: Tubeless

Geplaatst: 20 feb 2019 14:33
door Drossie2
Rond Nieuwjaar heb ik mijn banden tubeless gemaakt.
De voorband blijft mooi op druk. De druk in de achterband zakt op enkele uren van 3 bar naar 2 bar.

Band onder water houden om lek op te sporen? Loopt er via de spaakgaten geen water in de velg dan?